Flashback bygger pepparkakshus!

Barncancerfonden vägrar ta emot pengar från Svenskarnas parti

flashback.se

Svenskarnas parti samlade in 1200 kronor till Barncancerfonden. Men där vägrar man ta emot pengarna ifall de kommer från Svenskarnas parti.

Läs hela artikeln
2013-06-28, 17:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8814
Bra skrivet straybullet, ja givetvis har det hanterats avskyvärt (läs politiskt korrekt). Men att det skulle gå ut över barn med cancer trodde nog ingen.

Jag är helt säker på att SvP:s ledning insåg att det var sannolikt. Liksom en hel del av den här trådens hycklande, alternativt pinsamt naiva, skribenter.
Citera
2013-06-28, 17:43
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Hävdar du någonting som inte framkommer i rapporteringen så ligger förstås bevisbördan på dig och ingen annan. Dina gissningar och fantasier är som jag tidigare förklarade ointressanta.

Nej, det gör det naturligtvis inte.

Två kan leka den leken.

"Ännu någon som har stora problem att ens förstå det mest elementära och basala. Det är inte vi som är offren här, offren är förstås de cancersjuka barnen, eftersom några politiskt korrekta töntar har beslutat att det är bättre att dessa dör än att de får en behandling som finansieras av fel människor.

På samma sätt var det förra året(?) när stadsmissionen tackade nej till pengar och vinterkläder som Svenskarnas parti hade samlat in. Tror du att de hade rådfrågat de hemlösa först? Tror du de hemlösa hade tackat nej till dessa pengar och kläder för att de donerades av nationalister eller kan det kanske vara så att dessa ljusskygga organisationer värdesätter politisk korrekthet mer än människoliv? "
Men fattar du inte att det skadar mer om Barncancerfonden förknippas med er?
Istället för att göra mer skada om nu ni verkligen bryr er om barn så borde ni hålla käften eller ändra er politik!
Citera
2013-06-28, 17:45
Medlem
Nostradumbasss avatar
Tänk er krigsrubrikerna i Aftonbladet om dom faktiskt accepterat pengarna:

"Nazistiska SvP som flår söta labradorvalpar levande skänkte pengar till Barncancerfonden!"

Det är inte värt 1200 för presschefen att tjafsa om varför man tog emot pengarna. Det blir lite damned if you do, damned if you don't. Den här gången blev det damned if you don't eftersom SvP lipar. Skänk 12 miljoner nästa gång ska ni få se Barncancerfondens presschef stå och försvara beslutet att ta emot pengarna för att Barncancerfonden respekterar allas olika värdegrund.
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-06-28 kl. 17:53.
Citera
2013-06-28, 17:49
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Jag får väl upprepa vad jag skrev tidigare:

Barncancerfonden tackade nej på grund av att större donatorer skulle backa
ur om BCF riskerade att bli ett PR-nummer för nazister.
Brinner SvP för barn hade de kunnat donera denna i sammanhanget futtiga summa
i det tysta istf att trumpeta ut detta på hemsidan.
Exakt!
Citera
2013-06-28, 17:49
Medlem
Citat:
Två kan leka den leken.

"Ännu någon som har stora problem att ens förstå det mest elementära och basala. Det är inte vi som är offren här, offren är förstås de cancersjuka barnen, eftersom några politiskt korrekta töntar har beslutat att det är bättre att dessa dör än att de får en behandling som finansieras av fel människor.

På samma sätt var det förra året(?) när stadsmissionen tackade nej till pengar och vinterkläder som Svenskarnas parti hade samlat in. Tror du att de hade rådfrågat de hemlösa först? Tror du de hemlösa hade tackat nej till dessa pengar och kläder för att de donerades av nationalister eller kan det kanske vara så att dessa ljusskygga organisationer värdesätter politisk korrekthet mer än människoliv? "
Vissa minns livligt gudskelov hur nazisterna då och Golden Dawn nu subsidierar och hjälper de mest utsatta. SvP intar offerrollen nu. Det är så ni försöker köpa sympatiröster.
Citera
2013-06-28, 17:55
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Men fattar du inte att det skadar mer om Barncancerfonden förknippas med er?
Istället för att göra mer skada om nu ni verkligen bryr er om barn så borde ni hålla käften eller ändra er politik!

Ja hade kunnat tycka att Barncancerfonden inte behövt göra en så stor sak utav det, som att skriva på twitter exempelvis. Hade man tagit emot pengarna, sagt tack och inte gjort något mer utav saken så hade nog detta inte diskuterats just nu.
Citera
2013-06-28, 17:55
Medlem
Dolgtrases avatar
Det är naturligtvis beklagligt att cancerforskningen går miste om dessa pengar. Samtidigt måste man förstå att Barncancerfonden är en organisation som verkar för att bekämpa dödliga sjukdomar. Andra engagemang är frågor kring sjukvård och palliativ vård för sjuka barn och deras familjer. Barncancerfonden kämpar alltså för liv, för empati, och för att göra det bästa möjliga för sjuka barn.

