• 1
  • 2
2012-10-25, 19:58
Medlem
Har skt runt lite men hittar ingenting om just detta mord. Det r ett mord inom min slkt som man helst inte ska prata om hemma. Det r lite knsligt. Drfr sker jag mig upp till internet fr att f veta lite mer.
Det jag vet r att mordet skedde i Herrljunga p tidigt 60-tal. Troligtvis 1961. En far ska ha mrdat sina tv dttrar, fru och sedan sig sjlv. Antagligen r det med ngot skjutvapen. Ngon mer information kan jag tyvrr inte f fram hemifrn.
Ngon som vet ngot mer om denna familjetragedi?
Citera
2012-10-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idasuperstar
Har skt runt lite men hittar ingenting om just detta mord. Det r ett mord inom min slkt som man helst inte ska prata om hemma. Det r lite knsligt. Drfr sker jag mig upp till internet fr att f veta lite mer.
Det jag vet r att mordet skedde i Herrljunga p tidigt 60-tal. Troligtvis 1961. En far ska ha mrdat sina tv dttrar, fru och sedan sig sjlv. Antagligen r det med ngot skjutvapen. Ngon mer information kan jag tyvrr inte f fram hemifrn.

Med tanke p att du skriver att det r knsligt s skriver jag inte ut ngons namn etc.
Du kan skicka PM om du vill ha namnen p nedanstende.

I ddboken finns tv flickor, 13 och 15 r gamla, med ett finskt efternamn.
Den ldsta r fdd i Finland, den yngre i Sverige.
Ddsdatumet r 20 mars 1963, adressen r en grd i Herrljunga kommun.
En man, fdd i Ryssland, har samma efternamn som flickorna, samma ddsdatum och samma plats.

Kolla med Bors Tidning om dom skrev ngot, dom har ju hngt med ett tag.
Citera
2012-10-25, 20:46
Medlem
Stmmer!
Undrar ven om man vet varfr fadern tog livet av familjen.
Citera
2012-10-25, 22:59
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:

r du verkligen sker p att ocks frun avled (eller menar du att hon blev skjuten men verlevde)? Att dma av Sveriges ddbok talar allt fr att hustrun dog frst hsten 2006, det vill sga i s fall mer n 43 r efter att maken mrdade dttrarna.
Citera
2012-10-25, 23:04
Medlem
FabiusCunctators avatar
Jo, det mste vara rtt person. Hon vilar i samma grav p Herrljunga begravningsplats som de tre som avled 1963. Fr en utomstende ter det sig ju rtt motbjudande att mordoffer skall behva dela grav med sin mrdare ven om han rkar vara deras far.
Citera
2012-10-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
r du verkligen sker p att ocks frun avled (eller menar du att hon blev skjuten men verlevde)? Att dma av Sveriges ddbok talar allt fr att hustrun dog frst hsten 2006, det vill sga i s fall mer n 43 r efter att maken mrdade dttrarna.
Nej just det. Hon verlevde och hon har frekommit ofta i sammanhang nr vi pratat om slkten hemma. Tror att hon kan ha hetat Ingatti eller ngot liknande.
S det stmmer nog vl att hon verlevde detta.
Citera
2012-10-26, 12:58
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Nej just det. Hon verlevde och hon har frekommit ofta i sammanhang nr vi pratat om slkten hemma. Tror att hon kan ha hetat Ingatti eller ngot liknande.
S det stmmer nog vl att hon verlevde detta.

Enligt Sveriges ddbok s hette hon Inga i frnamn. Mycket sorglig historia detta. Det mste vara fruktansvrt att mista sina barn p detta grymma stt. Inga gifte aldrig om sig, och dog sjlv vid 85 rs lder. Hoppas att hon trots allt kunde finna ngon gldje under de sista 43 ren av sitt liv!
Citera
2012-10-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges ddbok s hette hon Inga i frnamn. Mycket sorglig historia detta. Det mste vara fruktansvrt att mista sina barn p detta grymma stt. Inga gifte aldrig om sig, och dog sjlv vid 85 rs lder. Hoppas att hon trots allt kunde finna ngon gldje under de sista 43 ren av sitt liv!
Okej, jag kollade p Google verstt, tti betyder moster s det frklarar ju saken!
Citera
2012-10-26, 18:20
Medlem
FabiusCunctators avatar
Bors Tidning fr den 21 mars 1963 innehller mycket riktigt en artikel om detta tragiska fall. Rubriken lyder "Mord- och sjlvmordsdrama i Herrljunga med tre dda". Av artikeln framgr att hndelsefrloppet var ngot annorlunda n vad TS ftt sig terberttat, ngot skjutvapen anvndes exempelvis inte.

