2013-02-18, 23:08
Medlem
Flashbackare, antagonister,

Jag jobbar just nu med ett lagfrslag som heter dataskyddsfrordningen. Vi har hrda strider i Bryssel om medborgarnas rtt till privatliv ska vga tyngre n amerikanska affrsintressen eller tvrtom. Det verkar som att affrsintressena vinner. Man kan lsa mer allmnt om frslaget p https://dataskydd.net

Ett projekt fr att uppdaga just affrsintressenas inflytande ver politiken heter http://lobbyplag.eu Det r en hemsida som p bas av bland annat de lobbydokument vi i Piratpartiet gjorde tillgngliga p dataskydd.net (se http://dataskydd.net/lobbydokument-i...-om-dataskydd/) gjorde kartlggningar av vilka Europaparlamentsledamter som kopierat vilka industrier. Man finner bland annat Anna Hedhs omfamnande av Europeiska bankfederationens frslag p smre medborgarrttigheter i artikel 6(f) frordningen (det som i Sverige idag r 10(f) PUL).

Brittiska konservativa ledamter har funnits kopiera vldigt mycket frn industrin. Det har lett till en mediastorm i Storbritannien. Lobbyplag.eu har ocks givits uppmrksamhet i Ars Technica och EUObserver. En sterrikisk journalist vid namn Richard Gutjahr har ocks skrivit en artikel (obs! p tyska!).

Det Gutjahr och Lobbyplag visar r att ven jag har kopierat, till och med en hel del. Jag har inte kopierat frn industrin utan frn tv organisationer som kmpar fr digitala rttigheter och medborgarnas rtt till privatliv, nmligen Bits of Freedom (baserade i Nederlnderna) och European Digital Rights (baserade i Bryssel). Gutjahr anser att jag och andra ledamter borde ha varit mer transparenta med varifrn vi kopierade vra ndringsfrslag.

Det som bekymrar mig med den ovanstende debatten r att vrderingsfrgorna helt har fallit om intet: vi vet i dagslget att brittiska konservativa lyssnar p industrin vldigt noggrannt. I framtiden kommer de brittiska konservativa att remixa industrins frndringsfrslag s att sdana hr mediastormar inte kan uppst. Det kommer inte att innebra att industrins lobbying fr mindre genomslag, bara att det blir svrare att veta exakt nr och hur vem har lyssnat p vem.

I mitt utskott, industriutskottet, som rstar p onsdag har ngra ledamter (Rohde, Valean, Creutzmann och Kelly) lagt vldigt mnga ndringsyrkanden p dataskyddsfrordningen som r lika illa eller ofta nnu vrre och smre fr rtten till personuppgiftsskydd och privatliv n vad industrins egna frslag r. Jag skulle g s lngt som att sga att det r bttre att inte ha ngon personuppgiftslag alls, n att deras ndringsyrkanden gr igenom, oavsett om de uttryckt denna fruktansvrda nedmontering av medborgarnas rttigheter i egna ord eller inte.

Jag r ocks medveten om att t ex Anna Hedh ju egentligen inte gtt bankernas renden, utan hon har fljt ett rd frn svenska fackorganisationer. De ville nmligen, precis som bankerna, att ditt och mitt privatliv ska ges ett mycket smre och svagare skydd p europeisk niv n vad som r rimligt och ndvndigt. Jag pratade med facken om detta innan jul, och d menade de att de inte kunde tckas av ett specifikt, avgrnsat undantag om det inte fanns ett likaledes brett och allomfattande undantag som gav utrymme fr det specifika. Jag menade att den breda, allmnna undantaget i (nuvarande) 10(f) PUL/artikel 5(f) dataskyddsdirektivet (1995/46/EG) i mnga EU-lnder tolkats s brett att det i stort sett inte lmnar kvar ngot skydd alls, samt att det i mnga EU-lnder r s att ver 80% av all databehandling (till exempel sdan som Folksam, WyWallet och Mama Mia gnat sig t) faller under detta generalundantag.

I tv fall gick jag lngre n EDRi och BoF (se ovan), nmligen p artikel 6(f): jag vill ver huvud taget inte ha ngra generalundantag frn vra grundlggande rttigheter. Ett "berttigat intresse" som ger ett fretag eller en myndighet mjligheten att utan granskning bedma om deras egna intressen vger tyngre n vra grundlggande rttigheter knns inte alls okej. Jag var ocks betydligt kritiskare mot att kommissionen valde att lgga in extra skydd fr upphovrtt och fretaghemligheter i frordningen - det finns ingen anledning att skydda fretagsintressen och statliga monopol i en lagstiftning som kodifierar ramarna fr vra grundlggande rttigheter. Vra personliga rttigheter, och rtten till privatliv och kontroll ver sin egen identitet har inte med upphovsrtten att gra. Man kan inte monopolisera mig, eller er, eller ngon annan.

