2010-10-12, 15:12
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Tittar vi på Moderna museet står statliga anslag för cirka 70% av intäkterna (2009). För nationalmuseum är motsvarande siffra 55% (2008). Statliga anslag är alltså den enskilt största intäktsströmmen för dessa museer, och jag håller det sannolikt att det är relativt allmängiltigt.

Så länge staten är en primär finansiär är det svår att föreställa sig en situation där staten inte har något inflytande alls. Då du tycks eftersträva minimal statlig påverkan av utställningar - kan du tänka dig en situation där staten inte har någon påverkan och där museets framgång styrs av hur bra och intressanta utställningar de lyckas skapa?

Jag har faktiskt svårt att tro att våra museum skulle överleva oavsett hur intressanta utställningar. Publikunderlaget finns tyvärr inte i det här landet. Intressanta utställningar kostar ofta mycket pengar att producera och entréavgifterna skulle bli så höga så inga skulle besöka dem. Om man skapade ett system likt det som används för presstödet tror jag att man skulle kunna minimera den statliga inblandning i vad som visas.
Citera
2010-10-12, 15:23
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag har faktiskt svårt att tro att våra museum skulle överleva oavsett hur intressanta utställningar. Publikunderlaget finns tyvärr inte i det här landet. Intressanta utställningar kostar ofta mycket pengar att producera och entréavgifterna skulle bli så höga så inga skulle besöka dem. Om man skapade ett system likt det som används för presstödet tror jag att man skulle kunna minimera den statliga inblandning i vad som visas.
Kostnaden för utställningarna förändras inte, de kostar precis lika mycket oavsett om vi betalar dem via skatten eller i dörren. De utställningar som i dagsläget existerar tvingas du och jag att betala för, fullständigt oavsett om vi finner dem intressanta, eller ens besöker dem.

Är det verkligen vettigt?
Citera
2010-10-12, 15:28
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Kostnaden för utställningarna förändras inte, de kostar precis lika mycket oavsett om vi betalar dem via skatten eller i dörren. De utställningar som i dagsläget existerar tvingas du och jag att betala för, fullständigt oavsett om vi finner dem intressanta, eller ens besöker dem.

Är det verkligen vettigt?

Jag har inga som helst problem att betala för utställningar som jag inte tycker är intressanta eller besöker. Jag kan förstå att alla inte resonerar så men jag gör det.
Citera
2010-10-12, 15:42
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Jag har inga som helst problem att betala för utställningar som jag inte tycker är intressanta eller besöker. Jag kan förstå att alla inte resonerar så men jag gör det.
Ok. Det svider lite i mitt hjärta. Låt mig ge dig ett exempel, den Kungliga Operan.

2009 besöktes operan vid 241.996 tillfällen. Operan gjorde en nätt förlust (cirka 12 miljoner), men det är i sammanhanget felräkningspengar, så låt oss för enkelhets skull utgå från nollresultat, och att intäkterna alltså precis täckte kostnaderna. Operans intäkter var 487 miljoner SEK, varav 411 miljoner av dessa var statligt stöd, eller cirka 85% (!!!) av intäkterna. Detta innebär:
  • Att ett genomsnittligt operabesök kostar 2.000 SEK.
  • Att en genomsnittlig operabesökare endast betalar 300 SEK.
  • Att du och jag via skattesedeln betalar 1.700 SEK för denne operabesökare, alldeles oavsett om du och jag går och ser opera eller ej.
Tillåt mig nu bli fördomsfull. Min fördom säger mig att den genomsnittlige operabesökaren snarare bär minkpäls och är mantalsskriven på Östermalm än en täckjacka från Galne Gunnar och är bosatt i Rinkeby.

Och någonstans där svider det i min själ. När jag börjar betala 1.700kr per operabiljett för någon som sannolikt kan finansiera sitt eget nöje. Att jag, och damen ifrån Rinkeby, istället inte får välja att lägga dessa pengar på Moderna Museet, Vasaskeppet eller discobowling.

Jag tycker det är helt vansinnigt att jag själv inte får prioritera vilken kultur jag vill konsumera. Och jag tycker det är helt vansinnigt att jag skall donera 1.700kr till varje Östermalmstant som gillar opera.
Senast redigerad av goE- 2010-10-12 kl. 15:52. Anledning: Kom med ett "a" för mycket i ett ord.
Citera
2010-10-12, 15:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ok. Det svider lite i mitt hjärta. Låt mig ge dig ett exempel, den Kungliga Operan.

