2012-08-25, 16:12
Medlem
Jag blir så sur på detta samhälle ibland, för allt ska kosta pengar. En jävla massa fucked up pengar. Hur mycket pengar ska man förväntas ha och lägga ut med varje månad?! Hur klarar ni er med eran inkomst och med allt som ska betalas?

Kan ju rada upp en del saker som mjölkar mitt "spar"konto på pengar i mitt nuvarande liv:

Hyran.
Den är ju fördjävlig. 5k, för i stort sett ingenting. En knapp boyta, sunkig som självaste fan. Köket har en inredning som står kvar sedan första världskriget, typ. Ingen fläkt i köket. Borde man inte få mer för 5k varje jävla månad? Ett fräscht kylskåp? Lite fräscha, standardköksluckor?

Busskortet kostar cirka 1k varje månad. Inte långt ifrån i alla fall. Är det verkligen värt 1k varje månad?! För att åka en jävla buss, några gånger i månaden, fram och tillbaka?

Är det rimligt att behöva betala 1k för en tågbiljett så att man kan hälsa på sina hjärndöda släktingar tvärs över Sverige?

Är det rimligt att betala 1400 för en uppkörning (körkort)? Som annars är ett KRAV för att få ett jävla jobb. (och nu diskuteras det om att invandrare ska få skiten gratis. HA HA. )

Telefonräkningen skulle jag också kunna klaga på, att den blir fördjävla dyr. Men tror att det inte skulle vara smart att klaga på den, eftersom jag själv har inverkan på den. Men ändå, JÄVLAR vad dyrt det ska va att ha en ful jävla värdelös telefon.

JAG BARA UNDRAR hur mycket jävla CASH man ska ha i detta samhälle för att kunna leva ett anständigt liv?
För man vill ju ha ett kul liv på det här också. Umgås med polare och göra roliga saker - utan att behöva vrida och vända på varenda jävla krona som en sosse med ölmage.

Livet, alltså. Livet.
Vad säger ni?
Citera
2012-08-25, 16:28
Medlem
Spliffswes avatar
Ja jävlar vad livet är surt.
skämt åsido jag håller med, inkomsten ökar inte men utgifterna gör.
Det är tid för massiv löneökning för allt jobb tex städare 30t ,snickare 40t osv.
Citera
2012-08-25, 16:36
Medlem
Jag håller med. Jag cyklar eller åker tåg när jag ska nånstans, dumpstrar mat och möbler som jag behöver. Om man inte har något dyrt abbonemang eller dyrare telefon så kostar väl inte tele speciellt mycket? Jag lägger nog inte ens 100kr i månaden, telefonen fick jag gratis på annons.

Sen väljer du ju i mångt och mycket vad din fritid ska kosta, mycket går att få billigt om du inte har krav på att det ska vara det nyaste, och sverige med sina många årstider erbjuder en hel del roliga saker att göra utomhus, snudd på gratis.

Vill du dra ner kostnaden för boendet så bo med någon, eller flera, det är väldigt roligt och lärorikt.

Visst, det kostar dessvärre att leva, men om man slutar lägga sig till med en massa behov av saker som kostar och är lite uppfinningsrik så är det inte speciellt dyrt att va människa tycker jag.
Citera
2012-08-25, 16:49
Medlem
flyttadignus avatar
Att åka buss är nog betydligt billigare än om du skulle haft bil.
Räkna in körkortet du inte har där, så ser du hur billigt du transporterar dig idag.
Och nej, att invandrare skulle få gratis körkort snackas det inte om NU.
Det folk skickar runt på Facebook är en flera år gammal artikel och gällde ETT samhälle i Halland om jag minns rätt.

Gör rent din kyl/frys, hur svårt kan det vara att få den fräsch?
Luckorna som du klagar på kan du väl måla om och köpa nya handtag till, kostar inte många kronor på IKEA.

Biljettpriser kommenterar jag inte.

Lycka till!
Citera
2012-08-25, 16:53
Medlem
Parnborrs avatar
1000 kr för busskort? Hur långt åker du egentligen?
Citera
2012-08-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
1000 kr för busskort? Hur långt åker du egentligen?
Långt?! I Stockholm behöver man inte åka långt för att behöva betala 1k
Citera
2012-08-25, 17:11
Medlem
bzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Långt?! I Stockholm behöver man inte åka långt för att behöva betala 1k
790 kronor kostar en månadsbiljett. Kolla hur mycket du åker, du kanske tjänar på att köpa enkelbiljetter om du "åker fram och tillbaka, några gånger i månaden".
Citera
2012-08-25, 17:11
Medlem
QkNNs avatar
Jag är också fett jävla lack på pengar, Man måste alltid tänka på vad saker och ting kostar, om man har råd etc. Så jävla störande. Jag vill ha tillräckligt med cash för att kunna göra vad jag vill, köpa vad jag vill! VARA KUNGEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2012-08-25, 17:24
Medlem
Ils avatar
Allt handlar om hur du spenderar dina pengar.
Hyr du en svindyr och sunkig lägenhet och har ett svindyrt mobilabonnemang så är det klart att det känns fördjävligt i plånboken!

Du kan lika gärna ta ett lån och betala av ca 5000kr per månad, då kan du ha ett finfint hus på landet några mil utanför någon större stad.
1000kr busskort kan du tanka bilen med istället när du åker och veckohandlar.
Låt dina släktingar komma till dig och ditt hus och hälsa på istället för att du åker till dom.
Svindyr telefonräkning? Lösning: Halebop kontantkort - 100kr per månad.

Om du prioriterar väl så kan du leva gott på lite.
Om du prioriterar dåligt så kommer pengarna aldrig att räcka till hur mycket du än har.
Citera
2012-08-25, 17:46
Medlem
kepspojkens avatar
Är man dum så får plånboken lida. Alla utgifter går att dra ner om man tänker efter lite, ska du köpa något som du måste betala månad efter månad så som hyra, mobil, försäkringar, avtal m.m. så kolla upp alternativen.
Citera
2012-08-25, 17:49
Medlem
flexschemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Jag är också fett jävla lack på pengar, Man måste alltid tänka på vad saker och ting kostar, om man har råd etc. Så jävla störande. Jag vill ha tillräckligt med cash för att kunna göra vad jag vill, köpa vad jag vill! VARA KUNGEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det kanske är det du gör redan? Du gör vad du vill så snabbt att pengarna inte räcker längre än din näsa.
Citera
2012-08-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kepspojken
Är man dum så får plånboken lida. Alla utgifter går att dra ner om man tänker efter lite, ska du köpa något som du måste betala månad efter månad så som hyra, mobil, försäkringar, avtal m.m. så kolla upp alternativen.
Visste att det skulle komma någon med översittarattityd. Självklart ser man till alla alternativ, men vissa saker är bara nödvändiga och måste betalas helt enkelt och dessa saker är för mig jävligt dyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in