Jag har kommit till samma slutsats som tina. När man mediterar så ger man sig in i ett stegvis öppnande till andevärlden.
Det fungerar i princip som magi, dvs med den fria viljan. Man måste med sin avsikt i hjärtat och sin tro söka kontakt med ’den andra sidan’ (och då menar jag inte de döda) och tillåta dem tillträde. I magi gör man det i olika perceptions-ändrande ritualer, i shamanism med psykedeliska medel som ändrar perceptionen, eller som i meditation.
I meditation så gör man detta något mer sofistikerat. Det är inte lika tydligt att man bjuder in någon slags medvetande till sin perception. När man mediterar så ska man stänga av tankarna och den egna personen, vilket också inkluderar viljan. Att acceptera allt man möter bara, utan värderingar osv. Efter man uppnått det tillståndet så skall man börja släppa in och bli en mottagare för energin/prana/universell kraft osv. Men denna ’kraft’ är inte bara energi.
Det är en entitetet som får tillgång till personens perception, precis som i de andra ritualerna och dess gelikar. Inom de originala lärorna från öst, som den västerländska varianten av meditation oftast uteslutit, så handlar det inte om några energier bara utan entiteter. Vilket också bevittnas från många av de praktiserandes egna uttalanden, som sysselsätter sig med olika former av meditation. De kallas bla för ascended masters, guidespirits/angels.
Under samma kategori ställs reiki-övningarna. Man måste genomgå olika steg av polyteism/avgudadyrkan, vilket öppnar portalen för dessa entiteter att arbeta genom avgudarna, tex de olika symbolerna i reiki, eller kristaller osv. När man faller i avguderi så har man frivilligt brutit bandet med Skaparen och dessa entiteter ges tillträde.
Den terror som dessa entiteter kan utsätta en person för är bla okontrollerade skakningar, den tar tex över ryggraden så att personen bara ligger och skakar. Den kan även skada nervsystemet, vilket jag vill minnas finns på den sida som tina länkade.
De kan ibland ta över en persons (inre) visuella perception, även känslo-, och sinnes-uppfattningarna. Detta kan de använda till att skapa otäcka tankar, visioner för att ’rädda ner’ personen, skapa en påfallande känsla av skräck och till slut leda till en långvarig psykos.
Så jag argumenterar också för att det inte bara är sig själv man möter när man öppnar sig för dessa saker.
En till person som skriver om detta som själv utövat chi-kampsport:
http://www.dangerofchi.org/