• 1
  • 2
2011-12-02, 21:06
Medlem
Carlstads avatar
Är det nån som bryr sig om den svenska musikskatten från tidigt 1900-tal (förutom Magnus Uggla)? Fick jag jobb på SVT eller TV4 skulle jag göra ett kanonprogram med nya uttolkare av våra storsvenskar!

T.ex dessa:
http://www.youtube.com/watch?v=DwA9B2MUudo
Besök gärna: www.zarahleander.se

Karl Gerhard är också en makalös legend men vem f-n minns honom längre?
http://www.youtube.com/watch?v=diWL88AkOLk
Besök gärna: www.jazzgossen.com
Citera
2011-12-02, 21:13
Medlem
SNKgraffitis avatar
jag är för lat för att kolla länkarna, men menar du typ blå tåget och sånt då eller?
Citera
2011-12-02, 21:46
Medlem
Carlstads avatar
Nä Karl Gerhard å Zarah Leander.
Citera
2011-12-02, 21:50
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNKgraffiti
jag är för lat för att kolla länkarna, men menar du typ blå tåget och sånt då eller?
Nja-e, Blå Tåget var ju progg i slutet av 60-talet. Du får nog backa ytterligare
en 35 år då Zarah och Karl-Gerhard hade sin storhetstid som sedan varade ända in
på 60-talet.
Går du ytterligare ett 10-tal år bakåt så hade vi ju den store estradören och
revykungen Ernst Rolf. (Vet dessvärre ej hur man länkar).

Denna musikskatt bevaras ju delvis av SVT då det ofta sjungs allsång på
nämnda storheters grammofonsuccéer.

Ernst Rolf lyckades för övrigt 1932 ta livet av sig "av misstag". När hans hustru,
skådespelerskan Tutta Rolf ville lämna honom, hoppade han, i ett dramatiskt
utspel i vattnet från en brygga. Det var emellertid bara en knapp meter djupt
och han ångrade sig snabbt och tog sig sig upp på torra land. Som det emellertid
var vinter fick han lunginflammation och gick sedan kort därefter bort. Penicillinet var vid
denna tid ej upptäckt ... Ernst Rolf blev 41 år.
Citera
2011-12-02, 22:06
Medlem
diemydarlings avatar
Jag är helt inne på din linje. Nu kvider vi om att Cornelius och Fred Åkerström som är så märkvärdigt får lite plats men hur många Corneliusar fanns det inte på 20,30,40-50tal? Alltså långt före Elvis P?
Citera
2011-12-03, 11:55
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Är det nån som bryr sig om den svenska musikskatten från tidigt 1900-tal (förutom Magnus Uggla)?
Du kan ju alltid lyssna till radiprogrammet Da Capo på P4, där det finns goda chanser att få höra artister såsom Karl Gerhard, Ulla Billquist, Zarah Leander, Jussi Björling, Sven-Olof Sandberg (även känd som SOS), Tutta och Ernst Rolf, (den unge) Johnny Bode, Harry Brandelius, Gustaf Torrestad, Elof Ahrle, Alice Babs, Thor Modéen, Åke Söderblom, Evert Taube och Dagmar Ebbesen, för att nämna några.

Länk: http://sverigesradio.se/sida/arkiv.aspx?programid=971
Senast redigerad av schizophrenia 2011-12-03 kl. 12:10.
Citera
2011-12-03, 23:53
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Du kan ju alltid lyssna till radiprogrammet Da Capo på P4, där det finns goda chanser att få höra artister såsom Karl Gerhard, Ulla Billquist, Zarah Leander, Jussi Björling, Sven-Olof Sandberg (även känd som SOS), Tutta och Ernst Rolf, (den unge) Johnny Bode, Harry Brandelius, Gustaf Torrestad, Elof Ahrle, Alice Babs, Thor Modéen, Åke Söderblom, Evert Taube och Dagmar Ebbesen, för att nämna några.

Tack för intressant hänvisning! När jag läser din utförliga lista, börjar minnen strömma,
och jag erinrar spontant några namn till, som var mycket stora på 40 - 50-talet:

Anders Börje – trubaduren, charmören och bohemen, som i Klara-kvarteren umgicks
med bl.a poeten och diktaren Nils Ferlin.
Anders Börje sägs en gång på allvar ha duellerat på värja i Gamla Stan med någon
rival. Dock utan några personskador. Känner ej ryktets substans.
Sist jag såg honom var 1973 på Restaurang Hasselbacken, snett emot Gröna Lund.
Han satt/låg då över ett restaurangbord ensam och utslagen. Två barmhärtiga
hovmästare fick med viss möda in honom i en taxi för vidarebefordran till – ja, det
vet jag inte.

Bertil Boo – Den sjungande bonden. Hade en riktigt hyfsad baryton och
medverkade bl.a. i ett otal Åsa-Nisse-rullar, som jag idag kan se med viss behållning.
De är åtminstone bättre än den nyproducerade smörjan med Kjell Bergqvist.