2009 besöktes operan vid 241.996 tillfällen. Operan gjorde en nätt förlust (cirka 12 miljoner), men det är i sammanhanget felräkningspengar, så låt oss för enkelhets skull utgå från nollresultat, och att intäkterna alltså precis täckte kostnaderna. Operans intäkter var 487 miljoner SEK, varav 411 miljoner av dessa var statligt stöd, eller cirka 85% (!!!) av intäkterna. Detta innebär:
  • Att ett genomsnittligt operabesök kostar 2.000 SEK.
  • Att en genomsnittliga operabesökare endast betalar 300 SEK.
  • Att du och jag via skattesedeln betalar 1.700 SEK för denne operabesökare, alldeles oavsett om du och jag går och ser opera eller ej.
Tillåt mig nu bli fördomsfull. Min fördom säger mig att den genomsnittlige operabesökaren snarare bär minkpäls och är mantalsskriven på Östermalm än en täckjacka från Galne Gunnar och är bosatt i Rinkeby.

Och någonstans där svider det i min själ. När jag börjar betala 1.700kr per operabiljett för någon som sannolikt kan finansiera sitt eget nöje. Att jag, och damen ifrån Rinkeby, istället inte får välja att lägga dessa pengar på Moderna Museet, Vasaskeppet eller discobowling.

Jag tycker det är helt vansinnigt att jag själv inte får prioritera vilken kultur jag vill konsumera. Och jag tycker det är helt vansinnigt att jag skall donera 1.700kr till varje Östermalmstant som gillar opera.

Jag kan absolut hålla med dig angående operaexemplet. Det är elitkultur. Det tycker jag dock inte med museum som jag tycker har ett helt annat ansvar för att bevara vår kulturhistoria och visa upp den. Museum är mer lättillgänglig kultur än opera. Det finns också museum över hela vårt land men det finns inga operascener i mer än i ett fåtal städer. Vi ska inte bunta ihop all kultur med varandra.
Citera
2010-10-12, 16:09
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Jag kan absolut hålla med dig angående operaexemplet. Det är elitkultur. Det tycker jag dock inte med museum som jag tycker har ett helt annat ansvar för att bevara vår kulturhistoria och visa upp den. Museum är mer lättillgänglig kultur än opera. Det finns också museum över hela vårt land men det finns inga operascener i mer än i ett fåtal städer. Vi ska inte bunta ihop all kultur med varandra.
God poäng, visst föreligger det skillnad mellan kultur och kultur.

Min grundinställning är dock att staten endast skall säkerställa det grundläggande - skola, sjukvård och trygghet. Allt utanför detta anser jag att du och jag skall anses myndiga, och i egenskap av individer själva få fatta våra egna beslut kring.

Vill jag konsumera kultur skall jag få fatta ett informerat beslut, och få se hela kostnaden av sagda kultur. Jag skall inte tvingas betala för den, och först i efterhand ta ställning till om jag vill se den eller ej. Det anser jag vara ett omyndigförklarande, baserat på en inställning att någon annan vet bättre om vad som är bäst för mig.

Jag ser gärna att skolklasser får gratis tillträde till museer och konstutställningar. Men jag vill som vuxen betala fullt pris i dörren - inte luras att betala via skatten oavsett om jag besöker utställningen eller ej.
Citera
2010-10-12, 16:22
Medlem
DRPOEs avatar
Man kan servera med pepparsås, färska grönsaker och potatisgratäng. Man kan till och med skriva oxfilé i menyn, men serverar man en bajskorv kommer folk ändå förr eller senare upptäcka att det smakar skit.
Citera
2010-10-12, 17:27
Medlem
StuGs avatar
Sådant här har pågått länge. Problemet är att moderaterna och resten av borgerligheten inte har fattat ett skit av vad som händer. Och deras väljare uppenbarligen varit för ointresserade eller obildade för att bry sig. Och nu på senare har det visat sig att även de borgerliga är lika stora kulturmarxister som vänstern. De som röstade på alliansen är lurade. Blåsta. Björklund är mig veterligen den enda icke post everything/kulturmarxist/Frankfurtskoletroende de har. Möjligen Hägglund - men han kniper käft; han tydligen mer rädd för medierna än för att tappa väljare.
Citera
2011-03-19, 18:06
Medlem
Failminens avatar
Jag hade nyligen en intressant mailkonversation med museichefen på Röhsska i Göteborg ang. denna åsiktspropagering.

