Ja nu är det så att jag införskaffat ett kontantsurf-modem med tillhörande sim-kort.
Detta blev då Comviq eftersom telenorbutiken hade slut på sina och jag ville få igång fanskapet omgående.
Problemet ligger i att jag inte får operativet att hitta dongeln, tror jag iaf. Det dyker åtminstonde inte upp någon anslutning i networkmanager.
Jag använder Ubuntu 9.10 - Karmic Koala och dongeln jag fick med Comviq heter ZTE MF 102
När jag första vändan meckade in dongeln syntes denna i thunar. Efter att ha meckat och försökt få allt till att fungera (installerade bla usb_modeswitch) syns inte längre dongeln. Antagligen pga att jag inte vet vad jag pysslade med utan följde bara en massa olika guider.
Är det NÅGON som fått denna dongel att fungera på Karmic Koala? och isf hur i hela friden fick du/ni det till att fungera?
När jag sätter i dongeln lyser den först rött, sedan slår den då över till grönt. Detta är väl antagligen helt normalt, men jag skriver det lilla jag vet händer. Är ordentligt grön på Linux som ni säkert redan listat ut.
Muhaaa! har fått det till att fungera utan att riktigt fatta varken HUR eller VARFÖR jag valde att pröva det jag gjorde.
Lösningen var att avinstallera usb-modeswitch. När sedan dongeln dök upp i thunar högerklickade jag på den och valde "eject". Helt plötsligt så dök anslutningen upp i networkmanager. Den anslöt och allt men det gick inte att surfa alls.
Trodde att detta berodde på att kortet inte var tankat med några pengar. Använde en windowsmaskin för att tanka upp mitt kort, fungerade fortfarande inte.
Kom på att jag någongång under allt jävla googlande såg att någon skrivit att han hade fått någon dongel till att fungera efter det att han lagt in "24005" som Network där man editerar uppgifterna på det mobila bredbandet. Självklart hade jag redan innan även ändrat APN till: data.comviq.se
Erkänn att du läste ungefär 10 inlägg nedan och gjorde som det stod där!
Hmm, syftar du på tipsen du gav angående Huawei dongeln eller?
isf kan jag säga att det faktiskt tyvärr inte fungerade alls för mig. Det var en utav de första guiderna jag gav mig på :-)
Hahah Jag körde precis bara in mitt i windows seven fungera perfekt, Men jag Får bara upp 2.7 megabit och 0.6 ner , Finns det något tak när man tankar typ?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!