• 1
  • 2
2013-04-27, 07:57
Medlem
Är det okej att ha pocketböcker i bokhyllan? Jag kan tycka att de borde förvaras i lådor.
Citera
2013-04-27, 08:01
Medlem
Ja, det är okej. Tycker bara det är pretentiöst att gömma undan pocketböcker för att vanliga böcker anses finare.
Citera
2013-04-27, 08:04
Medlem
ArturoBandinis avatar
Det är absolut okej. Ett tummat exemplar av en bok är alltid mycket snyggare än en oläst Bröderna Karamazov från bokrean.
Citera
2013-04-27, 08:24
Medlem
Experiencetruths avatar
Pocket alla dagar i veckan.
Citera
2013-04-27, 08:26
Medlem
Min bokhylla bågnar av fina inbundna välvårdade band och sönderlästa, ihoptejpade pocketböcker, sida vid sida. Jag skäms inte för nån av mina böcker. Bokhyllan står inte där för att vara till uppvisning.
Citera
2013-04-27, 08:50
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danebrogen
Är det okej att ha pocketböcker i bokhyllan? Jag kan tycka att de borde förvaras i lådor.

Ja. Däremot är det tvivelaktigt att i första hand se böcker i bokhyllor som en inredningsdetalj istället för att värdera det som finns i dem. Har man inga böcker som man känner är så bra att man faktiskt tycker att det är kul att ha dem lättillgängliga för att kunna snabbt plocka ut dem och bläddra i dem, oavsett om de nu är pocket eller inbundna för hand i dyrt läder, så är frågan om man verkligen köper rätt slags böcker eller om man överhuvudtaget är intresserad av böcker. Om man är ointresserad av böckerna, så kanske man borde packa ned allt och använda utrymmet till något annat än en bokhylla?

Jag kan välja vilken hylla böckerna ska stå i utifrån storlek och bindning, d.v.s. jag har t.ex. äldre fint inbundna böcker på en hylla, anskrämliga och färggranna inbundna böcker med bilder som är vanligt idag på en hylla (dessa är enligt min smak faktiskt fulare än pocketböcker, om man bryr sig om hur det ser ut), större engelska s.k. "paperbacks" på en hylla och pockets på en hylla. Däremot har jag de olika bindningarna i samma bokhylla, för t.ex. de böcker jag ofta återkommer till vill jag ha lättillgängliga i bokhyllan i vardagsrummet, medan t.ex. de sämsta böckerna som jag förmodligen aldrig kommer läsa om igen har jag i den mest svårtillgängliga bokhyllan av de som finns i skrivrummet. I övriga bokhyllor kan jag t.ex. ha dem, förutom efter storlek och bindning, efter ämnesområde (en hylla för skönlitteratur, för medicin, för naturvetenskap generellt, för historia o.s.v.).
Citera
2013-04-27, 09:12
Medlem
felstavadds avatar
Jag brukar ge bort mina pocketböcker, är ju mest deckare och sånt så det är oftast inget jag läser igen. Sparar väl nån favorit då och då men det mesta ges bort till kompisar och kollegor, står två, nästan tre fulla pappkassar med pocketböcker i hallen nu som ska till jobbet för bli en bokhög för kollegorna inför sommaren.

De få jag behåller, behåller jag av en anledning och de får gärna stå med de andra "riktiga" böckerna i hyllan.
Citera
2013-04-27, 10:06
Medlem
Absolut, ställ in alla böcker du gillar i hyllan och skit i vad alla andra tycker. Är det böcker du har läst och som du uppskattade säger det mer om dig som person än tråkiga klassiker som ingen bryr sig om..
Citera
2013-04-27, 11:18
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Böcker som inredningsaccessoar verkar vara en grej mest för dem som inte läser böcker. Den som skäms över böcker kan inte vara gammal alternativt fruktansvärt osäker/mån om att göra intryck på andra.

Jag ställer mina böcker i bokhyllan för att det är en bra förvaringsplats och för att de ska vara lättillgängliga för mig och mina vänner. Gamla böcker blandas med nya, eleganta band med pocketar osv. Inte så så mycket att fundera på tycker jag, såvida man inte inrett ett bibliotek i gammal engelsk stil.
Citera
2013-04-27, 12:29
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulltufsen
Min bokhylla bågnar av fina inbundna välvårdade band och sönderlästa, ihoptejpade pocketböcker, sida vid sida. Jag skäms inte för nån av mina böcker. Bokhyllan står inte där för att vara till uppvisning.
Jag instämmer helt. Jag har böckerna i bokhyllan för att ha dem tillhanda när jag vill läsa någon igen eller om jag vill kolla upp något, inte för att de ska vara snygga.
Citera
2013-05-11, 18:46
Medlem
donnamanloves avatar
Tycker absolut att man ska ha pocketböcker framme, bokhyllornas innehåll är för mig det helt klart mest intressanta hemma hos folk. Det är personliga saker jag vill se i ett hem och inte deras vita väggar där det står Carpe Diem eller liknande.

Själv har jag alla böcker framme, och alla olika typer blandas hej vilt. Jag har ett rum som det är bokhyllor längs med alla väggar, och jag skulle gissa på att det minst är 3000 stycken. Förr hade jag de placerade i bokstavsordning, men jag tyckte det såg så rörigt och oorganiserat ut så nu står alla i färgordning. De flyter in i varandra på något sätt och ser faktiskt riktigt bra ut. Det var visserligen ett projekt som tog ett par dagar att få till men det är ändå något jag kan rekommendera till folk som tycker det ser rörigt ut i bokhyllorna.
Citera
2013-05-12, 12:13
Moderator
rotadents avatar
Det enda jag har emot bokhyllor med blandade pocketböcker (och inbundna för den delen) är just att de skiljer sig så pass mycket i färg att det ger ett väldigt rörigt intryck. Av den anledningen så har vi satt dörrar på bokhyllorna nu, även om det är glasdörrar där man kan se innehållet så känns det mindre rörigt faktiskt. Det är rätt trevligt och ger ett mer städat intryck, samtidigt som det förstås minskar mängden damm som fladdrar i lägenheten och det är väl aldrig fel.

I övrigt tycker jag att man kan lämna precis vilka böcker som helst framme. Jag köper väldigt sällan inbundna böcker, jag läser främst i sängen och på buss/tåg och vid inget av de tillfällena ser jag några fördelar med en stor och tung inbunden bok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in