Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Man borde få ökad bandbredd om man sluter till 2 olika SSID på olika kanaler, men det gäller bara protokoll och program som klarar att använda båda nätverkskorten, tex torrents.
Nu använder jag inte torrents men vilka torrentklienter klarar detta menar du? En random klient vilkensomhelst har garanterat inte stöd för att köra round robbin över två IF med dataanslutningarna till svärmen.
Det jag vill komma till är att detta är ett specialfall. Normalt så hanteras all kommunikation av operativsystemet. Applikationen frågar operativet när den vill skapa en anslutning och låter operativet sköta detaljerna, dvs portar, adresser, buffrar osv. Vanliga operativsystem (läs windows av hemma-användarmodell) har inte (ur kartongen) stöd för lastbalansering över flera interface, dvs. någon typ av multihoming. Ett vanligt operativsystem kommer bara använda den ena anslutningen enligt den default route som sätts i routingtabellen.
Men jag tror absolut inte det är omöjligt att bygga en torrentklient som klarar det, tvärtom, det kan nog vara en god idé för ett fåtal användare med en sådan.