2005-01-21, 20:02
Medlem
Ja, s var projektet "man p mnen" ntligen initierat av sjlvaste George W Bush. Projektet som genom delml under en 20-rsperiod ska ta oss allt nrmare en bemannad marsresa.
Det finns tv intressanta aspekter med denna resa tycker jag. dels, vad kommer man att finna i form av liv p Mars?
det andra, hur kommer mnniskan att klara av den enorma mentala pfrestningen?

Det r den andra punkten som jag riktar in mig p.
Vad vet vi om kraven? jo
- ca 8 besttningsmn bestende av diverse experter
- runt nio mnaders restid (sen tillkommer tid p planeten och hemresan, totalt kanske tv-tre r)
- ett mycket begrnsat utrymme dr ingen som helst mjlighet till undanflykt finns (vakum t alla hll)
- mycket fritid dr man obevekligen fr tid ver till att fundera/filosofera ver situationen man befinner sig i. (autopiloten ska ta dem hela vgen)

riskerna som jag ser det:
- besttningen kan drabbas av en total panik. man inser att, herregud! jag r hur lngt ifrn min hemplanet som helst, och om ngonj olycka hnder r vi fr evigt utraderade, ingen kommer och hmtar oss, ingen hjlp finns att f.
- spnningar uppstr inom gruppen, tnk er ett triangeldrama 1230000 km hemifrn.
- depression och hemlngtan.

Hur tror ni besttningen kan trnas i snt hr? gr det verhuvud taget? en viss risk tar man ju alltid nr det handlar om mnniskor. hur vet man var grnsen gr fr de deltagande?
undrar om de blandar kvinnor och mn? och hur det isfall pverkar gruppen.

Visst mste det finnas exempel p isolerade grupper som tvingats leva tillsammans under flera r? som man kan dra lrdom av?

hur tror ni sjlva att ni hade klarat er?
Citera
2005-01-21, 20:07
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det vet man nog aldrig.

Men - det finns vl lite kunskap om hur ubtsbesttningar har det. Det r ju en liknande situation - speciellt de stora som r ute p lnga uppdrag.

Visst tillkommer det att de inte har ens en teoretisk mjlighet att tervnda om allt fuckar upp, men andra sidan r de professionella och noga utvalda.
Citera
2005-01-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det vet man nog aldrig.

Men - det finns vl lite kunskap om hur ubtsbesttningar har det. Det r ju en liknande situation - speciellt de stora som r ute p lnga uppdrag.

Visst tillkommer det att de inte har ens en teoretisk mjlighet att tervnda om allt fuckar upp, men andra sidan r de professionella och noga utvalda.

jo, men nd, det r mycket extrema frhllanden, nstan som ett experiment. sannolikheten att de skulle kunna frdas dit och tillbaka helskinnade verkar otroligt.
man kan helt enkelt inte veta hur en mnniska reagerar eftersom vi aldrig provat det hr tidigare. kanske man skulle "va" med en besttning i en simulator?
Citera
2005-01-21, 23:13
Medlem
Skre Sammys avatar
personligen tror jag att man skall satsa p ett gng personer med Schizoidpersonlighetsstrning, de strs inte vidare mycket av att vara ensamma, eller i grupp fr den delen, och chansen att de skulle f panik r vl i stort stt obefintlig s lnge man ser till att de inte r helt uppt vggarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in