Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-10, 16:01
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Vad har ni i siktet inför hösten? Jag är btw blåbälte.

Jag är fortfarande vitbälte efter 2 år och jag försöker ta det i etapper. Först överleva, sedan arbetade jag på att hålla position och efter det att röra mig från en position till en annan. Antingen i defensiven eller i offensiven. Känner att jag börjar bli varm i kläderna och lägger därför mer energi på försök till submissions nu. Det är där fokus kommer ligga samt att passera stängd guard som jag fortfarande har svårt för.

Tenderar också att ofta riskera att åka ut på triangel så det är en aspekt jag måste nöta - dra bort båda armarna istället för att jag som nu ofta fastnar med den ena.

Såkta mot blått? Ja, absolut men jag tror inte jag får det denna termin. Jag tar små steg och förväntar mig inget
Citera
2013-08-10, 20:26
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag är fortfarande vitbälte efter 2 år och jag försöker ta det i etapper. Först överleva, sedan arbetade jag på att hålla position och efter det att röra mig från en position till en annan. Antingen i defensiven eller i offensiven. Känner att jag börjar bli varm i kläderna och lägger därför mer energi på försök till submissions nu. Det är där fokus kommer ligga samt att passera stängd guard som jag fortfarande har svårt för.

Tenderar också att ofta riskera att åka ut på triangel så det är en aspekt jag måste nöta - dra bort båda armarna istället för att jag som nu ofta fastnar med den ena.

Såkta mot blått? Ja, absolut men jag tror inte jag får det denna termin. Jag tar små steg och förväntar mig inget
Det känns konstigt att vänta så länge på bältena när man tränat sporter som TKD innan. Men det lär ju vara värt det när man får sin blåa tygbit.
Citera
2013-08-10, 21:56
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Det känns konstigt att vänta så länge på bältena när man tränat sporter som TKD innan. Men det lär ju vara värt det när man får sin blåa tygbit.

Jag tränade Jiu-Jutsu Kai under ett år som tonåring. Då hann jag med två graderingar. Gick alltså från vitt till gult till orange på ett år. BJJ är som bekant mer snåla med att ge ut bälten. Är man som jag, mer av en motionär, lär det ta ännu längre tid. Samtidigt blir det, så som du skriver, större när man väl lyckas ta klivet.

Vissa klubbar kör med streck på det vita bältet för att visa utveckling men sådant har vi int epå min klubb. Personligen behöver jag det inte, jag märker ganska tydligt när jag blir bättre.
Citera
2013-08-11, 08:54
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

Citat:
Jag tränade Jiu-Jutsu Kai under ett år som tonåring. Då hann jag med två graderingar. Gick alltså från vitt till gult till orange på ett år. BJJ är som bekant mer snåla med att ge ut bälten. Är man som jag, mer av en motionär, lär det ta ännu längre tid. Samtidigt blir det, så som du skriver, större när man väl lyckas ta klivet.

Det är en av de grejerna som gör BJJ graderingar så bra mycket bättre än alla andra gamla stilar med bälte. Får man ett bälte i BJJ så vet att man verkligen förtjänat det till skillnad från t.ex. JJK då man bara gick på den regelbundna graderingen på slutet av terminen och betalade hundra spänn för sitt bälte.
Citera
2013-08-11, 09:09
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
På grund av en envis öroninflammation samt en släng av lättja har jag knappt tränat bjj i sommar. Men under höstsäsongen ska det tränas hårt!

Mina viktigaste målsättningar:
- Delta i nationella bjj-tävlingar utan att skämma ut mig
- Träna lite fribrottning och därigenom utvecklas stående
- Drilla rörelser och kombinationer betydligt mer än tidigare

Kul att du frågar.

Är 1-årigt vitbälte och har som mål att fortsätta utveckla mitt game. Framför allt
- Ständigt utveckla de största svagheterna
- kunna matcha blå och lilabälten.
- Fortsätta lära av misstag
- Fokusera på teknisk utveckling
- Mer fokus på mount och backmount
Senast redigerad av l00zekk 2013-08-11 kl. 09:24.
Citera
2013-08-11, 13:09
Medlem
Profaxs avatar
Citat:

- Inte få min guard passerad på typ 5 sek.
- Inte fastna i Side-control.
- Jobba på passeringar.

Blir jag lite bättre på dessa punkter under hösten så känner jag mig nöjd.
Citera
2013-08-11, 14:38
Medlem
Theberzerkers avatar
-Mer träning på butterfly guard
-Bli bättre på nedtagningar
-Bättre gripfighting
-Mycket mer fokus på svep
Citera
2013-08-13, 15:56
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:

Du verkar ha dina prioriteringar i skick, det är helt rätt att bygga en stabil grund innan du går in på mer avancerat. Helt galet med vitbälten som t.ex har bättre berimbolos än elbow-escapes.

Btw, en bok som alla bjj-utövare kan ha nytta av är Saulo Ribeiros JJ University. Hans escapes har räddat mig otaliga gånger!
Citera
2013-08-17, 16:23
Medlem
l00zekks avatar
Vad har ni för mål mer er grappling? Alltså vilken funktion fyller den i ert liv?
Citera
2013-08-17, 17:15
Medlem
Theberzerkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Vad har ni för mål mer er grappling? Alltså vilken funktion fyller den i ert liv?

Just nu fungerar det som en väldigt bra ventil som gör att jag är mer balanserad i vardagslivet.
Citera
2013-08-17, 17:37
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Magen har blivit mindre och min rygg mår bättre.
Citera
2013-08-17, 18:26
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Som någon annan skrev är grapplingen en jäkligt bra ventil. Jag har nog blivit en lugnare och samtidigt säkrare människa sedan jag började med bjj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in