Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-04, 18:07
Medlem
polaren pers avatar
Det här fenomenet är väl ett symptom av den i dagens samhälle så utbredda diminutivsjukan. Se mer om denna i följande intressanta tråd, som jag precis hittade: https://www.flashback.org/t163063

Man måste kanske skilja på olika ord med detta suffix; vissa tycks ha funnits väldigt länge (t.ex. dagis, kondis) och känns därför mer etablerade och naturliga medan andra ord verkar ha uppstått på senare tid (t.ex. mellis, trattis). Det är främst dessa senare som jag retar upp mig på eftersom de känns så fruktansvärt onödiga och överdrivet gullifierade.

Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det är en gammal dialektal ändelse som används i Stockholm (och säkert på andra ställen också).

Rålis – Rålambshovsparken
Medis – Medborgarplatsen

... och inte minst dagis med mera.

Ändelsen är inte bara ett stockholmskt fenomen, detta förekommer i hela landet. Möjligen är det mer utbrett i Stockholm, åtminstone för att beteckna olika platser i staden. Om så är fallet väcker dock detta den för huvudstadsbor inte helt smickrande tanken att de skulle vara mer gullifierande än övriga landet.
Senast redigerad av polaren per 2012-12-04 kl. 18:29.
Citera
2012-12-04, 20:54
Medlem
Bonnatorps avatar
Har märkt att en olämpligt stor andel av mina bekanta frekvent våldtar ordet "äcklig". Särskilt min inneboende som jag fortfarande inte riktigt är säker på varför jag låter bo kvar hyrefritt och tatta av mitt röka....
Inte ovanligt att man får höra att man plötsligt är äcklig för att man stängt av stereon, vägrat bjuda på pizza eller något annat helt irrelevant som inte behagat fröken

EDIT: Hittade t.o.m ett par inlägg på FB som fick statuera exempel:
https://www.flashback.org/sp40710790
https://www.flashback.org/sp29915697
Senast redigerad av Bonnatorp 2012-12-04 kl. 21:04.
Citera
2013-01-01, 15:50
Medlem
Snackis. Det hemskaste av alla ord.
Tänk. (Som något slags synonym till idé: "Det här tänket är helt nytt...")
Gör't.
Halloj.
Hen. (Förnekar dock inte att det kan vara praktiskt i vissa sammanhang.)
Prefixen tok-, kanon- och snor-.
Att inte inse att engelskans spend inte motsvarar svenskans spendera, och därför säga spendera när man menar tillbringar.
Uttal av arkitekt (k-ljud!) med det där debila schje-ljudet allt fler, även vissa ordböcker, börjat använda.
Ja, just det, fika är ett så fruktansvärt fult ord (och meningslös sysselsättning). Har nog inte sagt det en enda gång i mitt liv.
Senast redigerad av fernweh 2013-01-01 kl. 15:58.
Citera
2013-01-01, 17:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernweh
Tänk. (Som något slags synonym till idé: "Det här tänket är helt nytt...")

---

Ja, just det, fika är ett så fruktansvärt fult ord (och meningslös sysselsättning). Har nog inte sagt det en enda gång i mitt liv.

Du ska nog snarare se "tänk" som en förkortning av "tänkesätt". Således det här sättet att tänka är helt nytt.

---

Fika är ju ett av de vackraste och mest praktiska ord som skapats.
Citera
2013-01-01, 20:09
Medlem
Amazon-mannens avatar
Fjortisspråket och dess dissa har jag otroligt svårt för, det känns väääldigt bekräftelsekåt självcentrerad fjortis över ordet, ett ord vars innebörd inte ens stämmer med engelskans ursprungsbetydelse..

Det verkar som om ordet idag betyder "oliktänkande, annan åsikt" och har inte det minsta lilla med respekt- att göra..

Utrota !!
Citera
2013-03-05, 00:05
Medlem
flashbocks avatar
En bajspackare: -Jag hade velat packa hennes bajslåda.

"Waow! Vilkeen bajslååda!" röv

"konkelbär" = torkat-bajs som klibbats fast i rövsnåren.

Jag tittar på din stora bruna öga- analrektumet.

Vill tillägga att jag inte stör mig på något av ovan.
Citera
2013-03-05, 09:55
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Haha, så snackade mina polare på 90-talet
Citera
2013-03-05, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du ska nog snarare se "tänk" som en förkortning av "tänkesätt". Således det här sättet att tänka är helt nytt.

Just därför är ordet "tänk" helt onödigt! Vi har redan tänkesätt (tankesätt) och tänkande. Jag gillar inte alla "tänk" som folk slänger sig med nu för tiden.

Dessutom:
Citat:
Fråga
Heter det tänkesätt eller tankesätt?

Svar
Både tänkesätt och tankesätt används. Orden har samma betydelse, och båda finns upptagna i den senaste upplagan av Svenska Akademiens ordlista. Tankesätt är dock en nyare bildning.
Citera
2013-03-05, 15:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Just därför är ordet "tänk" helt onödigt! Vi har redan tänkesätt (tankesätt) och tänkande. Jag gillar inte alla "tänk" som folk slänger sig med nu för tiden.

Jag gillar det inte heller och använder det aldrig. Det jag gjorde var bara att ge en förklaring.

Citat:
Både tänkesätt och tankesätt används. Orden har samma betydelse, och båda finns upptagna i den senaste upplagan av Svenska Akademiens ordlista. Tankesätt är dock en nyare bildning.

Jag brukar vända på det:

Tänkesätt: Ett sätt att tänka

Tankesätt : Ett sätt att tanka (bensin)
Citera
2013-03-12, 20:29
Medlem
Man kan ju inte få mer än ett "nej"! - Jo - man kan få ett "ja", till exempel, om man
begär något. Eller för all del - man kan få en örfil, också
Citera
2013-03-12, 20:51
Medlem
egon2bs avatar
Dagstidningarnas miljörapportering tycks skötas av ett eller annat pryo utan handledare. Göteborgs-Posten lyckas på några rader förväxla stipulerat gränsvärde med faktiskt uppmätt halt av tungmetall. I samma lilla krönika lyckas man förväxla halten av tungmetall med antalet tungmetaller i gädda.

Den goda nyheten är att antalet tungmetaller i gädda håller sig väl under 20 och i praktiken på ett ensiffrigt antal. Men, én till tre tungmetaller är illa nog: kvicksilver, kadmium och bly. Klipp från eländet (min kursivering):
Man undrar vad reportern drabbats av.

Politikern tycks beklaga att mätningen över huvud taget skett. Det är väldigt skadligt för demokratin om tjänstemännen mäter på ämnen som överstiger gränsvärdena. Då kan återvalet gå i stöpet.
Citera
2013-03-12, 20:56
Medlem
Egon är antererande som vanligt, 'ba' är ett nackskottsförtjänande uttryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in