2013-07-12, 14:14
Medlem
Guldvivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Hotar? Mannen är klart berusad och förvirrad, och talar i nattmössan. Legitimerar det verkligen övervåld?
Jag tycker det är bättre att polisen agerar kraftfullt mot en man som påstår att han ska spränga gatan än att de agerar för lite. Även om man är berusad brukar man inte tala om att man ska spränga sig själv. Polisen måste ta mannen på allvar.
Citera
2013-07-12, 14:15
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gildarius
Individen hade tidigare varit i slagsmål och var agiterad och hade slagit sönder en fönsterruta enligt artikeln på dn:s hemsida. Han agerade dessutom hotfullt och sa till polisen att han skulle spränga gatan och polisen frågar "med vadå",han replikerar med: "Är du sugen på att testa?".
Vittnen beskrev tvärtom mannen som oagressiv och definitivt inte hotfull. Jag ifrågasätter dessutom ifall han verkligen sa "spränga gatan" och även om han sa så borde poliskvinnan ha tillräckligt hög IQ för att göra en snabb hotbedömning. Den hotbedömningen kan endast ha mynnat ut i att hon har råd att vänta ett par minnuter på förstärkning och under tiden prata med mannen som på filmen är helt lugn.

Den enda olagliga i hans agerande är högst troligtvis att han haft sönder en ruta. Motiverar det lilla brottet hundbett och batongöverfall? Knappast. Att hamna i slagsmål är knappast olagligt, bara om du startar det. Av uppgifterna som framkommit tyder det på att han flytt från ett slagsmål.

Det som verkar mest olagligt i det här är den rabiata poliskvinnans upförande. Det är så man blir rädd.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Hotar? Mannen är klart berusad och förvirrad, och talar i nattmössan. Legitimerar det verkligen övervåld?

Man måste givetvis kunna hantera en vanlig, jiddrande fyllskalle i T-shirt och jeans på ett mycket bättre sätt än vad poliskvinnan gör. Det går vildare till på vilken mellansvensk husvagnscamping som helst under sommarhelgerna utan att det måste sluta med hundbett och batongslag.

Dessutom är hon ju inte ensam polis på plats, även ambulans finns på platsen och hon har förstärkning på någon minut i Sthlm innerstad om hon bedömer att han ska LOBas eller gripas. Hade förmodligen räckt att snacka med honom i någon minut så hade det löst sig.
Senast redigerad av DaEzz 2013-07-12 kl. 14:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Inte enligt vittnen.

Vem bryr sig om vittnen när brottslingen gläfser som en pitbull i klippet. Fram med batongen bara.
Senast redigerad av SVKKK 2013-07-12 kl. 14:18.
Citera
Medlem
Mina personliga åsikter blandat med nödvärnsrätten (vilken även gäller POLISER):

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6...A4rnsr%C3%A4tt
Citat:
Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:

Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Att ha rätten att använda batong ska inte utnyttjas på fel sätt.
Jag har jobbat som väktare i sex år och vet mycket väl att batongen man bär med sig enbart är till att användas i nödfall som försvar, t.ex. om man blir attackerad eller om någon gör hotfulla utfall som riskerar att bli till en värre händelse. Risken är stor att man kan bli åtalad för misshandel om den inte används i rätt tillfälle.

Enligt min åsikt så gör polisen i videoklippet HELT FEL när hon använder både hund och batong på en man som är i princip harmlös. Mannen är enbart onykter och kan hon inte klara situationen själv, ja kalla då på en patrull till! Hade han börjat veva med armar osv hade det varit en annan grej, men inte som nu.
Jag har varit med om liknande situationer där man kommer längre med att hålla sig lugn och saklig. Vill helst inte använda mina hjälpmedel, utan löser hellre problemen på annat sätt. Blir situationen ohållbar, ja då får man naturligtvis tänka om och kanske använda batong och handfängsel för att skydda sig.

Jag har aldrig behövt använda min batong. Självskydd och handfängsel har jag använt istället. Sen är det naturligtvis individuellt...

