• 1
  • 2
2011-10-13, 01:20
Medlem
nagelbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedenius
Jag mste tyvrr erknna att jag aldrig lste ut Stppvargen. Den har egentligen allt jag gillar i en bok. Temat/grund-storyn r exakt snt jag lskar. Jag gillar brjan, jag gillar manifestet.

Men... (knappt en spoiler, men fr att vara sker anvnder jag spoiler-taggar)

Ngon som hller med? Ska jag frska igen? r slutet vrt det?

Jag upplevde ocks att boken tappade ngot i och med att han trffade tjejen, men jag slutade inte lsa boken som du gjorde. Harry Haller var tillrckligt fngslande fr att jag inte skulle lgga boken ifrn mig och det r jag glad ver (okej jag lser alltid ut bckerna jag brjar p, frr eller senare). Men i alla fall tyckte jag sista delen i boken var intressant och vrd att lsa fram till, trots att brjan definitivt r min favoritdel. Som du kanske frstr s tycker jag att du ska ge Stppvargen en till chans. Det r ju trots allt en tunn bok och Hesses sprk r behagligt att lsa.

Jag r som mnga andra p jakt efter bcker av Hesse. Men mitt problem r att jag hll i en bok han skrivit, lste baksidan och tyckte att den verkade lovande. Jag r van att kpa mina bcker second hand, jag betalar allts oftast 10-20 kr per bok. Dum som jag var tyckte jag att priset p boken i min hand var fr hgt och kpte den inte. Men min idioti tar inte slut hr.. Jag la inte boktiteln p minnet. Nu undrar jag om ngon hr har bra koll p Hermanns bcker.
Jag r inte helt hundra p vad det stod p baksidan men om jag minns rtt s var huvudpersonen i boken en ensam herre. Jag fick knslan att den skulle vara i samma stil som Stppvargen. Tror huvudpersonen var antingen poet eller konstnr.
Kanske inte s mycket att g p men det vore fantastiskt om jag fick hjlp med detta.
Citera
2011-10-13, 07:41
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagelband
Jag upplevde ocks att boken tappade ngot i och med att han trffade tjejen, men jag slutade inte lsa boken som du gjorde. Harry Haller var tillrckligt fngslande fr att jag inte skulle lgga boken ifrn mig och det r jag glad ver (okej jag lser alltid ut bckerna jag brjar p, frr eller senare). Men i alla fall tyckte jag sista delen i boken var intressant och vrd att lsa fram till, trots att brjan definitivt r min favoritdel. Som du kanske frstr s tycker jag att du ska ge Stppvargen en till chans. Det r ju trots allt en tunn bok och Hesses sprk r behagligt att lsa.

Jag r som mnga andra p jakt efter bcker av Hesse. Men mitt problem r att jag hll i en bok han skrivit, lste baksidan och tyckte att den verkade lovande. Jag r van att kpa mina bcker second hand, jag betalar allts oftast 10-20 kr per bok. Dum som jag var tyckte jag att priset p boken i min hand var fr hgt och kpte den inte. Men min idioti tar inte slut hr.. Jag la inte boktiteln p minnet. Nu undrar jag om ngon hr har bra koll p Hermanns bcker.
Jag r inte helt hundra p vad det stod p baksidan men om jag minns rtt s var huvudpersonen i boken en ensam herre. Jag fick knslan att den skulle vara i samma stil som Stppvargen. Tror huvudpersonen var antingen poet eller konstnr.
Kanske inte s mycket att g p men det vore fantastiskt om jag fick hjlp med detta.
Kan det vara Klingsor's Last Summer?
Citera
2011-10-13, 23:55
Medlem
nagelbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Kan det vara Klingsor's Last Summer?

Ja, hurra (!), den var det. Tack! Klingors sista sommar heter den p svenska, nu gller det bara att hitta den igen..
Citera
2011-10-14, 18:35
Medlem
firstdayatworks avatar
Hermann Hesse r beklagligt svr att f tag p; men hans bcker r vrda varenda sekund och vartenda re ni kan tnkas spendera p dem. Min samling r numer komplett men vissa av bckerna, i synnerhet "Gertrud - ett konstnrsde" (i svensk versttning) var jag nra att ge upp hoppet om. Till slut hittade jag ett exemplar i mycket dligt skick som jag fick betala nrmare 500kr fr. Det var den vl vrd.
Citera
2011-10-14, 19:02
Medlem
Just "Gertrud" r ju dessutom ett av Hesses mest lysande gonblick.

Frsta upplagan, det r den utgvan p Nordiska Frlaget inte sant?

Citat:
Ursprungligen postat av firstdayatwork
Hermann Hesse r beklagligt svr att f tag p; men hans bcker r vrda varenda sekund och vartenda re ni kan tnkas spendera p dem. Min samling r numer komplett men vissa av bckerna, i synnerhet "Gertrud - ett konstnrsde" (i svensk versttning) var jag nra att ge upp hoppet om. Till slut hittade jag ett exemplar i mycket dligt skick som jag fick betala nrmare 500kr fr. Det var den vl vrd.
Citera
2011-10-14, 19:43
Medlem
firstdayatworks avatar
Den jag ger, som r i svensk versttning, r frn 1919 (orginalet p tyska utkom 1910) och r, svitt jag frsttt, frn den enda upplagan som trycktes (vilket jag dock, om det stmmer, finner mycket mrkligt). Den r frn hln och kerlunds frlag.
Citera
2011-10-14, 19:45
Medlem
firstdayatworks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Just "Gertrud" r ju dessutom ett av Hesses mest lysande gonblick.

Frsta upplagan, det r den utgvan p Nordiska Frlaget inte sant?

Fr vrigt betraktar jag hela Hesses frfattarskap som ett lysande gonblick i vrldshistorien!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in