Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Skulle du vilja att hon passade dina barn när du jobbar.Ett exempel endast.Skulle du välja att hon fick ta hand om det finaste du har om du inte visste att hon hade dödat småbarn tidigare?Eller hur skulle du välja om du visste att hon hade dödat små barn.Skulle du lämna dina barn där då?
Ligger lite i det du säger. :-)
Mary Bell har en skyddad identitet och lever under ett annat namn. Om hon hade varit förskollärare
(dock inte troligt utifrån brottsregister och Marys egna val av karriär skulle jag tro, även om hon lever skyddat måste brottsregister kollas och då hade väl någon sekretess vid rekryteringen funnits) och jag fick reda på att mina ev. barn gick på hennes arbetsplats hade jag genast blivit kritisk och illa till mods - inte det stabilaste liksom. Bell hade en hemsk barndom själv och har nog inte samma slags villkorslösa kärlek och ömhet som typiskt uppfostrade personer har fått, då Mary aldrig upplevde detta. Visserligen har Mary Bell idag egna barn och barnbarn och hon har gått i terapi likaså, men vem säger att hon har uppfostrat dessa med en stor dos av kärlek och förmedlat självrespekt och respekt mot andra? Ingen vet. En människa är alltid färgad och ärrad av sina barndom. Självklart går den att träna bort till viss grad,fasaden kan aldrig grävas bort - den kan bara göras mindre synlig genom förändrat tankemönster och anammad moral.
För övrigt tycker jag att Mary Bell skall vara tacksam för att hon får leva under skyddad identitet och att det är emot lagen för reportrar att spana efter henne, GW pratade väl om att den lagen (förbud mot avslöjande, något i den stilen hehe) hade införts pga. henne. Tacksam med tanke på vilka hemska mord hon utförde (ser det inte som dråp utan mord) och hur många närstående personer i offrens närhet hon skadade emotionellt, som en bieffekt av hennes agerande då. Däremot hade hon
väldigt otur att födas ur en extremt sinnessjuk och förfärlig mamma och få en frånvarande far. Fattar inte hur mammans samvete fungerar när hon låter sitt eget barn vara med i sexlekar, så som att bli fastspänd och piskad samt utföra oralsex.
Norma Bell, undrar hur hennes livssituation ser ut? Som GW sa hamnade hon extremt mycket i skuggan i förhållande till Mary. På bilderna ser hon väldigt tafatt och ynklig ut, lågbegåvad och lätt att dominera över.