Mina personliga åsikter blandat med nödvärnsrätten (vilken även gäller POLISER):
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6...A4rnsr%C3%A4tt
Citat:
Lagen tar upp fyra omständigheter då rätt att bruka nödvärn föreligger:
Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.
Att ha rätten att använda batong ska inte utnyttjas på fel sätt.
Jag har jobbat som väktare i sex år och vet mycket väl att batongen man bär med sig enbart är till att användas i nödfall som försvar, t.ex. om man blir attackerad eller om någon gör hotfulla utfall som riskerar att bli till en värre händelse. Risken är stor att man kan bli åtalad för misshandel om den inte används i rätt tillfälle.
Enligt min åsikt så gör polisen i videoklippet HELT FEL när hon använder både hund och batong på en man som är i princip harmlös. Mannen är enbart onykter och kan hon inte klara situationen själv, ja kalla då på en patrull till! Hade han börjat veva med armar osv hade det varit en annan grej, men inte som nu.
Jag har varit med om liknande situationer där man kommer längre med att hålla sig lugn och saklig. Vill helst inte använda mina hjälpmedel, utan löser hellre problemen på annat sätt. Blir situationen ohållbar, ja då får man naturligtvis tänka om och kanske använda batong och handfängsel för att skydda sig.
Jag har aldrig behövt använda min batong. Självskydd och handfängsel har jag använt istället. Sen är det naturligtvis individuellt...
Jag klassar händelsen i videon som övervåld och det brukar krävas en del för att jag ska tycka detta i och med mitt yrke.
Hon gör fel!!