2012-08-16, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norma Bell.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hon hette Norma Joyce Bell (Jag missade en bokstav)

Hon lär väl ha flyttat ifrån Newcastle känns det som?
Känslan säger att Norma (med tanke på hennes bakgrund) fick ett trassligt liv....

Ja, jag tyckte väl att det fattades en bokstav i namnet men var inte helt säker. Sådant händer oss alla.

Du har nog rätt i att hon lär ha flyttat från Newcastle. Hon kan mycket väl också ha bytt namn. Med tanke på hennes bakgrund, så kan hon ha fått ett trassligt liv. Media och myndigheter hade ju heller inget större intresse av henne, utan allt fokuserades på Mary Bell.
Citera
2012-08-16, 14:29
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagodjuret
du om någon borde skämmas. har du ens läst historien? Mary Bells mamma var prostituerad och försökte upprepade gånger döda Mary, från att Mary Bell var 4-5 år gammal fick mammans kunder använda Mary som dom ville, både för anala och orala samlag samt binda och piska henne. det förstår du väl att ett barn blir fullständigt förstört och helt tappar verklighetsuppfattningen och en känsla för rätt och fel när det genomlever en sådan uppväxt. jag fattar verkligen inte hur du kan lägga moraliskt ansvar på en 11-åring med en jävligare uppväxt än du någonsin kan föreställa dig.

Bra skrivet, sammanfattar ungefär vad jag tycker. Struntar i denna tråd nu tror jag, sliter på nerverna.
Citera
2012-08-16, 15:29
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
du om någon borde skämmas. har du ens läst historien? Mary Bells mamma var prostituerad och försökte upprepade gånger döda Mary, från att Mary Bell var 4-5 år gammal fick mammans kunder använda Mary som dom ville, både för anala och orala samlag samt binda och piska henne. det förstår du väl att ett barn blir fullständigt förstört och helt tappar verklighetsuppfattningen och en känsla för rätt och fel när det genomlever en sådan uppväxt. jag fattar verkligen inte hur du kan lägga moraliskt ansvar på en 11-åring med en jävligare uppväxt än du någonsin kan föreställa dig.

och vad fan spelar det för roll om folk råkar ha att göra med någon som för snart 50 år sedan begick ett brott om dom inte ens vet om det själva? ditt fascistoida straff-älskande är mycket mer obehagligt än Mary.

Jag påstår inte att Mary Bells föräldrar är utan skuld, sannerligen inte. Men hemska upplevelser under barndomen är något som förklarar illdåd, inte något som ursäktar dem. En elvaåring vet mycket väl att man inte tar livet av småbarn för sitt höga nöjes skull. Jag förordar ingen lynchmobb eller dylikt - det hör inte hemma i en rättsstat - men jag tycker att människor av detta slag har gjort sig förtjänta av att mötas med iskallt förakt och social utstötning från omgivningen. I stället skyddas hennes identitet så att vanliga människor tvingas ha med henne att göra, helt ovetande om att hon är Mary Bell. Jag tycker att det är fel och det skäms jag inte för. Du må ha en skiljaktig mening, den behöver du inte heller skämmas för.
Citera
2012-08-16, 22:05
Medlem
Mikeyjamess avatar
Varför släpptes hon, tillika Liverpoolungarna på 90-talet, efter ett tiotal år? Sånt borde ju vara livstid utan chans till benådning.
Citera
2012-08-16, 22:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intelligent.

Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Jag påstår inte att Mary Bells föräldrar är utan skuld, sannerligen inte. Men hemska upplevelser under barndomen är något som förklarar illdåd, inte något som ursäktar dem. En elvaåring vet mycket väl att man inte tar livet av småbarn för sitt höga nöjes skull. Jag förordar ingen lynchmobb eller dylikt - det hör inte hemma i en rättsstat - men jag tycker att människor av detta slag har gjort sig förtjänta av att mötas med iskallt förakt och social utstötning från omgivningen. I stället skyddas hennes identitet så att vanliga människor tvingas ha med henne att göra, helt ovetande om att hon är Mary Bell. Jag tycker att det är fel och det skäms jag inte för. Du må ha en skiljaktig mening, den behöver du inte heller skämmas för.

Det ligger en hel del i det du säger. GW framhöll också vid ett par tillfällen i programmet, att hon var mycket intelligent och en värdig motståndare till polisen.
Citera
2012-08-17, 00:59
Medlem
flera i denna tråd verkar inte förstå att man kan bli sjuk och tappa känsla för rätt och fel genom att ha en fruktansvärd uppväxt. hur ska man för övrigt förstå hur fel det är att döda när någon under hela ens uppväxt har torterat och försökt döda en. att man visar sig vara smart säger absolut inte emot detta, personer med sociopatiska drag brukar vara otroligt smarta.

om hon tyckte att der var så fantastiskt att döda hade hon väl för övrigt fortsatt med det när hon lämnat fängelset.

jag kommer även jag lämna denna tråd nu då eran iskallhet skrämmer mig mycket mer än mary bell. jag tycker inte att någon förtjänar dom straff ni förespråkar men vi har väl kanske lite olika människosyn ni och jag.
Citera
2012-08-17, 20:16
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xisblue
Ja må vara väldigt efterbliven men var Mary Bell och hennes vän Norma på något sätt relaterade till varandra släktmässigt? Norma hette också Bell i efternamn vid beskrivningar.

Det var bara en slump att båda hette Bell.