Och här kommer alltså SvP, en odemokratisk, nazistisk organisation som vill krossa demokratin och införa enpartistyre. Ett ondskefullt ”parti” vars medlemmar hyllar diverse patrask som exempelvis folkförrädaren Adolf Hitler som svek både folk och land. Många av SvP:s sympatisörer talar sig varma för hur meningsmotståndare som journalister och politiker bör utsättas för fysiska straff och mord efter ”maktövertagandet”. Man vill göra Sverige till en naziststat. Det Sverigefientliga SvP är alltså för död, mot empati, och vill göra det värsta möjliga mot alla som motsätter sig införande av nazism.

En organisation som kämpar för livet måste nog tacka nej till ekonomiskt bistånd från en organisation som hyllar död och förtryck. Så tror jag att man har tänkt inom Barncancerfonden.

Det är möjligt att det fanns ett ärligt uppsåt här någonstans från början. Kanske ville någon nazist försöka göra gott. Möjligt är det. Men jag tror att allt är ett försök att få nazipacket att framstå i bra dager. Det handlar trots allt om nazister! Att SvP:s främsta språkrör på Flashback, trådskaparen Straybullet, spelar upprörd och förtrytsam här är inte förvånande alls. Det gör han ofta. Spelar förresten… Han är ju så frälst på nazismen att han förmodligen känner äkta harm just nu. Men vissa av trådens övriga hjon och kreatur borde inte falla för hans trollande så lätt som ni uppenbarligen gjort. Tänk efter nu. Barncancerfonden vill främja LIV. Nazisterna vill främja DÖD.

Nej, Barncancerfonden vill inte, kan inte, får inte förknippas med det odemokratiska, blodtörstiga och människofientliga nazistpartiet SvP. Det är ett nödvändigt och sunt ställningstagande att säga nej till nazipacket. Alltid. Var det än uppenbarar sig.

//Er älskade Dolgtrase

Som är blodgivare och skänker pengar till cancerforskningen anonymt, utan att försöka ta billiga, politiska eller moraliska poäng från omvärlden. God är jag inte heller.

Patetiska nazipack!
Senast redigerad av Dolgtrase 2013-06-28 kl. 17:59. Anledning: Rättstavning.
Citera
2013-06-28, 17:59
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Jag får väl upprepa vad jag skrev tidigare:

Barncancerfonden tackade nej på grund av att större donatorer skulle backa
ur om BCF riskerade att bli ett PR-nummer för nazister.
Brinner SvP för barn hade de kunnat donera denna i sammanhanget futtiga summa
i det tysta istf att trumpeta ut detta på hemsidan.
Fast det där förvirrade utspelet är ju inte svar på min fråga.
Oavsett vilka skäl som anges så måste de ha mandat i form av ett styrelsebeslut för att frångå stadgarna.
Annars är det ju helt meningslöst att överhuvudtaget ha några stadgar utan kan istället bara skriva:
Stadgar: Det finns inga stadgar utan beslut tas godtyckligt av den som för tillfället råkar svara i telefonen.

Du förstår inte?
Citera
2013-06-28, 18:03
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Det är naturligtvis beklagligt att cancerforskningen går miste om dessa pengar. Samtidigt måste man förstå att Barncancerfonden är en organisation som verkar för att bekämpa dödliga sjukdomar. Andra engagemang är frågor kring sjukvård och palliativ vård för sjuka barn och deras familjer. Barncancerfonden kämpar alltså för liv, för empati, och för att göra det bästa möjliga för sjuka barn.

Och här kommer alltså SvP, en odemokratisk, nazistisk organisation som vill krossa demokratin och införa enpartistyre. Ett ondskefullt ”parti” vars medlemmar hyllar diverse patrask som exempelvis folkförrädaren Adolf Hitler som svek både folk och land. Många av SvP:s sympatisörer talar sig varma för hur meningsmotståndare som journalister och politiker bör utsättas för fysiska straff och mord efter ”maktövertagandet”. Man vill göra Sverige till en naziststat. Det Sverigefientliga SvP är alltså för död, mot empati, och vill göra det värsta möjliga mot alla som motsätter sig införande av nazism.

En organisation som kämpar för livet måste nog tacka nej till ekonomiskt bistånd från en organisation som hyllar död och förtryck. Så tror jag att man har tänkt inom Barncancerfonden.

