Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-17, 21:26
Medlem
GM häktades i början på 90-talet dels för det här mordet och dels för ett mord på hans manlige älskare som hittades mördad på en plats liknande Skrylle i danska Kåge. Eva var granne med den här mannen och det finns väl anledning att tro att den här mannen kanske skämdes över sin homosexualitet eller liknande och kanske mördade henne för att hon kommit på detta. Vad vet jag.

Hur som helst så var mannen häktad i två månader innan han dog i AIDS.
Citera
2009-10-17, 21:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare information.

Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
GM häktades i början på 90-talet dels för det här mordet och dels för ett mord på hans manlige älskare som hittades mördad på en plats liknande Skrylle i danska Kåge. Eva var granne med den här mannen och det finns väl anledning att tro att den här mannen kanske skämdes över sin homosexualitet eller liknande och kanske mördade henne för att hon kommit på detta. Vad vet jag.

Hur som helst så var mannen häktad i två månader innan han dog i AIDS.

Tack för din information Chepo.

Jag visste inte att det var i Kåge som den manlige älskaren hittades

Du har helt rätt i att den här pesonen häktades i början av 1990-talet (1991) och strax därefter avled han i AIDS.

Eva Svensson kände väl denne man. Han var dock ingen granne till henne.
Citera
2009-10-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för din information Chepo.

Jag visste inte att det var i Kåge som den manlige älskaren hittades

Du har helt rätt i att den här pesonen häktades i början av 1990-talet (1991) och strax därefter avled han i AIDS.

Eva Svensson kände väl denne man. Han var dock ingen granne till henne.

Hmm. Okej. Jan Alvå säger att de var grannar, men han börjar å andra sidan bli lite till åren och kan ju ha glömt hur det egentligen låg till.

Har du ett namn på den här mannen? Det vore intressant att veta, mest för mina egna efterforskningars skull. Om inte det, vet du någonting om hur de kände varandra?
Citera
2009-10-17, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gm.

Citat:
Hmm. Okej. Jan Alvå säger att de var grannar, men han börjar å andra sidan bli lite till åren och kan ju ha glömt hur det egentligen låg till.

Har du ett namn på den här mannen? Det vore intressant att veta, mest för mina egna efterforskningars skull. Om inte det, vet du någonting om hur de kände varandra?

Ja jag känner till namnet på GM samt i vilket förhållande han stod till offret.

Problemet är att jag har fått detta i ett PM och kan alltså inte garantera att detta stämmer till fullo med verkligheten. Jag har ju alltså bara information i andra hand s.a.s.
Citera
2009-10-17, 22:21
Medlem
Come on man, PM:a namnet till mig så ska jag åka omkring till lite olika arkiv i staden och forska i saken.
Citera
2009-10-18, 01:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Säker källa.

Citat:
Come on man, PM:a namnet till mig så ska jag åka omkring till lite olika arkiv i staden och forska i saken.

Uppgifterna kom från en mycket säker källa. Det hela händelseförloppet lät mycket troligt och bar sanningens prägel.
Citera
2010-06-01, 21:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
eckans Brott nr. 13/1984.

Sidorna 6, 7 och 25. Artikeln skriven av Tom Bergh och ingick i artikelserien "En mördare går lös. Olösta svenska fall."

Artikeln illustrerad med ett foto på BO, på fyndplatsen samt den lapp och den ritade karta som skickades till hennes far. Under lappen med den textade texten "DIN TÖS E BEGRAVEN HÄR" står följande: "Utan det anonyma brevet hade man kanske aldrig hittat kroppen." Under den ritade kartan finns följande skrivet: "Kartskissen var så detaljerad, att polisen inte hade några problem att finna den starkt förmultnade kroppen."

Endast liten del av artikeln i början medtaget.

"Vad var det för ett mystiskt telefonsamtal som ledde Eva Svensson in i döden?"

"Dagen före Valborgsmässoafton 1976 lämnade tvåbarnsmammam Eva Svensson sitt hem på Musikantvägen 10 i Lund. Ett år senare hittar man hennes döda kropp på ett motionsspår i Lund. Hon var mördad.