Jag klassar händelsen i videon som övervåld och det brukar krävas en del för att jag ska tycka detta i och med mitt yrke.

Hon gör fel!!
Citera
2013-07-12, 14:17
Medlem
HarmonicAces avatar
Onödig eskalering av våldsanvändning.

Tur att det inte var en blatte som drabbades. Då hade fanimig hela staden brunnit nu.
Citera
2013-07-12, 14:17
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camcalderon
Polisen är väl där utav en anledning? Videon visar inte om han har slagit eller hotat att han ska spränga hela gatan.
Polisen var där för att ambulansen var där, de var i sin tur där för att vittnen såg en vilsen, blödande man som de ville hjälpa.

Batongöverfall.... vilken hjälp.
Citera
2013-07-12, 14:18
Medlem
Det finns ju en anledning till att filmen börjar där den gör, mitt uppe i diskussionen. Vi har ingen aning om vad som hänt innan eller hur många gånger mannen har blivit uppmanad till att göra något (t.ex. lägga sig ner).

Det är väldigt lätt att sitta i efterhand och diskutera hurvida polisen gjorde rätt i sitt agerande eller inte, och framförallt när man inte ens har all bakgrundsfakta att gå på.

Att sitta och generalisera kvinnliga poliser p.g.a. av en enstaka händelse är bara ren idioti; det finns faktiskt (JA, HÖR OCH HÄPNA!!!) väldigt många duktiga kvinnliga poliser...
Citera
2013-07-12, 14:19
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldviva
Jag tycker det är bättre att polisen agerar kraftfullt mot en man som påstår att han ska spränga gatan än att de agerar för lite. Även om man är berusad brukar man inte tala om att man ska spränga sig själv. Polisen måste ta mannen på allvar.
Mannen står i enkla byxor och tshirt för guds skull, ser du att han har några bomber på sig? Det säger väl dig självt att man bör ta vad en kraftigt berusad och förvirrad person säger med en nypa salt? Och om han var hotfull, vilket jag starkt betvivlar utifrån filmen, borde hon kallat på hjälp snarare än ta till batong och hund.
Citera
2013-07-12, 14:20
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gildarius
Ett vittne. Jag dömde utifrån klippet nu där han hotade.
Vilket hot? En Polis måste ändå ha IQn och lugnet att enkelt inse att mannen inte är något hot mot varken de själva eller mot någon annan. Om hon absolut måste gripa honom, hade hon inte haft råd att vänta på förstärkning och pratat med mannen ifråga ett par minuter? Vad vinner hon på att banka med batong och bussa byrackan på honom?
Citera
2013-07-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmavid
Mina personliga åsikter blandat med nödvärnsrätten (vilken även gäller POLISER):

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6...A4rnsr%C3%A4tt

Att ha rätten att använda batong ska inte utnyttjas på fel sätt.
Jag har jobbat som väktare i sex år och vet mycket väl att batongen man bär med sig enbart är till att användas i nödfall som försvar, t.ex. om man blir attackerad eller om någon gör hotfulla utfall som riskerar att bli till en värre händelse. Risken är stor att man kan bli åtalad för misshandel om den inte används i rätt tillfälle.

Enligt min åsikt så gör polisen i videoklippet HELT FEL när hon använder både hund och batong på en man som är i princip harmlös. Mannen är enbart onykter och kan hon inte klara situationen själv, ja kalla då på en patrull till! Hade han börjat veva med armar osv hade det varit en annan grej, men inte som nu.
Jag har varit med om liknande situationer där man kommer längre med att hålla sig lugn och saklig. Vill helst inte använda mina hjälpmedel, utan löser hellre problemen på annat sätt. Blir situationen ohållbar, ja då får man naturligtvis tänka om och kanske använda batong och handfängsel för att skydda sig.

Jag har aldrig behövt använda min batong. Självskydd och handfängsel har jag använt istället. Sen är det naturligtvis individuellt...

Jag klassar händelsen i videon som övervåld och det brukar krävas en del för att jag ska tycka detta i och med mitt yrke.

Hon gör fel!!