"Between that time and a second killing, she and a friend, Norma Joyce Bell (no relation)...."
http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Bell
Citera
2012-08-17, 22:56
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
flera i denna tråd verkar inte förstå att man kan bli sjuk och tappa känsla för rätt och fel genom att ha en fruktansvärd uppväxt. hur ska man för övrigt förstå hur fel det är att döda när någon under hela ens uppväxt har torterat och försökt döda en. att man visar sig vara smart säger absolut inte emot detta, personer med sociopatiska drag brukar vara otroligt smarta.

om hon tyckte att der var så fantastiskt att döda hade hon väl för övrigt fortsatt med det när hon lämnat fängelset.

jag kommer även jag lämna denna tråd nu då eran iskallhet skrämmer mig mycket mer än mary bell. jag tycker inte att någon förtjänar dom straff ni förespråkar men vi har väl kanske lite olika människosyn ni och jag.
Skulle du vilja att hon passade dina barn när du jobbar.Ett exempel endast.Skulle du välja att hon fick ta hand om det finaste du har om du inte visste att hon hade dödat småbarn tidigare?Eller hur skulle du välja om du visste att hon hade dödat små barn.Skulle du lämna dina barn där då?
Citera
2012-08-17, 23:14
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Givetvis ligger ansvaret även hos pestfittan själv. Hennes ålder och personliga empiri av övergrepp till trots så är hennes brott av en sådan grad att det aldrig kan ursäktas. Det spelar ingen roll hur du resonerar. En 11-åring är gammal nog att rationalisera nog för att inte gå och mörda småbarn, så enkelt är det, oavsett om hon föll offer för sexuella övergrepp och av annan form av grav dysfunktionell uppväxt åstadkom mentala skador. Livsstid skulle hon haft, och det är ett i sammanhanget milt straff. Du likställer vådaskott på katter med metodiskt mord på barn? Jävla mjäkiga förståsigpåare.

Pestfittan är genuint ond, deal with it!
Viktig du känner dig nu, va? Kostar dig ingenting och alltså är du oändligt viktig.
Citera
2012-08-17, 23:15
Medlem
Xisblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Det var bara en slump att båda hette Bell.

"Between that time and a second killing, she and a friend, Norma Joyce Bell (no relation)...."
http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Bell

Jag läste det typ 10 minuter efter min post, så typiskt mig att vara för otålig och inte läsa ordentligt. Tack så mycket hur som helst!

Jag fick en obehagskänsla när jag såg bilden på Mary Bell som 11åring där man endast får se hennes ansikte stirrandes rakt fram. Någon slags kyla som trängde igenom tv-rutan. Psyokopathjärna blandat med hemsk miljö fick inte den bästa utdelningen. Antar att hon fick mycket god terapi när hon var inlåst, annars hade väl något återfall skett när hon var fri.
Citera
2012-08-17, 23:37
Medlem
Xisblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Skulle du vilja att hon passade dina barn när du jobbar.Ett exempel endast.Skulle du välja att hon fick ta hand om det finaste du har om du inte visste att hon hade dödat småbarn tidigare?Eller hur skulle du välja om du visste att hon hade dödat små barn.Skulle du lämna dina barn där då?

Ligger lite i det du säger. :-)

Mary Bell har en skyddad identitet och lever under ett annat namn. Om hon hade varit förskollärare (dock inte troligt utifrån brottsregister och Marys egna val av karriär skulle jag tro, även om hon lever skyddat måste brottsregister kollas och då hade väl någon sekretess vid rekryteringen funnits) och jag fick reda på att mina ev. barn gick på hennes arbetsplats hade jag genast blivit kritisk och illa till mods - inte det stabilaste liksom. Bell hade en hemsk barndom själv och har nog inte samma slags villkorslösa kärlek och ömhet som typiskt uppfostrade personer har fått, då Mary aldrig upplevde detta. Visserligen har Mary Bell idag egna barn och barnbarn och hon har gått i terapi likaså, men vem säger att hon har uppfostrat dessa med en stor dos av kärlek och förmedlat självrespekt och respekt mot andra? Ingen vet. En människa är alltid färgad och ärrad av sina barndom. Självklart går den att träna bort till viss grad,fasaden kan aldrig grävas bort - den kan bara göras mindre synlig genom förändrat tankemönster och anammad moral.

För övrigt tycker jag att Mary Bell skall vara tacksam för att hon får leva under skyddad identitet och att det är emot lagen för reportrar att spana efter henne, GW pratade väl om att den lagen (förbud mot avslöjande, något i den stilen hehe) hade införts pga. henne. Tacksam med tanke på vilka hemska mord hon utförde (ser det inte som dråp utan mord) och hur många närstående personer i offrens närhet hon skadade emotionellt, som en bieffekt av hennes agerande då. Däremot hade hon väldigt otur att födas ur en extremt sinnessjuk och förfärlig mamma och få en frånvarande far. Fattar inte hur mammans samvete fungerar när hon låter sitt eget barn vara med i sexlekar, så som att bli fastspänd och piskad samt utföra oralsex.

Norma Bell, undrar hur hennes livssituation ser ut? Som GW sa hamnade hon extremt mycket i skuggan i förhållande till Mary. På bilderna ser hon väldigt tafatt och ynklig ut, lågbegåvad och lätt att dominera över.
Senast redigerad av Xisblue 2012-08-17 kl. 23:43.
Citera
2012-08-18, 00:05
Medlem
Fickludds avatar
Det intressanta är, tycker jag, hur man som elvaåring kan mörda två småbarn. Vad är det som gör att man som elvaåring tycker att det är okay?

Vad Mary Bell gör idag ägnar jag inga tankar åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in