Citat:
Ursprungligen postat av
Straybullet
Hävdar du någonting som inte framkommer i rapporteringen så ligger förstås bevisbördan på dig och ingen annan. Dina gissningar och fantasier är som jag tidigare förklarade ointressanta.
Det är en intressant syn på kritik du har. De flesta brukar annars hävda att bevisbördan ligga på den som påstår något.
Om jag exempelvis säger att jag i går såg en medlem i SvP sparka ned en judisk kvinna så har du all rätt att ifrågasätta det. Du kan kanske argumentera något i stil med "Troian är anti-svensk och vill svärta ned SvP. Han som gjorde det behöver inte alls vara medlem i SvP och kvinnan var kanske inte alls judinna". Ur ett kritiskt perspektiv skulle jag nog hålla med dig - jag uppmanar ingen att okritiskt acceptera allt jag, eller någon annan, säger som sanningar. Det är också rimligt att be mig bevisa eller belägga mitt påstående, även om du inte heller kan säga att jag inte talar sanning. Däremot kan ingen i det exemplet avkräva dig bevis på att GM eventuellt inte alls var medlem i SvP.
I det här fallet är det i praktiken omöjligt för SvP att kunna bevisa hur initiativet till insamlingen togs, och vi får därför nöja oss med att se på vad för intresse SvP kan ha av detta, och utifrån det ställa oss frågan: "Är det självklart att SvPs bild av insamlingen är 100 procent överensstämmande med verkligheten?"
Mitt svar på den frågan är nej, och jag är öppen både för att det var SvP centralt som tog initiativ till insamlingen, liksom jag är öppen för att det var medlemmen själv.