2009-09-13, 01:27
Medlem
Jag vill inte veta om ni tycker det här är rätt eller fel personligen, enbart ren fakta och erfarenheter.

- Min syster är timanställd, hon får extremt lite jobb och liten lön, och därför får socialbidrag för att täcka upp levnadskostnaderna. Hon har ej rätt till a-kassa.
- Och om hon säger upp sig från sitt jobb pga olika skäl.
- Kommer då socialen enbart bli missnöjda med henne, eller kommer de vägra ge henne bidrag?
- Förutsatt att hon söker nya jobb och har kontakt med arb.fm. som hon ska.

Erfarenheter?
Senast redigerad av wanda00 2009-09-13 kl. 01:33.
Citera
2009-09-13, 01:33
Medlem
Ja dom kan nog säga upp bidraget under en kortare tid, frågan är varför någon är så jävla korkad att säga upp sig från ett jobb. Oavsett vad anledningen må vara.

Om vi nu säger att personen är ett cp, säger upp sig från jobbet. Varför ska då personen få bidrag?
Citera
2009-09-13, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheInternalRevenueService
Ja dom kan nog säga upp bidraget under en kortare tid, frågan är varför någon är så jävla korkad att säga upp sig från ett jobb. Oavsett vad anledningen må vara.

Om vi nu säger att personen är ett cp, säger upp sig från jobbet. Varför ska då personen få bidrag?

Hon fick nästan fullt socialbidrag redan innan och knappt fått jobba alls dom senaste månaderna.
Och som jag skrev är jag inte intresserad av vad någon tycker utan om hur det ÄR.
Citera
2009-09-13, 11:33
Medlem
kaxen82s avatar
Soc utgår från att man gör allt i sin makt för att kunna vara självförsörjande innan man söker bidrag. Därför kommer de att undra varför hon sa upp sig från jobbet och kräver en ordentligt bra anledning för det, och det räcker inte med att man vantrivs eller "tjänar för lite".

En annan sak som gäller när man får ekonomiskt bistånd är att man inte "förvärrar situationen" (det vill säga man drar inte på sig ökade kostnader/minskad inkomst med flit) vilket man måste anse att din syster gör, om hon frivilligt säger upp sig.

Då anser de att hon själv är orsaken till att hon helt plötsligt har mindre "egen" inkomst, vilket visar på att hon inte gör sitt yttersta för att bli självförsörjande.
Citera
2009-09-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheInternalRevenueService

Däför att hon har exakt noll att vinna på att deltidsjobba i det här fallet kanske?

På B svarar vi: Därför att hon kommer att få det.
Det är så genialt systemet är uppbyggt
Citera
2009-09-13, 13:16
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Däför att hon har exakt noll att vinna på att deltidsjobba i det här fallet kanske?

Herr Rune borde kanske läsa mitt inlägg ovan.
Citera
2009-09-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

På B svarar vi: Därför att hon kommer att få det.
Det är så genialt systemet är uppbyggt

Skönt ytterliggar en socialfalls familj. Om det är så få timmar hon jobbar så borde det väl inte vara så jobbigt. Eller kanske är jobbigt att gå ur sängen även för några timmar i månaden.

Det lönar sig alltid att arbeta! Vem tror du en arbetsgivare helst anställer en som säger upp sig frivilligt för att man anser det vara onödigt att arbeta eller en som sliter varje dag på ett skitsälle?

Hoppas ni får bo i en låda. bidrag samhället är på väg bort och då kommer ni stå där med mössan i hand och tigga pengar utanför stormarknaden...
Citera
2009-09-13, 13:29
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Det lönar sig alltid att arbeta! Vem tror du en arbetsgivare helst anställer en som säger upp sig frivilligt för att man anser det vara onödigt att arbeta eller en som sliter varje dag på ett skitsälle?

Bra skrivet!

Vad många inte inser är att många (de flesta?) arbetsgivare mycket hellre ser att den arbetssökande har haft så kallade "skitjobb" innan, än att ha legat på soffan istället. Då visar det att man inte är rädd för att arbeta när det gäller.

Det är mycket bättre att ha ett halvdussin "skitjobb" på sin CV istället för ett tomt papper.
Citera
2009-09-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Herr Rune borde kanske läsa mitt inlägg ovan.

Soc kommer att gnälla i fem min, sedan kommer allting att återgå till det normala.
Några fler frågor?

Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Hoppas ni får bo i en låda. bidrag samhället är på väg bort och då kommer ni stå där med mössan i hand och tigga pengar utanför stormarknaden...

Jatack gärna för mig!
För de flesta Svenssons så är bidragssverige bara någonting som man får betala för medan man aldrig kan ta del av om man skulle behöva det.
Det skulle iaf bli lika för alla om man gjorde så.
Senast redigerad av BallaRune 2009-09-13 kl. 13:46.
Citera
2009-09-13, 13:40
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Soc kommer att gnälla i fem min, sedan kommer allting att återgå till det normala.
Några fler frågor?

Ja. Hur mycket egen erfarenhet har du av det du talar om? Alltså inte vad "kompisars kompisar" eller media säger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in