2009-09-04, 17:47
Bannlyst
Just nu letar jag efter lägenheter. Mitt tak är max 700000:-. max 4000:- i hyra
Nu har jag något som många inte har här i sverige och det är att dessa 700000:- har jag på banken. Jag har alltså allt detta i ren cash.

Mitt problem är att jag arbetar SVART. Jag har fast arbete inom byggbranschen sen 6år tillbaka och jag tjänar runt 30tusen rent. Jag har aldrig betalat skatt här i livet

Allt jag har köpt här i livet har varit i ren cash. Inga lån har jag tagit upp. Att köpa en bil från blocket har aldrig varit några problem för mig men hur går det med lägenheter

Kan jag prata med banken och säga att jag har 700000:- liggandes hos dem men jag vill helst bara lägga in 50% på ett bostads köp resten vill jag ta lån på.
Citera
2009-09-04, 18:05
Medlem
spetznazs avatar
Jag tycker inte det borde vara något problem med banken, om du har 50%av köpeskilling cash ses det som en bra säkerhet och det borde inte spela någon roll vart pengarna kommer ifrån.

Men om du nu skulle få jobbiga frågor är det kanske lika bra att försöka tvätta pengarna, åka ner på solvalla och köpa en vinstbong kanske?
Citera
2009-09-04, 19:51
Medlem
JackBlacks avatar
Ett svart arbete är inte ett fast arbete.

Polaren min jobbade svart för ett par år sedan och han hade över en miljon på kontot. Men trots att det var mitt under högkonjunkturen och bankerna lånade pengar hit och dit så fick han inte låna någonting alls för att han inte hade någon riktig anställning. Han var beredd att gå in med en miljon för att låna till ett hus på 1,5 miljoner men det fick han inte.

I tider som dessa lär du inte få låna någon om du inte har en vit anställning.
Citera
2009-09-06, 02:20
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP.Morgan
Nu har jag något som många inte har här i sverige och det är att dessa 700000:- har jag på banken. Jag har alltså allt detta i ren cash.

Mitt problem är att jag arbetar SVART. Jag har fast arbete inom byggbranschen sen 6år tillbaka och jag tjänar runt 30tusen rent. Jag har aldrig betalat skatt här i livet

Allt jag har köpt här i livet har varit i ren cash. Inga lån har jag tagit upp. Att köpa en bil från blocket har aldrig varit några problem för mig men hur går det med lägenheter

Kan jag prata med banken och säga att jag har 700000:- liggandes hos dem men jag vill helst bara lägga in 50% på ett bostads köp resten vill jag ta lån på.
När jag var på banken så sket de i hur man hade fått tag på pengarna. Bara man hade pengarna. Sedan kommer de kräva att du har en tillsvidareanställning, samt att de anser att du har råd att betala tillbaka.
Citera
2009-09-06, 03:00
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP.Morgan

Skulle nog satsa på att köpa kåken utan lån. Du har ju pengarna, och att slänga in dina svarta pengar i en lägenhet verkar rätt vettigt. Köparen lär ju knappast bry sig om att du inte behöver låna. Att försöka få lån när man har svart inkomst verkar betydligt sämre.
Citera
2009-09-06, 20:06
Medlem
Jag hade aldrig vågat mig på ett bostadsköp kontant med svarta pengar. Någon kommer att kolla upp dig närmre känns det som.
Citera
2009-09-06, 21:55
Medlem
Mulas avatar
Det är nog ingen som kollar upp dig i samband med köpet, men det har ju sina risker ändå. Själva transaktionen görs normalt upp på antingen köparens eller säljarens bank med mäklaren närvarande, eftersom åtminstone någon har lån.
Att komma dit med 700k kontant i en väska kommer alltså att skapa en viss uppmärksamhet.
Nu skriver du i ditt första inlägg att du har pengarna på banken redan. Nu vet jag inte hur smart det är från början att ha 700k otvättade svarta på ett bankkonto, men nåja. Då kommer säkert själva köpet att gå smärtfritt, en banköverföring (eller du tar ut en postväxel) så är det klart.
Någon kontrolluppgift kommer inte heller att lämnas från bostadsrättsföreningen till skatteverket (eftersom förmögenhetsskatten är borta).
Men om du på något sätt lyckas dra till dig SKV:s uppmärksamhet kommer man naturligtvis att undra var du fått dina pengar ifrån.
Dessutom kan du få problem om du eventuellt vill sälja bostadsrätten någon gång. BRF:en är nämligen skyldig att lämna kontrolluppgift på försäljningspriset till Skattemyndigheten numera så då kommer de få veta att du ägt en bostadsrätt, och detta kommer dyka upp i din deklaration året efter.
Slutsatsen är att oavsett om du tar ett lån eller inte så har du lämnat ett "paper trail" och om någon blir intresserad av dina inkomster så kommer du få problem...
Citera
2009-09-06, 22:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ta bort!

Precis...vi behöver nog inte engagera oss i TS ekonomiska fantasier.

https://www.flashback.org/find_thre...?userid=378764
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in