Vid halvett-tiden p natten mot den 20 mars 1963 meddelade den 43-rige familjefadern sin hustru att han inte mdde bra och att han skulle g och lgga sig i ett annat rum. Han hade en tid varit sjukskriven. Han hade varit med i finsk-ryska kriget och talade ofta om kriget och om sin oro fr nya krigsutbrott, mhnda r detta en omskrivning fr lindriga psykiska problem. Hur som helst, vid halvsex-tiden p morgonen vaknade hustrun och upptckte att drren till vinden var ppen. Nr hon gick upp dr fann hon att maken hade hngt sig. Hon rusade omedelbart ver till grannarna, varifrn polis larmades. I sllskap med grannarna gick hon ver till hemmet fr att meddela dttrarna nyheten om faderns sjlvmord. Hon fann dem d dda i sina sngar, ihjlslagna med en yxa. Modern, som allts inte skadades fysiskt, blev svrt chockad - det kan man frst - och frdes till sjukhus fr vrd. Vad som utlst detta vansinnesdd visste polisen inte att bertta.
Citera
2012-10-26, 22:55
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Intressant att tidningarna p den tiden faktiskt valde att kalla saker vid sitt rtta namn. Fr det r ju helt klart mord det handlar om och inte "utvidgat sjlvmord" som det alltid heter nu fr tiden. Jag blir alltid illa berrd nr jag ser det uttrycket. Tycker det r snudd p krnkande fr offren, nstan som om det inte vore en brottslig grning att dda dem...

Fr vrigt hller jag med FabiusCunctator om att det knns ovrdigt att mordoffer ska vila i samma grav som sin mrdare. Men jag antar att mamman ville ha det s, och det fr man givetvis respektera ven om det tar emot.
Citera
2012-11-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Bors Tidning fr den 21 mars 1963 innehller mycket riktigt en artikel om detta tragiska fall. Rubriken lyder "Mord- och sjlvmordsdrama i Herrljunga med tre dda". Av artikeln framgr att hndelsefrloppet var ngot annorlunda n vad TS ftt sig terberttat, ngot skjutvapen anvndes exempelvis inte.

Vid halvett-tiden p natten mot den 20 mars 1963 meddelade den 43-rige familjefadern sin hustru att han inte mdde bra och att han skulle g och lgga sig i ett annat rum. Han hade en tid varit sjukskriven. Han hade varit med i finsk-ryska kriget och talade ofta om kriget och om sin oro fr nya krigsutbrott, mhnda r detta en omskrivning fr lindriga psykiska problem. Hur som helst, vid halvsex-tiden p morgonen vaknade hustrun och upptckte att drren till vinden var ppen. Nr hon gick upp dr fann hon att maken hade hngt sig. Hon rusade omedelbart ver till grannarna, varifrn polis larmades. I sllskap med grannarna gick hon ver till hemmet fr att meddela dttrarna nyheten om faderns sjlvmord. Hon fann dem d dda i sina sngar, ihjlslagna med en yxa. Modern, som allts inte skadades fysiskt, blev svrt chockad - det kan man frst - och frdes till sjukhus fr vrd. Vad som utlst detta vansinnesdd visste polisen inte att bertta.

Tack s mycket, jag har ven tagit i kontakt med Alingss Tidning dr jag ftt artiklarna p bilder. Samt ddsannonsen.
Citera
2012-11-14, 21:37
Medlem
Mannen var med i Finska vinterkriget, och samlade ihop lik frn soldater som strk med i kriget.
Han jobbade senare p strngbetong, en fabrik i Herrljunga, dr kollegor till honom mobbade honom och tyckte det var roligt att skrmma honom, han blev livrdd nr saker small.

Dom som kommer ihg incidenten tror att det var en orsak till att mannen slutligen brt ihop och gjorde detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in