Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-24, 21:26
  #1
Medlem
Hej, har tidigare postat ett ämne angående denna fråga. Dock har förutsättningarna förändrats och frågan ser lite annorlunda ut.

Senaste gången löd frågan på detta vis:

Jag är i tankarna att ta körkort. Dock så har jag fått hem ett brev där det står att mitt körkortstillstånd kan dras in. Om jag tar körkort idag och mitt körtkortstillstånd dras in imorgon, kommer jag då behöva ta om mitt körkort helt eller dras det bara in tillfälligt?


Har både ringt och mailat transportstyrelsen och fick då svaret att jag kommer få ta om det helt då jag antagligen blir av med mitt körkortstillstånd under min prövningstid.

Detta låter i och för sig logiskt. Men då jag inte fått något svar från transportstyrelsen efter ca 2-3 månader ringer jag igen för att kolla hur läget ser ut.

Jag får då förklarat för mig att jag kan ta mitt körkort idag utan att behöva bekymra mig ta om det, även om domen faller in under min prövningstid. Detta då jag har gjort brottet innan jag tog mitt körkort och tydligen så ska det stå enligt lag att det inte finns några rättingheter för transportstyrelsen att dra in mitt körkort.

Detta gört mig förstås glad men då jag har fått många olika svar skulle jag bli glad om jag kunde få detta påstående bekräftat och även en källa som bekräftar detta.
2010-05-24, 21:32
  #2
Medlem
Du behöver körkortstillståndet för att få övningsköra, så länge det inte är indraget får du köra på. Och tar du körkortet innan de skulle dras in är det bara körkortstillstånd som är indraget och detta behöver du inte längre då du redan har ett körkort. Har tyvärr ingen källa på det men jag hoppas du kan se logiken i det.
2010-05-24, 21:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enricon
Du behöver körkortstillståndet för att få övningsköra, så länge det inte är indraget får du köra på. Och tar du körkortet innan de skulle dras in är det bara körkortstillstånd som är indraget och detta behöver du inte längre då du redan har ett körkort. Har tyvärr ingen källa på det men jag hoppas du kan se logiken i det.


Jodå har tänkt i samma banor ett antal gånger. Har dock fått ett helt annat svar av transportstyrelsen (som man tycker att man borde kunna lita på??) när jag har ringt dit.

När jag sedan ringer dit till samma ställe igen (transportstyrelsen) får jag ett helt nytt svar. Är därför förvirrad och vill inte chansa och letar därför efter en källa (på lagen som säger att dom inte kan återkalla min körkort permanent) för att vara helt säker.
2010-05-24, 21:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qiss
Jodå har tänkt i samma banor ett antal gånger. Har dock fått ett helt annat svar av transportstyrelsen (som man tycker att man borde kunna lita på??) när jag har ringt dit.

När jag sedan ringer dit till samma ställe igen (transportstyrelsen) får jag ett helt nytt svar. Är därför förvirrad och vill inte chansa och letar därför efter en källa (på lagen som säger att dom inte kan återkalla min körkort permanent) för att vara helt säker.

Men de kan inte återkalla ett körkort för något som skedde innan du fick körkortet. Om du godkänns som körkortsinnehavare, alltså klarar uppkörningen så är det som gäller. När man bokar en uppkörning hos vägverket (eller är det inte dem längre som har det?) kontrolleras att du har körkortstillstånd och det är där det eventuellt kan ta stopp för dig.

Är det något allvarligt du har gjort i trafiken? Verkar ju inte så eftersom du inte fått det indraget direkt, och för att jämföra så under prövotiden får du göra små fel i trafiken det är bara vid grövre företeleser som körkortet dras in. Skulle du i ditt fall behandlas annorlunda än oss andra? Jag är helt säker på att det är lugnt att ta körkortet för som sagt det är de som gäller den dagen du tar det.
2010-05-25, 14:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enricon
Men de kan inte återkalla ett körkort för något som skedde innan du fick körkortet. Om du godkänns som körkortsinnehavare, alltså klarar uppkörningen så är det som gäller. När man bokar en uppkörning hos vägverket (eller är det inte dem längre som har det?) kontrolleras att du har körkortstillstånd och det är där det eventuellt kan ta stopp för dig.

Är det något allvarligt du har gjort i trafiken? Verkar ju inte så eftersom du inte fått det indraget direkt, och för att jämföra så under prövotiden får du göra små fel i trafiken det är bara vid grövre företeleser som körkortet dras in. Skulle du i ditt fall behandlas annorlunda än oss andra? Jag är helt säker på att det är lugnt att ta körkortet för som sagt det är de som gäller den dagen du tar det.


Handlar om olovlig körning, körde trimmad moped en gång i tiden..

Ingen som har KÄLLA som kan ge svar på hur det verkligen ÄR?
2010-05-25, 18:22
  #6
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qiss
Handlar om olovlig körning, körde trimmad moped en gång i tiden..

Ingen som har KÄLLA som kan ge svar på hur det verkligen ÄR?
Har du fällts till ansvar för att ha kört med trimmad moppe är du i det närmaste garanterad en återkallelse:
http://www.trafikjuristen.se/korkort...rkallelse6.htm
Har du hunnit få ett körkort utfärdat när Transportstyrelsen prövar återkallelsefrågan så återkallas det. Du har inget frikort från körkortsåterkallelse bara för att ditt brott begåtts före körkortets utfärdande.
2013-02-15, 20:57
  #7
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qiss
Handlar om olovlig körning, körde trimmad moped en gång i tiden..

Ingen som har KÄLLA som kan ge svar på hur det verkligen ÄR?
Hur gick det för dig?
2013-02-15, 21:54
  #8
Medlem
namgrebs avatar
Numera tar vi sådant här i Körkortsåterkallelse o. dyl. [sammanslagen tråd /Mod]

Tråd låst.

/MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in