Det är möjligt att det fanns ett ärligt uppsåt här någonstans från början. Kanske ville någon nazist försöka göra gott. Möjligt är det. Men jag tror att allt är ett försök att få nazipacket att framstå i bra dager. Det handlar trots allt om nazister! Att SvP:s främsta språkrör på Flashback, trådskaparen Straybullet, spelar upprörd och förtrytsam här är inte förvånande alls. Det gör han ofta. Spelar förresten… Han är ju så frälst på nazismen att han förmodligen känner äkta harm just nu. Men vissa av trådens övriga hjon och kreatur borde inte falla för hans trollande så lätt som ni uppenbarligen gjort. Tänk efter nu. Barncancerfonden vill främja LIV. Nazismen vill främja DÖD.

Nej, Barncancerfonden vill inte, kan inte, får inte förknippas med det odemokratiska, blodtörstiga och människofientliga nazistpartiet SvP. Det är ett nödvändigt och sunt ställningstagande att säga nej till nazipacket. Alltid. Var det än uppenbarar sig.

//Er älskade Dolgtrase

Som är blodgivare och skänker pengar till cancerforskningen anonymt, utan att försöka ta billiga, politiska eller moraliska poäng från omvärlden. God är jag inte heller.

Patetiska nazipack!

Du är hjärntvättad, är nog allt jag kan säga. Bjuder på denna: Varsågod och smaka på verkligheten.
Senast redigerad av positivitizer 2013-06-28 kl. 18:15.
Citera
2013-06-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag är helt säker på att SvP:s ledning insåg att det var sannolikt. Liksom en hel del av den här trådens hycklande, alternativt pinsamt naiva, skribenter.
Men är det relevant ifall Svp:s ledning insåg att det var möjligt att BF skulle avfärda donationen? Gör det avfärdandet mindre klandervärt? Om det nu så är fallet att Svp ville peka på denna sjuka politiska korrekthet där man bara kan acceptera donationer från vissa håll, fick de inte rätt?

Att det ligger någon form av PR bakom gåvan, det är ju självklart, likadant som när andra företag och partier skänker pengar.

Sedan från citatet från mailet som Straybullet visade: "Vi förbehåller oss dock rätten att tacka nej till gåvor där avsändarens värdegrund är på kollisionskurs med vår och de dessutom använder Barncancerfonden i sin kommunikation."

Hur "lika" värdegrund tror ni man måste ha? Kan man tycka att det är okej att pensionärer diskrimineras genom att skattas hårdare? Får man tycka att diskriminering av någon är okej via kvoteringar? Vart går gränsen? Är SD okej? Är V okej? Är kpml(r) okej?
Citera
2013-06-28, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Oj, 1200 kronor. Nationalisterna går verkligen i bräschen för kampen mot cancer!

Herregud, kan ni inte uppbåda mer pengar än en 13-årings studiebidrag så avböjer nog hellre cancerfonden pengarna än att ge ett gäng nazister gratis publicitet.

Hur många barn dog för nazisternas händer mellan åren 1933-1945? Antagligen fler än ni kan rädda för 1200 kronor.

Med din logik så kan ju inte barncancerfonden knappt ta emot en enda krona
Citera
2013-06-28, 18:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Hävdar du någonting som inte framkommer i rapporteringen så ligger förstås bevisbördan på dig och ingen annan. Dina gissningar och fantasier är som jag tidigare förklarade ointressanta.

Det är en intressant syn på kritik du har. De flesta brukar annars hävda att bevisbördan ligga på den som påstår något.

Om jag exempelvis säger att jag i går såg en medlem i SvP sparka ned en judisk kvinna så har du all rätt att ifrågasätta det. Du kan kanske argumentera något i stil med "Troian är anti-svensk och vill svärta ned SvP. Han som gjorde det behöver inte alls vara medlem i SvP och kvinnan var kanske inte alls judinna". Ur ett kritiskt perspektiv skulle jag nog hålla med dig - jag uppmanar ingen att okritiskt acceptera allt jag, eller någon annan, säger som sanningar. Det är också rimligt att be mig bevisa eller belägga mitt påstående, även om du inte heller kan säga att jag inte talar sanning. Däremot kan ingen i det exemplet avkräva dig bevis på att GM eventuellt inte alls var medlem i SvP.

I det här fallet är det i praktiken omöjligt för SvP att kunna bevisa hur initiativet till insamlingen togs, och vi får därför nöja oss med att se på vad för intresse SvP kan ha av detta, och utifrån det ställa oss frågan: "Är det självklart att SvPs bild av insamlingen är 100 procent överensstämmande med verkligheten?"

Mitt svar på den frågan är nej, och jag är öppen både för att det var SvP centralt som tog initiativ till insamlingen, liksom jag är öppen för att det var medlemmen själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in