Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-26, 17:14
Medlem
rövners avatar
Det är någon del information som saknas här. Nuvarande åklagaren själv förnekar att det är kvinnornas berättelse som utdömts som otrovärdig. Samtidigt är skillnaden i bedömningen enorm.
Tror det här rör sig om någon juridisk tolkning som kanske är omtvistad. Polisen har först sett det som en tänkbar rubricering, sen har åklagaren tagit fasta på den, och tjejerna har godkänt den. Men den stämde inte. Märkligt.
Vad kan detta röra sig om?
Kan det varit en diskussion om skydd som slutade med att dom hade sex ändå? Fast att tjejen inte godkände detta? Och att den första åklagaren kan ha tyckt att det då är frågan om en våldtäkt, medans den andra åklagaren tycker att det inte är det utifrån resten av vittnesmålet. T.ex. kan det ha varit ledande frågor av polisen av typen:
"Och då har han sex med dig trots att du sa nej till att ha sex utan kondom?" då kan tjejen ha svarat ja på polisens fråga. I själva verket är det tydligt från resten av förhöret att tjejen nekade sexet först men blev övertygad av JA och att allt skedde frivilligt?
Citera
2010-08-26, 17:15
Medlem
MrBatess avatar
med risk att tidsramarna inte kommer att stämma med det jag tänker skriva, men...

Det som hände mellan JA och AA var ömsesidigt, precis som JA har sagt. Allt väl där, tills...

...AA kontaktas av T20 och får höra vad JA försökte med henne!

Då blir AA "pissed off", svartsjuk, arg, det var ju hon och JA som skulle fortsätta att ha det bra. Då bestämmer sig AA att manipulera T20 så hårt att de drar till polisen för en anmälan.
Citera
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <a href="https://www.flashback.org/p25102957#p25102957" target="_blank">Janeman</a>
Ja, just det. Och när sedan chefsåklagaren dagen efter läste protokollet från förhöret hävde hon anhålladebeslutet.

Det går upp många talgdankar just nu.

Berodde polisens brådska månne på oro för att J var på väg att lämna landet? Jag tror mig ha sett det nämnas.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
Stolta Flashbackare citeras på http://www.expressen.se/ledare/1.211...ka-vaga-anmala

"De tar heder och ära av en medborgare som har utnyttjat sin demokratiska rätt att gå till polisen."

Den dag det blir en demokratisk rättighet att falskanmäla våldtäkt emigrerar jag.
Citera
2010-08-26, 17:16
Medlem
rippo84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratatatata
For English readers: I've translated the entirety of the article published in Resumé. Feel free to spread it.

Bra jobbat av dig, da har man ytterligare en anledning att INTE beratta att man kommer fran Sverige under resten av semestern som man har kvar!
Citera
2010-08-26, 17:16
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeaeaeaea
S står för Stackars. Kanske ska börja skriva SJAS istället för JA? (Stackars Julian Assange Slisk).
Om AA vore svartsjuk på ST-20 är detta givetvis intressant, men det behöver man egentligen inte disktuera ST-20 för, då räcker det med AA.

Ah, du vill att AA granskas... vilken vändning.

Men hörrudu, varför skriver du (S)T-20 fortfarande? Står du inte fast vid ditt ord? Är du inte gentlemannalik och håller dina löften?

Du skulle väl kalla Sofia Wilén för Sofia Wilén bara du slapp vara den som skrev Sofia Wilén först... tycker jag mig minnas.
Citera
2010-08-26, 17:17
Medlem
Sillkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Alla kvinnor i Sverige tänker nog i första hand på att gå till polisen om man blivit våldtagen, inte ringa våldtäktsmannens presstaleskvinna.

Din teori här verkar gå ut på att T20 inte hade någon känsla av att vara våldtagen av Assange som krävde ett polisingripande och anhållande, förrän efter T20 hade pratat med AA. Du menar att AA har påverkat T20 så att hon omvärderat vad som hände med Assange från skön morgonsex till att vara en våldtäkt. Är det rätt uppfattat?

