2011-12-05, 19:25
Medlem
bendans avatar
Initiation av vld r alltid fel men civil olydnad kan vara ett effektivt instrument fr att motverka etatism.
Citera
2011-12-05, 19:36
Medlem
Ni som svarat att det inte r acceptabelt att anvnda vld mot politiker och/eller byggnader, gller det enbart dagens demokratiska och relativt fria Sverige?

Fr egen del skulle det bero p ml, medel, hur stor risken r att det skadar ngon annan (direkt eller indirekt) och hur stor chansen r att jag uppnr mlet med handlingen. r det fel att sl en politiker p kften, om detta frmr staten att lgga ned sitt narkotikakrig, givet att det r en rtt sker sannolikhet att det lyckas och lg sannolikhet att den drabbade politikern (eller ngon annan) bestmmer sig fr att gra ngot annat dumt (f med Sverige i USA:s nsta krig, kanske)? Nej.

r det fel att sprnga riksdagen, om det ganska skerligen leder till en polisstat, och hgst osannolikt fr ngot positivt med sig? Sjlvklart.

Skulle det varit fel att lnnmrda Mao innan denne infrde sitt "stora sprng", ifall man hade en liten aning om att han verkligen skulle infra den politik han infrde, men osker p vad det skulle f fr indirekta effekter? Med facit i hand verkar det uppenbart att det skulle varit bra, men d, i det lget, blir det ju mindre skert att det vore rtt.

Den viktiga frgan i det hr fallet borde dock vara: hur sannolikt r det att man ngonsin hamnar i en situation dr man idag kan gra det bttre genom att anvnda vld eller hota politiker? Vldigt osannolikt, s sjlvaste diskussionen - kanske intressant fr Nord-Korea - har inget strre vrde.
Citera
2011-12-05, 19:38
Medlem
Jag tror bara inte det r en bra teknik. Om ngot ska man gra attacker emot liberaler och i media f fram att liberaler r utsatta. Opinion man vill vinna, inte personer som sig man vill t.
Citera
2011-12-05, 19:39
Medlem
Fris avatar
Det r nog ingen tillfllighet att vra politiker har lindat in sin vldsanvndning med s mnga mellanled och krystade urskter. De r bokstavligen LIVRDDA att deras vld en dag besvaras med motvld! En och annan politiker har ju chavoterats eller dtt hngande frn en lyktstolpe.

Dock har liberaler insett att fria individer r individer som frstr sina negativa rttigheter, och att den frstelsen aldrig kan ersttas med sin motsats i form av vld. Nr politikerna hotas till livet av motpolitikerna, s kommer de att hnga i liberalernas kjol och grina frtvivlat att vld r fel och att de frtjnar tminstone en rttvis rttegng.
Senast redigerad av Fri 2011-12-05 kl. 19:42.
Citera
2011-12-05, 21:13
Medlem
Jrgens avatar
Att frstra statlig "egendom" ser jag bara som positivt. Att skada mnniskor r aldrig okej om det inte r i sjlvfrsvar, men var grnsen gr fr sjlvfrsvar r svrt att sga. Man skulle kunna hvda att det r okej att rikta "frsvarsvld" mot politiker, eftersom de lejer mn med gevr fr att skjuta en om man inte gr som de sger. Och vad r "politiska brott"? r det ett politiskt brott att skjuta en skatteindrivare? Fr det tycker jag ocks vore okej.
Citera
2011-12-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det r fel, det r inte acceptabelt att misshandla/attackera andra mnniskor.

Det hller jag inte med om.

Ifall vld kan anvndas effektivt och krvs fr att frsvara sina negativa rttigheter br man anvnda det. Menar du att det vore fel att attackera SS soldater eller STASI agenter? Eller tycker du att Ragnar frn Atlas gjorde fel nr han plundrade bistndsskepp?

Men som Daemon skriver s verkar det osannolikt att vld i nulget skulle vara en effektiv metod. Att dremot fuska med skatten skulle kunna funka fr somliga.
Citera
2011-12-05, 22:51
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Varje gng jag hr talas om en polis eller politiker som blivit ddad vrmer det i hjrtat.
Citera
2011-12-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Att frstra statlig "egendom" ser jag bara som positivt.

N, nu mste du vl nd verdriva ngra hstlngder, nd? Tnk dig det motsatta! Sg att ngra goda, men ngot dumma, utomjordingar kommer till jorden och ger bort en present till vra ledare. Presenten r en standard nanoteknologisk kompilator som producerar jttefiffiga saker till extremt lg kostnad - och r skerinstlld s att ingen mnniska kan f den att producera farliga saker som nanofabriker. Staten anvnder mojngen fr att producera saker som de numera producerar, s att kostnaden sjunker. Som fljd kan de snka skatten.

Statlig egendom som anvnds fr att producera saker (bibliotek, talarsalar, sjukhus, vissa universitet, kontor fr produktiva myndigheter (Vgverket, men inte Trafikverket) r bara en begrnsad form av en sdan kompilator. Avsaknaden av dessa innebr att staten hjer skatten fr att kpa nya. Marginella frndringar av statens rikedom borde allts, allt annat lika, helst vara positiva. En sdan bisarr slutsats, kan man tycka, men motsatsen leder till hgre skatter.