Åke Grönberg – För den breda massan kanske mest känd som jovialisk
schlagersångare med succéer som -Den gamla dansbanan-, -Gungeligung-,
och -Svarta Rudolf-. Även känd som Biffen i filmerna om Biffen och Bananen.
Åke Grönberg var dock en fantastisk karaktärsskådespelare, i mitt tycke en av
de största vi haft här i Sverige, med massor av fina rolltolkningar.
Medverkar bl.a. i Ingmar Bergmans -Gycklarnas afton- och -Sommaren med Monika-
Senast redigerad av FruGondol 2011-12-04 kl. 00:02.
Citera
2011-12-04, 15:21
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Tack för intressant hänvisning! När jag läser din utförliga lista, börjar minnen strömma,
och jag erinrar spontant några namn till, som var mycket stora på 40 - 50-talet:

Anders Börje – trubaduren, charmören och bohemen, som i Klara-kvarteren umgicks
med bl.a poeten och diktaren Nils Ferlin.
Anders Börje sägs en gång på allvar ha duellerat på värja i Gamla Stan med någon
rival. Dock utan några personskador. Känner ej ryktets substans.
Sist jag såg honom var 1973 på Restaurang Hasselbacken, snett emot Gröna Lund.
Han satt/låg då över ett restaurangbord ensam och utslagen. Två barmhärtiga
hovmästare fick med viss möda in honom i en taxi för vidarebefordran till – ja, det
vet jag inte.

Bertil Boo – Den sjungande bonden. Hade en riktigt hyfsad baryton och
medverkade bl.a. i ett otal Åsa-Nisse-rullar, som jag idag kan se med viss behållning.
De är åtminstone bättre än den nyproducerade smörjan med Kjell Bergqvist.

Åke Grönberg – För den breda massan kanske mest känd som jovialisk
schlagersångare med succéer som -Den gamla dansbanan-, -Gungeligung-,
och -Svarta Rudolf-. Även känd som Biffen i filmerna om Biffen och Bananen.
Åke Grönberg var dock en fantastisk karaktärsskådespelare, i mitt tycke en av
de största vi haft här i Sverige, med massor av fina rolltolkningar.
Medverkar bl.a. i Ingmar Bergmans -Gycklarnas afton- och -Sommaren med Monika-
Alla tre herrar ovan, liksom mängder av andra, har ackompanjerats av Sven Arefeldt. Arefeldt, även känd som "Gubben", var en av förgrundsfigurerna inom svensk (swing-) jazz på 30- och 40-talen, och verkade som pianist, orkesterledare, kompositör, sångare, radiounderhållare, m.m. Men tyvärr tog han, skuldsatt och levnadstrött, livet av sig 1956. Av egna inspelningar är han nog mest känd för I en roddbåt till Kina, fast själv är jag (nästan fånigt) förtjust i andra alster av "Gubben", såsom Trollen swingar, Trollträff i tunneln och Storsjöodjuret, för att nämna några. Han låter så otroligt skön när han gestaltar troll och (Storsjö-) odjur. En mängd Arefeldt-låtar kan avnjutas på spotify.
Citera
2011-12-04, 16:29
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
.............
Går du ytterligare ett 10-tal år bakåt så hade vi ju den store estradören och
revykungen Ernst Rolf. (Vet dessvärre ej hur man länkar).
............
Vet inte om jag vet vad ni inte vet? Och jag är ingen pedagog. Men om jag ska försöka hjälpa, vi vill klistra in en webbadress i ett flashbackinlägg, vi kan då tex göra enligt följande:

1. Besök den webbplats som ni vill länka till (valfri), tex youtube - Bättre och bättre dag för dag - Erst Rolf eftersom ämnet är aktuellt: http://www.youtube.com/watch?v=jNzhVwWoqGA

2. Markera adress-texten (tex http://www.youtube.com/watch?v=jNzhVwWoqGA
) i det övre smala textfältet i webbläsaren samtidigt som videon spelas upp, högerklicka och välj "Kopiera" i rutan som kommer upp. (Markera = vänsterklicka och dra med musen tills hela adressen är blåmarkerad)

3. Gå till den flashbacktråd där ni vill skapa inlägg, skriv inlägget på vanligt sätt, högerklicka någonstans i texten där ni vill ha länken, välj "Klistra in" i rutan som kommer upp. Då skall en textrad/länk ramla in i din text.

Citera
2011-12-04, 16:43
Medlem
Zarah Leander - stor sångerska och leading lady

Karl Gerhard - ledande textförfattare och debattör i centrum, eg ingen sångare men det kan man kamoflera. Kungen av satir. Men behöver lite stöd för att uppskattas idag kanske....

Ernst Rolf - bjussande, naturlig sångare....

Finns flera som nog lever på en lägre nivå. Lokalt - Dahlkvist, Brandelius
Citera
2011-12-04, 17:33
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia

Tack för tipset! Da Capo leds av Anders Eldeman som fick årets Zarah Leander-stipendium och som själv äger den största skivsamlingen i Europa.

Jag skulle önska mig ett TV-program som motsvarar Da Capo med några musikaliska experter som pratar mellan egna och tittarnas önskelåtar. Vore inte det supertrevligt att se på?
Citera
2011-12-04, 17:37
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Zarah Leander - stor sångerska och leading lady

Karl Gerhard - ledande textförfattare och debattör i centrum, eg ingen sångare men det kan man kamoflera. Kungen av satir. Men behöver lite stöd för att uppskattas idag kanske....

Ernst Rolf - bjussande, naturlig sångare....

Finns flera som nog lever på en lägre nivå. Lokalt - Dahlkvist, Brandelius
Harry Brandelius gjorde över 600 inspelningar som skivartist, och blev år 1990 framröstad som "Århundradets schlagerartist" i Sverige. Inte så illa av något "lokalt" från "en lägre nivå" kan tyckas. Men visst, stjärnglansen var nog inte densamma som för Die Leander bland höjdarna i Hitlertyskland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in