2009-01-17, 15:21
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Är det nån som begriper varför han är så kåt på att studera just medicin?
Kan ju vara så att han bara vill ha revansch för förra gången, typ visa att han inte gjorde fel förra gången eller visa att han är kapabel att komma in i alla fall? Avstängningen då har ju varit lite motstridig om han verkligen begått något brott i samband med förra antagningen (media har ju heller inte rapporterat om att han skulle ha lagförts och det verkar osannolikt att de inte skulle rapportera om en sådan sak).

Det som slår mig är ju att Uppsala Univ inte verkar ha något sådant där provbaserat antagning. Alltså måste han ha kommit in på någon annan kvot? Någon som vet?

Han är dock inte nazist längre, långt därifrån enligt vad jag hört.

Vet man säkert att det är den här killen? Vad jag läser i media är det långt ifrån säkert.
Senast redigerad av Julius Mosca 2009-01-17 kl. 15:27.
Citera
2009-01-17, 17:28
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Avstängningen då har ju varit lite motstridig om han verkligen begått något brott i samband med förra antagningen (media har ju heller inte rapporterat om att han skulle ha lagförts och det verkar osannolikt att de inte skulle rapportera om en sådan sak).
Enligt denna artikel (http://www.nytimes.com/2008/01/25/sc...dent.html?_r=2) så var "förfalskningen" att han hade ändrat sitt ursprungliga efternamn till sitt nya i gymnasiebetyget. (Gamla och nya namnet står i artikeln.)
Citat:
Det som slår mig är ju att Uppsala Univ inte verkar ha något sådant där provbaserat antagning. Alltså måste han ha kommit in på någon annan kvot? Någon som vet?
Det är mycket svårare att komma in på KI, bara att få komma på intervju kräver högsta betyg eller riktigt högt på högskoleprovet. Så fick han komma på intervju på KI så kan han nog ha kommit in direkt i Uppsala.
Citat:
Vet man säkert att det är den här killen? Vad jag läser i media är det långt ifrån säkert.
Enligt ursprungsartikeln (http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-...853142,00.html) så tycks det finnas någon intern läcka. Jag skulle bli förvånad om det inte är sant.
Citera
2009-01-17, 18:17
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Enligt denna artikel (http://www.nytimes.com/2008/01/25/sc...dent.html?_r=2) så var "förfalskningen" att han hade ändrat sitt ursprungliga efternamn till sitt nya i gymnasiebetyget. (Gamla och nya namnet står i artikeln.)
Är det olagligt att ändra namn på det där sättet? Kan man ogiltiförklara handlingar där namnet är ändrat? Dvs man anser inte att de får räknas eftersom namnet är ändrat? Det skulle isåfall förklara varför KI menade att han inte var behörig - de kanske inte räknade in handlingarna för att namnet var ändrat. Jag har aldrig läst att KI själva sagt något om någon förfalskning? Verkar vara komplicerad juridik i alla fall.
Citat:
Det är mycket svårare att komma in på KI, bara att få komma på intervju kräver högsta betyg eller riktigt högt på högskoleprovet. Så fick han komma på intervju på KI så kan han nog ha kommit in direkt i Uppsala.
Enligt KIs hemsida så stämmer det du säger. Skulle vara intressant att veta vilken placering han fick den gången. De gör ju någon sorts intelligenttester.
Citera
2009-01-17, 18:42
Medlem
RazorJolts avatar
Jag läser själv medicin i Uppsala och tycker det är oerhört obehagligt att ha en mördare som lägrekursare. Medicin kan han väl få läsa om han vill, men rätten att vara praktiserande läkare har han i min mening förbrukat.

Som jag förstår det har han dessutom aldrig visat ånger, och att förfalska handlingar visar dessutom att han fortfarande är kriminell. Ingen förbättring alltså.

