Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-10, 18:07
Medlem
Sitter å lirar Colin Mcrae Dirt och då rasar grafikkortet som är ett HD4870 2Gb i höjden av temp..ligger på över 100 grader. Kör på nästa högsta grafiken men har tidigare kunnat köra på värsta utan problem. Det händer enbart i Dirt också..lirar både F.E.A.R 2 och Shellshock och även andra på högre krav av grafiken men inte hamnar jag på samma höga temp då:S Va kan vara felet som gör att jag hamnar på dessa temperaturer? Kör med orginalfläkt på kortet.
Citera
2009-03-10, 18:35
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomm3n
Sitter å lirar Colin Mcrae Dirt och då rasar grafikkortet som är ett HD4870 2Gb i höjden av temp..ligger på över 100 grader. Kör på nästa högsta grafiken men har tidigare kunnat köra på värsta utan problem. Det händer enbart i Dirt också..lirar både F.E.A.R 2 och Shellshock och även andra på högre krav av grafiken men inte hamnar jag på samma höga temp då:S Va kan vara felet som gör att jag hamnar på dessa temperaturer? Kör med orginalfläkt på kortet.

Du eller något program (ev grann jäveln) har inte råkat komma åt manuell fläktstyrning? Satt värdet lågt? En teori bara.
Citera
2009-03-10, 19:10
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Du eller något program (ev grann jäveln) har inte råkat komma åt manuell fläktstyrning? Satt värdet lågt? En teori bara.

Precis som du säger, fläkten ligger inte sover eller något. Jag använder visserligen manuella inställningarna och höjer och sänker fläkten beroende på om och vad jag spelar. Wc3 och surf så låter jag den ligga på runt 25-30%, och tyngre spel så ligger den på 40-45% och då ligger tempen på 40-50
Citera
2009-03-10, 19:25
Medlem
OggeOJs avatar
Öppna och kolla så att fläkten sitter fast i grafikkortet. Det där har hänt mig ett antal gånger
Citera
2009-03-10, 20:39
Medlem
Bratos avatar
Läs av tempen medans datorn är idle . om det är alltför varmt kan det vara att kontakten mellan fläkten och gpun är dålig

starta ett spel med tung grafik och börja lyssna på grafikkortet om fläkten ökar rpm för att konstatera att det inte är inställt på manuell läge.
vilket program använder du för fläktstyrning?
Citera
2009-03-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brato
Läs av tempen medans datorn är idle . om det är alltför varmt kan det vara att kontakten mellan fläkten och gpun är dålig

starta ett spel med tung grafik och börja lyssna på grafikkortet om fläkten ökar rpm för att konstatera att det inte är inställt på manuell läge.
vilket program använder du för fläktstyrning?

Fint med alla svar men tyvärr är allt detta redan kollat.

Har provat både att köra automat å själv styrt fläktens hastighet och båda gångerna har det legat på 100% av fläktens möjliga hastighet och jag lovar att den inte sitter fast för låter som datorn ska lyfta

Körde crysis för ett tag sen å då på rätt så höga inställningar å styrde fläkten själv å slog på max eftersom man kan ju aldrig kyla för mkt Det funka ju bra att lira då å inga problem som jag fått nu med Dirt... dock låter de lite som ett jetplan i rummet men de löser man med hög volym eller hörlurar (lite kuriosa sådär )

Temp ligger på omkring 88 grader å fläkten på 33% fart (då styr g-kortet fläkten själv) när man itne pysslar med någon spec på datorn.

EDIT: Glömde fråga va som menas med idle? aldrig kommit på de riktigt
Senast redigerad av Blomm3n 2009-03-10 kl. 23:53.
Citera
2009-03-11, 00:18
Medlem
"Idle" innebär att du ska kontrollera temperaturen när inga program körs, kort sagt med bara Windows skrivbord igång.
Citera
2009-03-11, 00:57
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:

Jag har hört talas om detta problemet många gånger samt att jag själv har en del erfarenhet i från i ATI, mitt råd är att du byter fläkten innan du får byta grafikkort (original fläkten på ATI kort suger) byt gärna då till Zalmans Grafikkorts fläk som dessutom är ganska tyst.

Tips! skit i ATI om du använder datan till spel, gör du på ett GeForce i stället
Citera
2009-03-11, 08:19
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
Jag har hört talas om detta problemet många gånger samt att jag själv har en del erfarenhet i från i ATI, mitt råd är att du byter fläkten innan du får byta grafikkort (original fläkten på ATI kort suger) byt gärna då till Zalmans Grafikkorts fläk som dessutom är ganska tyst.

Tips! skit i ATI om du använder datan till spel, gör du på ett GeForce i stället
vilken jävla bullshit!

dessa 4870 korten är konstruerade så att klara en bit över 100 grader, och det är absolut inget fel på hans kort.. överklocka det och låt det bli ännu varmare säger jag..

Är man rädd så höjer man fläkthastigheten..
Citera
2009-03-11, 09:17
Medlem
Catatonics avatar
Citat:

Jag har haft samma fel på andra av ATIs grafikkort. Så jag känner igen problemet, ser inte ut som jag är själv på den här tråden som har upplevt samma problem. Problemet brukar vara att ATIs grafikkort är dålig kylda. Och blir lätt överhettade. Ett tips är att du öppnar chassit och/eller sätta in en extra fläkt vid grafikkortet. Detta har hjälpt för mig. Men de höll inte längre för det. Nu har jag köpt ett Nvidia Geforce GTX 285. Och ja kan nog inte vara nöjdare.
Citera
2009-03-11, 11:18
Medlem
duuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
vilken jävla bullshit!

dessa 4870 korten är konstruerade så att klara en bit över 100 grader, och det är absolut inget fel på hans kort.. överklocka det och låt det bli ännu varmare säger jag..

Är man rädd så höjer man fläkthastigheten..

Håller fullständigt med! bra sakt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in