Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-16, 01:32
Medlem
Verbeeks avatar
Vad är straffet för att köra klass I moped på cykelbana? Kan mitt vanliga bilkörkort bli indraget om jag åker dit? Har ingen större lust att köra i 45km/h på en tungt trafikerad 70väg.
Citera
2009-11-16, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Vad är straffet för att köra klass I moped på cykelbana? Kan mitt vanliga bilkörkort bli indraget om jag åker dit? Har ingen större lust att köra i 45km/h på en tungt trafikerad 70väg.
500 kr böter TROR jag, annars går det ju att söka !
Citera
2009-11-16, 08:30
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Jag tror att sannolikheten för att åka fast är betydligt mindre om du inte kör fortare än den tillåtna hastigheten på cykelbanan, dvs. 30 km/t.

Dessutom kommer säkerheten först. Det är du själv som bedömer om det känns säker att köra på en tungtrafikerad väg, och inte polisen. Därför kan du alltid argumentera för din sak ifall du blir stoppad av dem.
Citera
2009-11-16, 08:43
Medlem
Tingalings avatar
Att alla, i synnerhet barnfamiljer, kommer att hata dig. Det är så sjukt irriterande med folk som susar förbi en på gång/cykelbanor på EU-moppar i 45-50 km/h.

Har du en Klass 1 moppe så får du inte köra på cykelbanor heller, även om du kör i 30 km/h. Och ja, ditt bilkörkort kan bli indraget om du kör för fort med moppe. Däremot kommer jag inte ihåg de exakta reglerna för det och jag hinner inte sitta och slå i trafikförordningen just nu. Kan kolla senare.
Citera
2009-11-16, 09:04
Medlem
rogerks avatar
Jag frågade Polisen i Solna om Stocksundsbron. Dom sade ungefär att så länge man i samma fart som andra på cykelbanan, så ingriper dom inte.
Citera
2009-11-16, 10:25
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Jag frågade Polisen i Solna om Stocksundsbron. Dom sade ungefär att så länge man i samma fart som andra på cykelbanan, så ingriper dom inte.
Det finns fler ställen där man resonerar på samma sätt. Vi har en gång/cykelbro där jag jobbar och enda alternativet till den är E4. Vi ingriper inte mot klass ettor på den bron så länge de kör som folk och inte tar med sig faran de utsätts för på E4 och istället utsätter cyklister och fotgängare för liknande fara på den mindre bron.

Men krasst juridiskt så skulle ingen göra fel om man skrev böter. Otillåten fordonstrafik renderar i 500bagis.
Citera
2009-11-16, 10:37
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Det finns fler ställen där man resonerar på samma sätt. Vi har en gång/cykelbro där jag jobbar och enda alternativet till den är E4. Vi ingriper inte mot klass ettor på den bron så länge de kör som folk och inte tar med sig faran de utsätts för på E4 och istället utsätter cyklister och fotgängare för liknande fara på den mindre bron.

Men krasst juridiskt så skulle ingen göra fel om man skrev böter. Otillåten fordonstrafik renderar i 500bagis.
men om man fortsättär cykelbanan hela vägen in till sthlm? Bussfilen är ju inte heller så lattjo.
Citera
2009-11-16, 10:45
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
men om man fortsättär cykelbanan hela vägen in till sthlm? Bussfilen är ju inte heller så lattjo.
Har tyvärr ingen större koll på geografin i Stockholm, där är jag bara privat ibland och då aldrig på cykelvägarna.

Det som är viktigt här är att det faktiska resonemanget hos (de flesta) poliser skiljer sig från det juridiska. Juridiskt är det solklart ett brott, men många poliser väljer att inte rapportera det eftersom alternativet är sämre. Det beror ju på då hur långt cykelvägen sträcker sig och om det kan kännas motiverat att köra den hela vägen.

Oavsett så riskerar man ju alltjämt böter oavsett var på cykelvägen man kör.
Citera
2009-11-16, 12:57
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:

Har du någon länk till detta? Risken för 500kr i böter kan jag ta. Angående mitt körsätt så kör jag 45km/h om det inte är något folk och kanske 15-20km/h om jag ska köra om någon.
Citera
2009-11-16, 13:35
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Har du någon länk till detta? Risken för 500kr i böter kan jag ta. Angående mitt körsätt så kör jag 45km/h om det inte är något folk och kanske 15-20km/h om jag ska köra om någon.
Har ingen källa på beloppet men sist jag tittade på saken var det 500kr. Har dock aldrig varit med om att en sådan bot utfärdats i praktiken - kanske har beloppet höjts sedan dess.

Sedan är det ju svårt att ge en källa på hur enskilda poliser resonerar kring huruvida de skall rapportera någon eller inte..
Citera
2009-11-16, 14:26
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Har ingen källa på beloppet men sist jag tittade på saken var det 500kr. Har dock aldrig varit med om att en sådan bot utfärdats i praktiken - kanske har beloppet höjts sedan dess.

Sedan är det ju svårt att ge en källa på hur enskilda poliser resonerar kring huruvida de skall rapportera någon eller inte..

Var bara på bötesbeloppet jag ville ha en källa. Iofs kan säkert det framställas flera olika sorters överträdelser.
Citera
2009-11-16, 16:26
Medlem
2MissMes avatar
Bötesbelopp för brott mot trafikförordningen: http://www.polisen.se/Global/Enbart%..._juli_2007.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in