Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-15, 14:06
  #1
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Jag har för mig att det handlar om att datorskärmarna en gång i tiden var mycket mer detaljerade än TV skärmarna men jag kommer inte riktigt ihår.
Citera
2009-03-15, 14:30
  #2
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Jag har för mig att det handlar om att datorskärmarna en gång i tiden var mycket mer detaljerade än TV skärmarna men jag kommer inte riktigt ihår.
Um, nej. Det handlar om minnesadressering. Ett 32-bitarssystem kan (teoretiskt) adressera 2^32 bitar minne (ca 4 gigabyte) medan ett 64-bitarssystem adresserar (i teorin, window 2003 server 64 bit använder t ex bara 40 bitar) 2^64 bitar, ungefär 18 exabyte. Det finns ingen mening att hantera så mycket minne än så länge för ett desktopsystem. För virtualiserade servrar är det en annan femma.

Att konsoler satsar på 64 bitar kanske har att göra med att det skulle gå snabbare att parsa kod (?).
Citera
2009-03-15, 14:48
  #3
Medlem
RaZoR1394s avatar
Fler och fler? De flesta konsoler är väl fortfarande fast på 64bitar?

Nintendo 64 hade å andra sidan en 64bitars cpu redan 1996.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64
Citera
2009-03-15, 15:47
  #4
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Ett 32-bitarssystem kan (teoretiskt) adressera 2^32 bitar minne (ca 4 gigabyte)
Windows xp 32bit med servicepack 2 eller högre kan adressera upp till 64GB minne genom PAE som ger 36bit minnesadressering.
Citera
2009-03-15, 17:50
  #5
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Dreamcast är till exempel 128 bit.
Citera
2009-03-15, 20:39
  #6
Medlem
Sikkans avatar
finns ju olika typer av "bitar". Grafikkort kan ju tex ha 128 bit minnesbuss men har inget med hur mkt minne som kan adresseras. 128 bit = 16 byte data per klockcykel eller hur det nu är.
Citera
2009-03-15, 22:48
  #7
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Jo det verkar stämma, jag var helt fel ute med skärm grejen.
Men varför skulle då äldre konsoler ha mer bitar när de inte kunde använda dem fullt ut?
Citera
2009-03-15, 23:21
  #8
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Jaguaren hade 64 bitars processor redan 1993 http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_Jaguar

Det var relevant på den tiden man inte hade separata gpu:er, idag sköter man ju grafiska beräkningar på gpu:n och cpu:n kör 64 bitars programkod.

Ati och Nvidia grafikkort har bägge 512 bitar bred buss idag. Shaders kan bli väldigt långa.
Citera
2009-03-16, 04:52
  #9
Medlem
Cheeseballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Um, nej. Det handlar om minnesadressering. Ett 32-bitarssystem kan (teoretiskt) adressera 2^32 bitar minne (ca 4 gigabyte) medan ett 64-bitarssystem adresserar (i teorin, window 2003 server 64 bit använder t ex bara 40 bitar) 2^64 bitar, ungefär 18 exabyte. Det finns ingen mening att hantera så mycket minne än så länge för ett desktopsystem. För virtualiserade servrar är det en annan femma.

Att konsoler satsar på 64 bitar kanske har att göra med att det skulle gå snabbare att parsa kod (?).
Om du tror att 64-bitars bara är bra för att ha mer minne så är du helt otroligt fel ute. Sen hjälper det mycket att skippa en pagefil och köra med bara minne, och då krävs några gb.
Citera
2009-03-16, 11:45
  #10
Medlem
sydostmans avatar
Antalet bitar säger ju faktiskt inte så mycket om prestanda eller funktion.
Med 64-bitar kan processorn hantera längre instruktioner, ha mer minne tillgängligt och har lättare för att hantera filer större än 4GB.
Kommer ni ihåg Sega Megadrive, Neo Geo och Super Nintendo?

Megadrive och Neo Geo hade samma typ av CPU (Motorola 68000) och båda var
alltså 16-bits konsoller men Neo Geo spelade i en helt annan division än Megadriven. Megadrive i sin tur, knäckte utan vidare de flesta PC och Mac, även 32-bit datorerna (68030-68040, 386-486). Super nintendo var strået vassare än Mega Drive på några punkter, och även den var en 16-bitskonsoll.
Citera
2009-03-16, 15:03
  #11
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Ati och Nvidia grafikkort har bägge 512 bitar bred buss idag. Shaders kan bli väldigt långa.
Eller bara 64bit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in