2005-01-15, 13:16
Medlem
runars avatar
Den nya (tredje) vågen av psykoterapier som kommit till Sverige har hämtat mycket av sitt material från beteende, kognitionspsykologin samt meditationen. Dessa tre är centrala delar i budhismen. Enligt de undersökningar som finns skall dessa terapier vara mycket bra för att behandla en mångfald av psykiatrisk problematik. Till och med Borderline personlighetsstörning kan behandlas effektivt!

Det jag funderar över om det inte kan vara så att de tankar som finns inom budhismen, kan vara kungsvägen till psykisk hälsa? Se tex på efter det som hände efter asienkatastrofen då thailändare kunde behålla medkänska fastän de hade förlorat allt.

Vad tror ni?
Citera
2005-01-15, 13:39
Medlem
kezoos avatar
jag tror det faktiskt är så, om man går in lite djupare in i hinduismen/buddhismen så märket man att hela religionen går ut på att man ska må bra...
Citera
2005-01-15, 18:32
Medlem
kbt

den sk "nya skolan" använder väl en del budiskiska övningar i kbt right?..det viktigaste i terapi (min iaf) är att glömma och att inte tänka för mycket på skit saker..när man mediterar så är det väl meningen att man inte ska tänka, och komma till ett inre lugn..så det funkar säkert bra som en restart knapp för psyket..jag är en "tänkare" och det är inte positivt för 5öre..fick en övning som kommer från budismen av min terapeft som jag skulle göra när jag satte igång och grubbla som en galning, har fungerat hyffsat.

men är man helt frisk om man tar religionen på 100% allvar och glider runt som munk i malmö city? (tänker steriotypiskt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in