Natten mot den 29 juni 1976, rusade två okända män in på restaurangen Chez Olga i Malmö och mördade restaurangchefen Bernard Vanel. Restaurangens hovmästare blev vittne till mordet.
Bernard Vanel var en av de två ägarna till detta poulära ställe. Han hade vid ett flertal tillfällen tidigare hemsökts av av flera inbrottsttjuvar. Några av dessa hade han ertappat på bar gärning.
Polisen berömde honom för hans mod och vilja, och utnämnde Vanel till sheriff med stjärna. Var det kanske hans "sheriff-jobb" som fick gärningsmännen att hämnas på honom? Var det en polisvän som skulle tystas?
Två beväpnade rånare/hämnare trängde sig alltså in i restaurangens källare för att gå till verket. Offret skjöts kallblodigt ner mitt framför ögonen på en ung hovmästare. Mördarna försvann därefter sedan spårlöst.
Under en fas av utredningsarbetet misstänktes hovmästaren för att ligga bakom planeringen av mordet. Det gick t.o.m. så långt att hovmästaren anhölls men släpptes senare.
Mordvapnet misstänkte polisen skulle vara slängt i den närbelägna Pildammen, alldeles i närheten av restaurangen.
Först 1984 gjordes en undersökning av Pildammen och där på dammens botten påträffades en pistol. Kriminaltekniska anstalten kunde också fastställa att denna pistol var mordvapnet. Mördaren hade kastat ifrån sig vapnet bara några meter från strandkanten.
Det här var ett intressant fall, aldrig hört eller läst om det innan.
Tack för alla gamla mord du lägger upp här, är uppskattat..
Tack Kenty-59 för uppskattningen.
Detta mordfall är idag i stort sett helt bortglömt. Jag har själv hämtat detta från ett ställe som skrev om fallet strax innan det preskriberades 1991.
Jag har hört talas om detta fall mycket men aldrig lyckats hitta några, egentliga fakta.
Det som förvånar mig mest är att det tog så lång tid att hitta vapnet
Dammarna borde ju vara den första och den mest självklara plats!!??
Jag har hört talas om detta fall mycket men aldrig lyckats hitta några, egentliga fakta.
Det som förvånar mig mest är att det tog så lång tid att hitta vapnet
Dammarna borde ju vara den första och den mest självklara plats!!??
Precis vad som har förvånat mig också. Det skulle absolut inte behöva tagit hela åtta år att få fram pistolen när polisen dessutom misstänkte att den låg i just Pildammen.
Såg en s/v bild på pistolen efter att de hade fått upp den. Den såg faktiskt helt förstörd ut. Är förvånad över att det gick att skjuta med den?
Detta mordfall är idag i stort sett helt bortglömt. Jag har själv hämtat detta från ett ställe som skrev om fallet strax innan det preskriberades 1991.
Inte någon viktig detalj, men om mordet begicks 1976 så borde det ha preskiberats 2001 och inte 1991?
Vill också jag visa min uppskattning över den intressanta information du ger om dessa äldre kriminalfall.
Inte någon viktig detalj, men om mordet begicks 1976 så borde det ha preskiberats 2001 och inte 1991?
Vill också jag visa min uppskattning över den intressanta information du ger om dessa äldre kriminalfall.
Ja naturligtvis har du helt rätt i detta d_a. Tack för att du var uppmärksam och omtalade detta. Tackar också för din uppskattning.
Mordet begicks 1976 och den källa jag hämtade detta ifrån var från 1991. Dock läste jag också om fallet strax innan det preskriberades 2001 i någon tidning men minns ej var?
Precis vad som har förvånat mig också. Det skulle absolut inte behöva tagit hela åtta år att få fram pistolen när polisen dessutom misstänkte att den låg i just Pildammen.
Såg en s/v bild på pistolen efter att de hade fått upp den. Den såg faktiskt helt förstörd ut. Är förvånad över att det gick att skjuta med den?
Att det gick att provskjuta med den beror på vad det är för vatten den legat i och vad det är för botten.
Här var det gynnsamt.
Står det vad det var för typ av pistol någonstans ?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!