Nu r frgan till Flashback, baserat p ovanstende:

- Richard Gutjahr anser att jag borde varit mer transparent tidigare. Piratpartiets kampanj https://dataskydd.net har dock ppet lnkat till http://protectmydata.eu , dr man hittar bde BoFs och EDRi:s ndringsyrkanden publicerade offentligt. Vi har ocks (se ovan) publicerat de lobbydokument som kom in till oss.
- Fr mig r det vldigt problematiskt att man kritiserar kopieringen som sdan, snarare n de vrderingar som uttrycks av lagda ndringsyrkanden. P mitt kontor valde vi att lita p tv organisationer vi vet besitter lng och tung expertis p omrdet dataskyddslagstiftning, och sedan skrev vi egna ndringsyrkanden bara dr vi tyckte att dessa organisationer fegade i ondan.

Tycker Flashback att jag har gjort rtt?

Skulle alla p Flashback dessutom kunna tnka sig att skriva till sina ledamter i Europaparlamentet och be dem bevara vr rtt till privatliv och vr rtt till personuppgiftsskydd och identitetskontroll?
Citera
2013-02-18, 23:12
Medlem
Fr tydlighetens skull kanske jag ska sga att det i alla fall inte r mitt utskott som har sista ordet om dataskyddsfrordningen. Om mina utskottskamrater inte lyckas rsta fr ett bra ramverk fr grundlggande rttigheter nu p onsdag r hoppet allts inte helt ute, men heller inte s stort att man av den anledningen ska lta bli att skriva till sina ledamter!
Citera
2013-02-19, 05:52
Medlem
Bonzo666s avatar
Jag blir lite osker p exakt vad du frgar efter, skulle du kunna frtydliga det litet?

Det r ju tmligen vanligt att man kopierar ngon annans frslag rakt av i motionsform i Riksdagen t.ex.

Knns vl mer som att det viktiga handlar om att man har lst och frsttt innehllet.

Men igen s r jag lite osker p hur du menar.
Citera
2013-02-19, 16:33
Medlem
Lakritsbitens avatar
Jag tycker du har gjort rtt. Det r helt klart problematiskt med lobbying och inte s enkelt att bara krva 100% transparens eller frbjuda det. Det gr det bara svrare att tolka i framtiden nr informationen tar andra vgar.

Om man har frtroende fr sin folkvalda s borde man lta hen ta beslutet om hur hen ska hantera lobbying. Kan ju vara olika i olika sammanhang.

Det som jag ser som vilktigare transparens fr oss vljare r att se hur alla har rstat och vilken folkvald som str bakom vilket ndringsfrslag i olika frgor. Kanske ska handupprckning inte vara tilltet utan bara elektronisk registrering (usch vilket hemskt ord)
Citera
2013-02-21, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Jag blir lite osker p exakt vad du frgar efter, skulle du kunna frtydliga det litet?

Det r ju tmligen vanligt att man kopierar ngon annans frslag rakt av i motionsform i Riksdagen t.ex.

Knns vl mer som att det viktiga handlar om att man har lst och frsttt innehllet.

Men igen s r jag lite osker p hur du menar.

Jaha, nej, jag menade att det kanske fanns ngon hr som finner kopierandet upprrande. I Tyskland, sterrike och Frankrike samt Storbritannien har de funnit kopieringen Mycket Upprrande, vilket jag anser r obefogat.

Dremot r jag vldigt ledsen ver att mitt utskott under grdagen rstade igenom mnga av de frslag som industrin lagt, eftersom jag inte r verens med den i stort sett privatlivsfientliga vrderingsgrund mnga industrier som skrivit ndringsyrkanden till ledamterna verkar ha. Dessutom gr mitt utskott (enligt de studier utskottet genomfrde frra ret - tv stycken) emot europeiska fretagsintressen, vilket str mig. Tycker det knns oansvarigt p ngot stt, men kan inte stta fingret p det (haha, jo, det kan jag -_-).
Citera
2013-02-21, 02:10
Medlem
Jag finner inte kopiering eller influens frn tredje part alls upprrande i sig. Lobbyism r en del av politiken, och dessa kan ju vara svl intresseorganisationer fr industrier eller som Rda Korset och Amnesty International.

Vad jag dock alltid har upplevt som orovckande r brist p kontroll eller uppsikt ver vilka som har tillgng till vra ledamter, och jag anser att det r viktigt att vara ppen med vilka influenser man har som frtroendevald.

Var du inte tillrckligt tydlig med dina kllor? Det kan nog bara du svara p. Jag tycker inte att du p ngot stt frskt dlja det.

Det r hedrande att du postar hr. Jag var p Kommissionens forum Debate Europe innan de la ner det. Det fanns en knsla av en riktig mtesplats dr, ven bland brittiska euroskeptiker, dr politikerna ibland postade. Synd att de lade ner den.
Senast redigerad av oratio 2013-02-21 kl. 02:13.
Citera
2013-02-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Var du inte tillrckligt tydlig med dina kllor? Det kan nog bara du svara p. Jag tycker inte att du p ngot stt frskt dlja det.

Det har nog inte egentligen de andra ledamterna heller frskt gra. Men EDRi och BoF har publicerat sina ndringsyrkanden p ntet ppet. Det gr inte de flesta lobbygrupper. Det gr att intresseorganisationerna jag frlitat mig p (i det hr fallet) r mycket ppnare med vad de gr n industrilobbygrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in