AA var aldrig presstaleskvinna för JA.
Citera
2010-08-26, 17:21
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Svårt att gissa vad ofredandet kan bestå av. Såsom AA:s uppgifter har presenterats, så har han inte gjort något våldsamt/fysiskt handgripligt mot henne.

"Av rättspraxis och litteratur framgår att sådana straffbara beteenden kan vara t.ex. att sända flera brev med kränkande innehåll, genom ett stort antal telefonpåringningar eller med upprepade SMS trakassera en person, lämna falska meddelanden om allvarliga händelser eller intensivt försöka få sexuell kontakt med en annan person. I anslutning till det sistnämnda exemplet har tillagts att det knappast kan vara straffbart om gärningsmannen avbryter kontaktförsöket så snart den andre ställer sig avvisande. Hovrätten konstaterar att det krävs en viss aktivitet från gärningsmannens sida eller intensitet i dennes agerande för att beteendet ska kunna bedömas som hänsynslöst."

Deras samvaro var för kort för att ska ha gjort något lågintensivt ofredande flera gånger. Alltså återstår möjligheten till ett enstaka mer intensivt ofredande. Detta eventuella högintensiva ofredande måste dock vara för lite för att vara något annat brott. Man får vidare se till eventuella förmildrande omständigheter i kontexten. Det viktigaste är dock att JA måste ha haft uppsåt att ofreda, och uppsåt är alltid svårt att bevisa.

Precis detta kan man ju undra över, samtidigt så har Ardin sagt i Expressen att JA har "skev kvinnosyn och svårt att ta ett nej" dvs hon antyder att det hela är sexuellt betingat?
Samtidigt så har åklagaren satt endast ofredande och inte sexuellt ofredande som rubrik? Vad är vad?
Ardin och åklagaren/åklagarna har snärjt in sig i en salig soppa det är då ett som är säkert.
Citera
2010-08-26, 17:23
Medlem
rövners avatar
Det märkliga är att det rör sig om två så skilda tolkningar av en och samma vittnesutsaga som man inte följer upp med flera förhör innan man ändrar sig. Jag tror det här misstaget kan bli någonting för läroböckerna på juridiska föreläsningar

Det här med jourhavande åklagare är det någonslags praoelev som sitter då?
Citera
2010-08-26, 17:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 731
sa vad ar det senaste? ar det fortfarande valtakt eller has froken AA skruvat ner det till ofredande?
Brottet är nu att inte genast ha svarat hysteriskt fruntimmer på mobilen.
Citera
2010-08-26, 17:25
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Ah, du vill att AA granskas... vilken vändning.

Men hörrudu, varför skriver du (S)T-20 fortfarande? Står du inte fast vid ditt ord? Är du inte gentlemannalik och håller dina löften?

AA är ju fortfarande aktuell... Jag tycker fortfarande synd om ST-20, därför håller jag fast vid S:et.

Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Du skulle väl kalla Sofia Wilén för Sofia Wilén bara du slapp vara den som skrev Sofia Wilén först... tycker jag mig minnas.

Så var det med Sofia, men det var länge sen (flera hundra sidor sen), och därefter har jag fått reda på mer "riktig" information om ST-20... detta gav jag uttryck för i ett sent inlägg inatt (finns i tråden), jag började precis som John Connor i T2 får känslor för T-101, få intrycket av att T-20 är en riktig person, inte bara en cyberorganism som vi tilltalar med ett slags produktnr.
Citera
2010-08-26, 17:29
Medlem
Fenneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Det märkliga är att det rör sig om två så skilda tolkningar av en och samma vittnesutsaga som man inte följer upp med flera förhör innan man ändrar sig. Jag tror det här misstaget kan bli någonting för läroböckerna på juridiska föreläsningar

Det här med jourhavande åklagare är det någonslags praoelev som sitter då?

Ja, om gråzonen är så bred att en åklagare kan se våldtäkt och en inte ser brott överhuvudtaget är det inte bara ett stort juridiskt problem. Det gör också att man skulle vara tvungen att sekretessbelägga alla våldtäktsfall fram till domen faller om man ska kunna säkra någon form av rättssäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in