Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-30, 13:40
Medlem
Gails avatar
Citat:
I Svedala upprörs föräldrar över att halalslaktad kyckling serveras i skol- och äldrematen. Ett informationsbrev från kommunen ska försöka råda bot på oron.

Citat:
Enligt Pia Askman, kostansvarig i Svedala kommun, rör det sig om kyckling som slaktats i enlighet med muslimsk religiös tradition och i enlighet med svenska djurskyddsregler, något man i en protestgrupp på Facebook inte gillar och menar att kristna barn – troende eller ej – inte ska behöva påtvingas en religionsritual.

Övrigt kött på kommunens skolor, förskolor och äldreboenden är inte halalslaktat. Askman uppger vidare att det finns fullgoda alternativ ur närings- och energihänseende. Den halalslaktade kycklingen köper man in då den påstås hålla högst kvalitet i förhållande till priset.

Djurrättsaktivister lyser med sin frånvaro som vanligt när det handlar om halalslakt men nu har tydligen vanliga Svenssons fått nog. Borde inte komma som en blixt från klarblå himmel att islam breder ut sig i Sverige? Om 15 år finns bara halalslaktat kött i Sverige.
Det är väl bara att anpassa sig efter nya adeln eller vad tycker ni?

Källa

Länk till Sydsvenskan finns även men vägrar personligen att besöka slaskmedia
Citera
2013-08-30, 13:40
Medlem
Lobengulas avatar
Länk till källan:

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/...t-kott-uppror/

/Mod
Citera
2013-08-30, 13:47
Medlem
Fy fan, mussarna kan väl välja det vegetariska alternativet. Att tvinga på vanligt folk kött som är slaktat på detta grymma vis är inte okej.

Är visserligen köttätare själv men hoppas på att maten man får i sig är behandlad på rätt sätt.
Citera
2013-08-30, 13:52
Medlem
Fan. Jag orkar inte mer sånt här!
Varför ska en del särbehandlas medan de bara gapar om att INTE särbehandlas????

Kanske ska man försöka anpassa sig till omgivningen istället för att tvinga omgivningen att anpassa sig?
Citera
2013-08-30, 13:53
Medlem
Gails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziska
Fy fan, mussarna kan väl välja det vegetariska alternativet. Att tvinga på vanligt folk kött som är slaktat på detta grymma vis är inte okej.

Är visserligen köttätare själv men hoppas på att maten man får i sig är behandlad på rätt sätt.

Varför bryr sig inte djurrättsaktivister om djur som får halsen avskuren utan bedövning men om en tant har päls så blir det ett jäkla liv?

Se upp när ni handlar i vanliga affärer för halal har letat sig ner i frysdisken.
Citera
2013-08-30, 14:04
Medlem
Babianens avatar
Det här är Babianens fru som postar.

Jag har jobbat i storkök både inom skola, dagis och äldrevård. Där är det standard att man köper in halal slaktat kött. Detta så att man slipper krångel. Alltså att man köper in olika sorters kött till muslimer och icke muslimer. Även grossisterna brukar som standard sälja halal slaktat kött så det är svårt att hitta icke halal speciellt kyckling. Det finns ingen debatt över det inom branschen.

Ni borde oroa er över matsvinn, ständigt ökande kostnaden på mjölkprodukter och grönsaker, och liknande istället.
Senast redigerad av Babianen 2013-08-30 kl. 14:08.
Citera
2013-08-30, 14:18
Medlem
Gails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det här är Babianens fru som postar.

Jag har jobbat i storkök både inom skola, dagis och äldrevård. Där är det standard att man köper in halal slaktat kött. Detta så att man slipper krångel. Alltså att man köper in olika sorters kött till muslimer och icke muslimer. Även grossisterna brukar som standard sälja halal slaktat kött så det är svårt att hitta icke halal speciellt kyckling. Det finns ingen debatt över det inom branschen.

