Citat:
Ursprungligen postat av danebrogen
Är det okej att ha pocketböcker i bokhyllan? Jag kan tycka att de borde förvaras i lådor.
Ja. Däremot är det tvivelaktigt att i första hand se böcker i bokhyllor som en inredningsdetalj istället för att värdera det som finns i dem. Har man inga böcker som man känner är så bra att man faktiskt tycker att det är kul att ha dem lättillgängliga för att kunna snabbt plocka ut dem och bläddra i dem, oavsett om de nu är pocket eller inbundna för hand i dyrt läder, så är frågan om man verkligen köper rätt slags böcker eller om man överhuvudtaget är intresserad av böcker. Om man är ointresserad av böckerna, så kanske man borde packa ned allt och använda utrymmet till något annat än en bokhylla?
Jag kan välja vilken hylla böckerna ska stå i utifrån storlek och bindning, d.v.s. jag har t.ex. äldre fint inbundna böcker på en hylla, anskrämliga och färggranna inbundna böcker med bilder som är vanligt idag på en hylla (dessa är enligt min smak faktiskt fulare än pocketböcker, om man bryr sig om hur det ser ut), större engelska s.k. "paperbacks" på en hylla och pockets på en hylla. Däremot har jag de olika bindningarna i samma bokhylla, för t.ex. de böcker jag ofta återkommer till vill jag ha lättillgängliga i bokhyllan i vardagsrummet, medan t.ex. de sämsta böckerna som jag förmodligen aldrig kommer läsa om igen har jag i den mest svårtillgängliga bokhyllan av de som finns i skrivrummet. I övriga bokhyllor kan jag t.ex. ha dem, förutom efter storlek och bindning, efter ämnesområde (en hylla för skönlitteratur, för medicin, för naturvetenskap generellt, för historia o.s.v.).