Sedan finns det sklart mnga destruktiva saker som vi alla skulle tjna p om staten inte hade. Och om staten inte hade ngot kontor alls, om alla dess tillgnger skulle frsvinna, skulle vi ha en sdan institutionell omstruktur ett tag att det nog varit positivt.
Citera
2011-12-06, 01:47
Medlem
Fris avatar
Statens skatter begrnsas bara av politikernas girighet och statsvldsmakt (och frsts av hur mycket av vrde som mnniskor skapar fr dem att plundra)!

En gva till politikerna i form av en "nanobot frn marsianerna" skulle om ngot bara ka deras vldsmaktskapacitet mot understeboskapet och leda till dramatiskt kade skatter, och kanske till slutgiltigt utrotning av alla mnniskor, fr vad ska politikerna med mnniskor till om de kan leva av marsianer istllet? Politikerna har ju redan mrdat ver 100'000'000 mnniskor det senaste seklet, och om deras kapacitet att fortstta med samma politik kar 70 gnger om, s r det slutet fr all vilja och fr allt skapande och allt liv.
Senast redigerad av Fri 2011-12-06 kl. 01:51.
Citera
2011-12-06, 01:57
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
N, nu mste du vl nd verdriva ngra hstlngder, nd? Tnk dig det motsatta! Sg att ngra goda, men ngot dumma, utomjordingar kommer till jorden och ger bort en present till vra ledare. Presenten r en standard nanoteknologisk kompilator som producerar jttefiffiga saker till extremt lg kostnad - och r skerinstlld s att ingen mnniska kan f den att producera farliga saker som nanofabriker. Staten anvnder mojngen fr att producera saker som de numera producerar, s att kostnaden sjunker. Som fljd kan de snka skatten.

Statlig egendom som anvnds fr att producera saker (bibliotek, talarsalar, sjukhus, vissa universitet, kontor fr produktiva myndigheter (Vgverket, men inte Trafikverket) r bara en begrnsad form av en sdan kompilator. Avsaknaden av dessa innebr att staten hjer skatten fr att kpa nya. Marginella frndringar av statens rikedom borde allts, allt annat lika, helst vara positiva. En sdan bisarr slutsats, kan man tycka, men motsatsen leder till hgre skatter.

Sedan finns det sklart mnga destruktiva saker som vi alla skulle tjna p om staten inte hade. Och om staten inte hade ngot kontor alls, om alla dess tillgnger skulle frsvinna, skulle vi ha en sdan institutionell omstruktur ett tag att det nog varit positivt.
Detta r ytterst en frga om perspektiv. Ska man se det som vinst nr slavgaren tar dn spikarna frn sina slavdrivares piskor? Det r en frga om grader av pragmatism. Visst r det mer behagligt med en piska utan spikar, och drfr kan det ses som "bra" att inte gra motstnd mot sin gare, fr att man d riskerar att bli slagen hrdare. Men om din gare slr dig hrdare s r det fr att ven hans roll som slavgare blivit mer obehaglig och obekvm. Han mste lgga mer arbete p att hlla sina trlar i schack. Det leder till en eskalering i vldsaktioner, men det leder ocks till en stigande medvetenhet om garens brutalitet och ett kat missnje. Nu r jag ingen anhngare av att Marx id om att lta folk lida s pass mycket att de helt enkelt tvingas resa sig mot frtrycket. Men jag stdjer dremot helhjrtat allting som frsvrar vldsverkarnas verksamhet.

Om skatten r lg fr att teknologin r s pass produktiv att den kan hlla bde slavar och parasiter p en sdan niv av materiellt vlstnd att ytterst lite vld behvs fr att kontrollera de f befintliga upprorsmakarna s blir det ocks betydligt lttare fr frtryckaren att intala sig sjlv att vldet inte finns, att alla r glada och lyckliga och lever i ett fredligt samhlle, som bygger p frihet och frivillighet. Det r frst nr de mste plocka upp piskan som vldet blir uppenbart, bde fr den som piskas och den som hller i piskan. Vldet kan minska av tv skl. Antingen fr att motstndet r framgngsrikt och lyckas begrnsa makthavarnas vldsutvning, eller fr att motstndet i sig minskar, vilket gr att mindre vld behvs frn makthavarnas sida fr att behlla sin position. Jag ser det frsta skeendet som en frbttring av situationen, men det andra som en frsmring - trots att skatterna i bda fallen r lgre.

Som jag ser det s r allting ett medel fr frtryck i statens hnder. Och ju mindre som finns i statens hnder, desto mer begrnsade r statens mjligheter att frtrycka, och desto mer mste den anstrnga sig fr att behlla sin makt ver befolkningen. Jag vet inte om det klargr lite hur jag tnker, det r ganska sent nu s mina formuleringar r skerligen bristflliga.
Citera
2011-12-06, 02:29
Medlem
Hej och vlkomna, Spo...
Citera
2011-12-06, 06:34
Medlem
Ska man gra nt som uppmrksammas ordentligt, med dda inblandade, s strunta i att betala ngon skatt eller nt annat som fr staten att reagera.
Se till att aldrig slppa in ngon och samarbeta aldrig och nr de till slut kommer fr att ta sig in med vld frsvarar man sig in i det sista, med skjutvapen sklart.
D kan ingen lngre frneka att det finns mordhot bakom allt staten dikterar, vilket blir nnu tydligare om man dr p kuppen medan man frsker frsvara sig.

Det bsta vore ju om det var ngot riktigt fnigt man struntade i ocks, betala in en restskatt p minsta mjliga belopp t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in