Ni borde oroa er över matsvinn, ständigt ökande kostnaden på mjölkprodukter och grönsaker, och liknande istället.

Snarare för att man aldrig vågar säga ifrån till muslimer. Vi ska inte ha onödigt djurplågeri i svenska skolor alls, inser inte du vart vi är på väg? I framtiden kommer det bara serveras halalslaktat i svenska skolor.

Om babianer i köket inte kan låta bli att äta maten som barnen ska ha så är det ett problem också ja.
Citera
2013-08-30, 14:27
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gail
Snarare för att man aldrig vågar säga ifrån till muslimer. Vi ska inte ha onödigt djurplågeri i svenska skolor alls, inser inte du vart vi är på väg? I framtiden kommer det bara serveras halalslaktat i svenska skolor.

Om babianer i köket inte kan låta bli att äta maten som barnen ska ha så är det ett problem också ja.

I en skola så strävar man efter att ha så få specialkoster som möjligt. Detta för att spara tid och besvär. Till exempel så använder alla skolor i samma kommun maizena istället för vetemjöl om de kan för att slippa laga glutenfri mat. Om gryta står på menyn så kan man göra en gryta som man reder med mjöl (för alla) och en som man reder med maizena (för glutenallergiker). Eller så gör man en enda gryta som man reder med maizena och så kan alla äta den. Enkelt.

Det är samma sak med halal kycklingen. Antingen kan man laga vanlig kyckling och halalkyckling, eller så kan man laga endast halal och så kan alla äta den.
Citera
2013-08-30, 14:33
Medlem
Fruktlimpas avatar
Om jag inte minns fel så bedövas fortfarande djuren även om de halalslaktas.
Jag tycker ändå inte Halalslakt ska finnas eftersom det är sjukt onödigt och muslimerna får helt enkelt anpassa sig till oss.

Men en plåga för djuren är det inte, rätta mig om jag har fel.
Citera
2013-08-30, 14:37
Medlem
Gails avatar
Citat:
I en skola så strävar man efter att ha så få specialkoster som möjligt. Detta för att spara tid och besvär. Till exempel så använder alla skolor i samma kommun maizena istället för vetemjöl om de kan för att slippa laga glutenfri mat. Om gryta står på menyn så kan man göra en gryta som man reder med mjöl (för alla) och en som man reder med maizena (för glutenallergiker). Eller så gör man en enda gryta som man reder med maizena och så kan alla äta den. Enkelt.

Det är samma sak med halal kycklingen. Antingen kan man laga vanlig kyckling och halalkyckling, eller så kan man laga endast halal och så kan alla äta den.

Halal är ingen specialkost för allergiker mm. Halal är fullständigt onödigt djurplågeri. Du anser alltså att man ska döda miljontals djur genom att skära halsen av djuren utan bedövning så de förblöder och sen servera i svenska skolor? Du kan inte mena allvar. Självklart ska den här skiten så långt bort ifrån svenska skolor som möjligt.

Halal är inte välkommet i Europa och borde vara strängeligen förbjudet. Typiskt muslimerna att de måste ha nån icke human ingrediens innan de kan äta. Jävla dumheter.
Citera
2013-08-30, 14:37
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:

Eller så slutar man smygmata kristna elever med voodoslaktat kött och berättar vad det faktiskt är det äter.

Jämför med vad som skulle hända om man hade i fläsk i smyg i maten hos mussar, då skulle det nog bli liv i luckan.
Citera
2013-08-30, 14:39
Medlem
Gails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa
Om jag inte minns fel så bedövas fortfarande djuren även om de halalslaktas.
Jag tycker ändå inte Halalslakt ska finnas eftersom det är sjukt onödigt och muslimerna får helt enkelt anpassa sig till oss.

Men en plåga för djuren är det inte, rätta mig om jag har fel.

Aldrig i livet. Grundregeln är att de inte bedövas, det är själva poängen. Ska vara så efterblivet som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in