Bakgrunden till detta är ett extra pressmeddelande Röhsska publicerade på sin hemsida, samt i utställningslokalen i samband med modeutställningen 'Cocktail':
Citat:
Extra pressmeddelande 2011-03-02

Med anledning av John Gallianos rasistiska uttalanden gör Röhsska om pågående
modeutställning.

John Galliano blev polisanmäld efter en natt i Paris torsdag den 24 februari för 
bråk och rasistiska uttalanden. Modehuset Dior, där han var chefsdesigner avbröt 
samarbetet tills vidare. Idag är han uppsagd efter att det anses bevisat att han 
har uttalat sig flera gånger rasistiskt och att han ”älskar Hitler”.

Röhsska pågående modeutställning görs delvis om till ”Hall of Shame”
Vi tycker fortfarande att John Galliano är en av nutidens intressantaste modeformgivare 
men det blir inte självklart att visa hans verk utan att kommentera hans mycket 
tveksamma uttalande. När vi visade Coco Chanel tog vi upp hennes relation till tyskland 
under 2:a världskriget och tyvärr finns det flera liknande händelser i modehistorien.
Vi gör nu om vår utställning och skapar en "Hall of Shame" där gallianoklännngen visas 
och kopplar den till historiska händelser av liknande art inom modevärlden som till 
exempel Chanels och Hugo Boss kopplingar till Nazityskland eller Tommy Hillfingers 
uttalande på sent 90-tal.

Ted Hesselbom
Museichef,
Röhsska museet
http://www.designmuseum.se/cocktail.htm (Det extra pressmeddelandet är så vitt jag ser borttaget, men det var, förutom i utställningslokalen, via den här länken jag såg det.)

Återgivning av mailkonversationen:
Citera
2011-03-19, 18:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Samma här, och jag kikar gärna på etnografiska museer och lär mig om andra kulturer. De är ofta fascinerande, men jag drar inte slutsatsen att alla skall importeras och vill inte heller ha något dylikt budskap nedkört i halsen!

Exakt. Det är nyttigt att lära sig om olika kulturer, ty då lär man sig att de varken är likvärdiga eller att alla passar i vårt land - framför allt inte alla tillsammans. Detta borde fö tydliggöras just på sagda muséum.
Citera
2011-03-19, 19:28
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Världskulturmuseet i Göteborg, Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet får i uppdrag av regeringen att ”öka förståelse för värdet av kulturell mångfald mot bakgrund av främlingsfientliga stämningar”.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter...ns_5490621.svd

Är detta OK? Propaganda eller upplysning? Kommer man att stryka utställningar som visar negativa inslag i främmande kulturer i syfte att "öka förståelsen"?
Vågar man gissa att den kultur det kommer propageras för till stora delar kommer utgöras av islam och muslimer?
Citera
2011-03-20, 01:51
Medlem
Det är faktiskt beklämmande att våra museer drivs på det sätt som dom gör. Med tanke på att dom har otroliga mängder med föremål att visa upp, det är faktiskt frågan om man skulle hinna se allt under sin livstid (räknat då i utställningsform).
Det är nog cirka femton år sedan som dom hade en utställning om den svenska empiren på Nationalmuseum, den blev så uppskattad att den faktiskt gick med vinst.
Men att upprepa detta framgångsrecept är väl idag politiskt omöjligt.
Trots att det finns exempelvis allmogemåleri från varenda svensk socken, lager som är proppfulla med konst, möbler, vapen, porslin mm från sverige så finns det ju ingen svensk kultur. Vi får tydligen inte förledas till att man faktiskt kan vara stolt över sverige, enligt våra dårar till politiker.
Istället får vi hålla tillgodo med halvtomma lokaler vad gäller föremål, och nästintill tomma vad gäller besökare.
Vinsten kunde även bli att öppna ögonen på folk så att dom lär sej vilka fantastiska föremål det finns och att man kan få till en riktigt häftig inredning med rätt saker.
Istället för som de sista trettio åren ha sett åtminstonde 80% av våra bättre saker gå på export.
Utomlands är nämligen våra svenska kulturföremål mycket uppskattade (trots att de inte finns).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in