Det råder andra regler för väktare än poliser. Vanliga väktare har inte mer rätt än vanlig privatperson att bruka våld, det har både ordningsvakter och polis. Det är en STOR skillnad där.
Därmed INTE sagt att jag försvarar agerandet på videon, det förefaller som ett uppenbart fall av dåligt omdöme.
Citera
2013-07-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Försvarar ofta de stackars poliserna i vårt land, som förutom undermålig utrustning och helt snedvriden utbildning, dessutom allt som oftast får hålla till godo med inkvoterade undermåliga "resurser"

Denna gång kan jag dock inte annat än häpna. Chockad? Ja. Förvånad? Nej.
Detta är ju resultatet av PHS numer ökända 50/50 regel, där söta flickor på 65 kg antas i rasande fart och med högst tvivelaktiga attribut som passar en framtida "man" av lagen.

1. Polismän är rent generellt undermåliga i vårat långa land därutöver så är den lägre nivån ett direkt resultat av akademiseringen av polisen.

2. Givetvis är skönhetsmyten & en alternativ sysselsättning till prostitution, en del av rekryteringen avseende kvinnliga poliser. Däremot är det fel att de ska "passa en framtida man av lagen" väldigt många polisiära giftermål görs genom juridiskt tvång av poliskvinnan eftersom traditionella polismän vanligtvis inte vill gifta sig med tidigare prostituerade, uniformsdyrkare, psykiskt sjuka eller annars arbetslösa och förkastade av samhället. I verkligheten är polisyrket ganska slitsamt så en halvsnygg kvinna som gått på skönhetsmyten och arbetar som polis kommer att förlora sin glans&skönhet innan hon fyller trettio år.

Citat:
Hur feministmaffian skall försvara detta låter vi stå osagt, men det är rätt kul när de i sin iver att få ut ett scoop såhär i nyhetstorketider skjuter sigsjälva i foten. Månne redaktionen på DN i detta nu bara bestå av en vilsen sommarpraktikant, som av allt att döma kommer få gå på stående fot, allt eftersom kulturkoftorna hasar sig in till printpressarna smålulliga på ngt billigt rödvin?

Nu var det ju en polis, och vi vet ju att alla poliser och män av ordning automatiskt är djävulen inkarnerad för media, men men..

1. Dagens message "kvinnor&hundar" kan.

2. De har nog världens party och kanske tom. hamnar i fyllecell.

3. Massmedia lär väl bre på lite extra när de för en gångs skull har en video som bevisar deras tes.

Citat:
Till hennes försvar måste jag nog tillägga att kvinnan handlar på ren instinkt. Hon vet på ett undermedvetet biologiskt plan att hon är vida fysiskt underlägsen, varpå en handlingskraftig men betydligt enklare nedläggning direkt väljs bort som alternativ. P.g.a. Irrationalitet och en förmåga att snabbt dyka ner i "stresskonen" var det bara en tidsfråga tills hon omedvetet tog steget högst upp på våldstrappan och utan eftertanke använder de till buds stående medlen som hon förfogade över, alltså hund och batong. 2 kvinnliga poliser hade tyvärr inte gjort någon skillnad, då kvinnor i grupp oftast bryter ut i hysteri tillsammans.

1. Det verkar inte alltför komplext att be en person sätta sig ned på gatan. Eftersom matte skrek så gick hunden precis som tränat till attack mot personen och satte tänderna i pulsådern vilket förstås innebär en viss konfusion för den bitne. Däremot är det ju som så att om filmen inte är klippt så saknade hon lagstöd för ett ingripande.

2. Poliskvinnor hör inte hemma som ensamarbetande poliser i Stockholms city, ens med hund och då särskilt inte om det handlar om att jaga berusade individer av enklare karaktär. Det där är något som typ ett random vaktbolag skulle kunnat hantera mycket bättre. Poliskvinnan har helt misslyckats med en arbetsuppgift som tidigare ansågs lämplig för halta&lytta med en kvalifikationsgrad av IQ-fiskelåda och två veckors utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in