Jag undrar hur reaktionerna på detta kommer bli här, och särskilt med tanke på att vi i Uppsala har patientkontakt redan från termin 1.
Citera
2009-01-17, 18:44
Medlem
zumazs avatar
Socialstyrelsen kommer förvisso inte ge honom en legitimation, men de flesta verkar missa att man med en läkarexamen kan få legitimation i många andra länder. Är egentligen bara att söka AT i ex. Norge eller Danmark, eller varför inte skriva några USMLE-prov och börja jobba i USA.
Citera
2009-01-17, 18:45
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Är det olagligt att ändra namn på det där sättet? Kan man ogiltiförklara handlingar där namnet är ändrat?
Under andra omständigheter hade nog KI inte brytt sig, men nu letade man teknikaliteter för att kunna relegera. Rent tekniskt hade han ju ändrat en originalhandling.

På ett annat ställe (en mer osäker källa) stod det att han även hade trixat med behörigheten i kemi eller fysik. Om så var fallet har han haft ett år på sig att tenta av dom ämnena nu.

Det har antytts på olika ställen att han skulle ha fortsatt sina nazistiska aktiviteter även efter sin frigivning, men jag har inte hittat några trovärdiga källor. Någon som vet?
Citera
2009-01-17, 18:53
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Det har antytts på olika ställen att han skulle ha fortsatt sina nazistiska aktiviteter även efter sin frigivning, men jag har inte hittat några trovärdiga källor. Någon som vet?
Jag har chattat med flera äldre nazister (bla en del här på FB) och de hävdar att han bröt med nazismen 1999 efter rättegången. Han ska tydligen inte ha varit särskilt påläst utan mer åt huliganhållet. En del afasidor och liknande påstår motsatsen men har samtidigt inget att backa upp påståendena med och de artiklarna innehåller massor med sakfel så jag är tveksam till att fästa någon tilltro till dem. Dessutom säger de med koll att han flera inom afa har personligt emot honom och därför förföljer honom - inte av politiska utan personliga skäl.
Citat:
Ursprungligen postat av RazorJolt
Jag läser själv medicin i Uppsala och tycker det är oerhört obehagligt att ha en mördare som lägrekursare.
Varför då? Är du rädd att det ska hända något?
Senast redigerad av Julius Mosca 2009-01-17 kl. 19:07.
Citera
2009-01-17, 19:51
Medlem
Ingen som vet hur det gick med detta:http://www.expressen.se/1.187910
Senast redigerad av Spectre1000 2009-01-17 kl. 20:03.
Citera
2009-01-17, 20:16
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectre1000
Ingen som vet hur det gick med detta:http://www.expressen.se/1.187910
https://www.flashback.org/showpost....0&postcount=16
Citera
2009-01-17, 21:29
Medlem
Hålgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorJolt
Jag läser själv medicin i Uppsala och tycker det är oerhört obehagligt att ha en mördare som lägrekursare. Medicin kan han väl få läsa om han vill, men rätten att vara praktiserande läkare har han i min mening förbrukat.

Som jag förstår det har han dessutom aldrig visat ånger, och att förfalska handlingar visar dessutom att han fortfarande är kriminell. Ingen förbättring alltså.

Jag undrar hur reaktionerna på detta kommer bli här, och särskilt med tanke på att vi i Uppsala har patientkontakt redan från termin 1.

Kanske lite OT men i den lilla staden där jag bor finns en grundskolelärare som åkte dit för pedofili. Obehagligt tycker jag.
Citera
2009-01-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hålger
Kanske lite OT men i den lilla staden där jag bor finns en grundskolelärare som åkte dit för pedofili. Obehagligt tycker jag.
Lite OT?
Citera
2009-01-17, 23:32
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Kan ju vara så att han bara vill ha revansch för förra gången, typ visa att han inte gjorde fel förra gången eller visa att han är kapabel att komma in i alla fall? Avstängningen då har ju varit lite motstridig om han verkligen begått något brott i samband med förra antagningen (media har ju heller inte rapporterat om att han skulle ha lagförts och det verkar osannolikt att de inte skulle rapportera om en sådan sak).
Vad har lagfrågan med saken att göra? Han hade inte de nödvändiga meriterna, och när det uppdagades kickade dom ut honom från utbildningen? Inte för att han hade förfalskat, inte för att förfalskningewn eventuellt var brottslig, utan för att han inte uppfyllde de formella kraven för att gå utbildningen. Skulle dom inte ha fockat honom p g a det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in