Vid 15-tiden fredagen den 29 april 1976 står Eva Svensson i Lund och bakar bullar. Hon förbereder maken Lars födelsedag. Hon har god hjälp av sina två barn, tre och åtta år gamla.

Då ringer det på telefonen. Åttarige (sonens namn borttaget av mig) svarar men överlämnar snart luren till mamma.
- Det är en tant som vill tala med dej, säger han. Jag vet inte vem det är."

"En okänd kvinna."

Den okända kvinnan och Eva pratar länge. Efter det samtalet fick Eva bråttom. Hon förklarar för barnen att hon måste fara bort i ett viktigt ärende.

Eva knackar på hos sin granne och ber att få ha barnen hos henne en stund. Eva lämnar sedan trerumslägenheten på Musikantvägen 10 A i Lund. Hon ökade steglängden på väg mot bussen."
Citera
2010-06-14, 00:41
Medlem
Hmm, intressant. Hade gärna läst resten också.
Citera
2010-08-27, 14:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aftonbladet måndagen den 3 maj 1976.

Artikeln finns på sidan åtta med rubriken Ung kvinna försvunnen i fem dagar."

I det vänstra hörnet av artikeln finns ett mindre foto på den försvunna.

"Lämnade barnen till grannfrun för en kort stund. Ingen har sett henne sedan dess. Polisen har slagit rikslarm."

"Vad har hänt 30-åriga Eva Kristina Svensson från Lund?

I torsdags lämnade hon in sina två minderåriga barn till en grannfru och sa:
- Jag kommer och hämtar barnen efter ett sjukbesök.

Ännu - efter fem dagar - har hon inte hört av sig. Polisen har sänt ut storlarm."

Artikeln skriven av Ramon Zander.
Citera
2011-01-15, 20:57
Medlem
månss avatar
Køge heter det, eller Köge på svenska.

I området kring Skrylle och Rögle ligger ett katolskt nunnekloster sedan många år tillbaka, Dominikaner tror jag.
Vid tidpunkten för mordet på Eva försvann även en nunna därifrån.
Bara det att en nunna försvinner spårlöst är ju ganska ovanligt och att hon gjorde det vid samma plats och tidpunkt som Eva får ju en att höja på ögonbrynen. Jag vet att polisen också hade sina misstankar men hur det verkligen gick med nunnan vet jag inte.
Jag vet bara att hon inte dök upp igen. Namnet på henne ska jag ha någonstans
Citera
2011-01-16, 14:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nunna försvunnen vid samma tidpunkt som Eva.

Citat:
Ursprungligen postat av måns
Køge heter det, eller Köge på svenska.
I området kring Skrylle och Rögle ligger ett katolskt nunnekloster sedan många år tillbaka, Dominikaner tror jag.
Vid tidpunkten för mordet på Eva försvann även en nunna därifrån.
Bara det att en nunna försvinner spårlöst är ju ganska ovanligt och att hon gjorde det vid samma plats och tidpunkt som Eva får ju en att höja på ögonbrynen. Jag vet att polisen också hade sina misstankar men hur det verkligen gick med nunnan vet jag inte.
Jag vet bara att hon inte dök upp igen. Namnet på henne ska jag ha någonstans

Stort tack för intressant info Måns!

Ja naturligtvis heter det Köge. Felskrivet från min sida.

Verkligen mycket ovanligt. Dessutom vid samma tidpunkt. Nunnans försvinnande blev dock inte uppmärksammat på samma sätt som Eva Svenssons försvinnande i media. Lär väl knappast finnas någon mera försvunnen nunna i Sverige.

Du skriver att de försvann vid samma plats men Eva försvann ju i Lund. Rögle ligger ju i trakterna av Ängelholm.

Låter verkligen mycket intressant. Skulle du inte kunna starta en tråd om nunnans försvinnande?

Just 1976 verkar ha varit ett årtal som ett flertal mystiska försvinnanden gjordes.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-01-16 kl. 14:37.
Citera
2011-01-17, 08:10
Medlem
Om jag minns rätt så hittades nunnan död under en gran i skogen. Minns
inte om det var i Skrylle, där Eva Svensson hittades nergrävd. Det hela
avskrevs som självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem