Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Jag har tänkt läsa Goetia:n länge! Vet du vad de ska ha betalt för sina tjänster? Är det själen som skall till eller kan man fresta med något mindre (för mig) värdefullt?
Olika demoner har väl olika saker som verkar främjande om du vill framkalla dom/få dom att göra saker. Det kan handla om olika växter eller metaller såsom guld/silver/järn etc eller att ta kontakt med dom en speciell dag/tid eller period på året, jag tror information om det står skrivet i t.ex. Goetia. De är också bra på olika saker du kan tänkas behöva hjälp med. Det är nog viktigt att du först läser på ordentligt om dom.
Vad jag förstått är det (förutom det tidigare otrevliga som nämnts) stor risk att demonen fastnar på dig efter du framkallat den, det kan visa sig genom att du blir sjuk och/eller får väldigt destruktiva tankar, antingen riktade mot dig själv eller andra.
Därför tror jag att du (med risk att låta lite flummig) först och främst ska rikta in dig på att bli mer medveten om dig själv, i synnerhet om du är en person med ganska lite självkännedom. Om du orkar kan det vara en god idé att meditera regelbundet.
Du kan också försöka bli mer medveten om dina handlingar i vardagen, reflekterar du över saker du gör, eller följer du första infall utan eftertanke?
Det jag tar upp glider kanske lite från ditt ämne, men jag såg du frågade hur du får "tillräcklig lärdom för att kunna laborera i ämnet" och vill du inte vara helt utlämnad åt något så väldigt oförutsägbart som du inte har koll på är du nog tvingad att börja såhär från grunden, med dig själv, innan du går vidare med det du tänkt.