Det här fenomenet är väl ett symptom av den i dagens samhälle så utbredda diminutivsjukan. Se mer om denna i följande intressanta tråd, som jag precis hittade: https://www.flashback.org/t163063
Man måste kanske skilja på olika ord med detta suffix; vissa tycks ha funnits väldigt länge (t.ex. dagis, kondis) och känns därför mer etablerade och naturliga medan andra ord verkar ha uppstått på senare tid (t.ex. mellis, trattis). Det är främst dessa senare som jag retar upp mig på eftersom de känns så fruktansvärt onödiga och överdrivet gullifierade.
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det är en gammal dialektal ändelse som används i Stockholm (och säkert på andra ställen också).
Ändelsen är inte bara ett stockholmskt fenomen, detta förekommer i hela landet. Möjligen är det mer utbrett i Stockholm, åtminstone för att beteckna olika platser i staden. Om så är fallet väcker dock detta den för huvudstadsbor inte helt smickrande tanken att de skulle vara mer gullifierande än övriga landet.
Senast redigerad av polaren per 2012-12-04 kl. 18:29.
Har märkt att en olämpligt stor andel av mina bekanta frekvent våldtar ordet "äcklig". Särskilt min inneboende som jag fortfarande inte riktigt är säker på varför jag låter bo kvar hyrefritt och tatta av mitt röka....
Inte ovanligt att man får höra att man plötsligt är äcklig för att man stängt av stereon, vägrat bjuda på pizza eller något annat helt irrelevant som inte behagat fröken
Snackis. Det hemskaste av alla ord. Tänk. (Som något slags synonym till idé: "Det här tänket är helt nytt...") Gör't. Halloj. Hen. (Förnekar dock inte att det kan vara praktiskt i vissa sammanhang.)
Prefixen tok-, kanon- och snor-.
Att inte inse att engelskans spend inte motsvarar svenskans spendera, och därför säga spendera när man menar tillbringar.
Uttal av arkitekt (k-ljud!) med det där debila schje-ljudet allt fler, även vissa ordböcker, börjat använda.
Ja, just det, fika är ett så fruktansvärt fult ord (och meningslös sysselsättning). Har nog inte sagt det en enda gång i mitt liv.
Senast redigerad av fernweh 2013-01-01 kl. 15:58.
Fjortisspråket och dess dissa har jag otroligt svårt för, det känns väääldigt bekräftelsekåt självcentrerad fjortis över ordet, ett ord vars innebörd inte ens stämmer med engelskans ursprungsbetydelse..
Det verkar som om ordet idag betyder "oliktänkande, annan åsikt" och har inte det minsta lilla med respekt- att göra..
Du ska nog snarare se "tänk" som en förkortning av "tänkesätt". Således det här sättet att tänka är helt nytt.
Just därför är ordet "tänk" helt onödigt! Vi har redan tänkesätt (tankesätt) och tänkande. Jag gillar inte alla "tänk" som folk slänger sig med nu för tiden.
Dessutom:
Citat:
Fråga
Heter det tänkesätt eller tankesätt?
Svar
Både tänkesätt och tankesätt används. Orden har samma betydelse, och båda finns upptagna i den senaste upplagan av Svenska Akademiens ordlista. Tankesätt är dock en nyare bildning.
Just därför är ordet "tänk" helt onödigt! Vi har redan tänkesätt (tankesätt) och tänkande. Jag gillar inte alla "tänk" som folk slänger sig med nu för tiden.
Jag gillar det inte heller och använder det aldrig. Det jag gjorde var bara att ge en förklaring.
Citat:
Både tänkesätt och tankesätt används. Orden har samma betydelse, och båda finns upptagna i den senaste upplagan av Svenska Akademiens ordlista. Tankesätt är dock en nyare bildning.
Dagstidningarnas miljörapportering tycks skötas av ett eller annat pryo utan handledare. Göteborgs-Posten lyckas på några rader förväxla stipulerat gränsvärde med faktiskt uppmätt halt av tungmetall. I samma lilla krönika lyckas man förväxla halten av tungmetall med antalet tungmetaller i gädda.
Den goda nyheten är att antalet tungmetaller i gädda håller sig väl under 20 och i praktiken på ett ensiffrigt antal. Men, én till tre tungmetaller är illa nog: kvicksilver, kadmium och bly. Klipp från eländet (min kursivering):
För fem år sedan gjordes en kontroll av antalet tungmetaller i gäddan i Mjörn. Då var man inte i närheten av gränsvärdet.
– Livsmedelsverket tillåter mer kvicksilver i gädda än vad de gör i abborre, vilket känns märkligt, säger Stefan Svensson, som även sitter i kommunstyrelsen för KD i Alingsås.
Gränsvärdet för abborre hade vid provtagningen skjutit i höjden och passerat vad som är tillåtet för kvicksilver. Gränsen går vid 0,5 milligram kvicksilver och fiskarna hade mellan 0,5–0,75 milligram.
Man undrar vad reportern drabbats av.
Politikern tycks beklaga att mätningen över huvud taget skett. Det är väldigt skadligt för demokratin om tjänstemännen mäter på ämnen som överstiger gränsvärdena. Då kan återvalet gå i stöpet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!