Citat:
Citat:
I rummet med heltäckningsmatta ser det ut som att de har en toalett stående i en duschkabin(?)
Riktigt märkligt hus där allt känns som en byggsats där delarna inte riktigt hänger ihop. Övervåningen gav intryck av att ha en takhöjd på typ 1,5 meter, ljuskronan hänger inte högt över golvet.
Riktigt märkligt hus där allt känns som en byggsats där delarna inte riktigt hänger ihop. Övervåningen gav intryck av att ha en takhöjd på typ 1,5 meter, ljuskronan hänger inte högt över golvet.
Citat:
Det känns som att det där huset har byggts om och renoverats lite smått vid olika tillfällen och fått lite olika grejer som inte hör ihop. Inte så ovanligt kanske, även om vissa av lösningarna var udda. Hus som byter ägare får ju en helrenovering med någorlunda jämna mellanrum, men här har det nog inte varit några ägarbyten på ett par decennier...
Jag tycker huset verkade rätt kul, jag gillar alla träpaneler. Sen är takhöjden inte alls så låg som 1.5 meter på vinden. Innertaket går strax ovanför fönsterhöjd, och det måste iallafall vara minst ståhöjd vid fönstret. Eftersom hela vinden är ett öppet stort rum, så har dom kompressat bilden för att få plats med hela rummet på bild. Om man försöker föreställa sig hela vindsutrymmet samtidigt som man ser huset utifrån så ser det genast mer normalt ut. Fotograferna brukar ju fotografera i ansiktshöjd, så jag skulle tro att fotografen har fotat vinden i ansiktshöjd också, utan att behöva springa runt och huka. Det ser bara märkligt ut för att vinden är fyra gånger större än rummen på nedervåningen.
Sen skulle jag tro att den märkliga toalettlösningen är nån sorts billig handikappanpassning, där dusckabinen fyller funktion som rumsuppdelare för att säkerställa nåt krav om avskildhet. Det är ju säkert en äldre man som har bott där, som säkert har fått hjälp med hemtjänst och dylikt. Med tanke på att toalett och badrum låg i källaren måste det ha varit enklare för honom och hans assistenter att installera en nödlösning i ett av rummen på mellanvåningen.
Det känns ju som att det har bott en ensam äldre man där ett långt tag. Huset lider väldig brist på kvinnlig fägring. Förutom vardagsrummet. Kanske fanns det en kvinna i hans liv ett tag, men hon försvann? Och eftersom "finrummet" nästan aldrig användes fick det stå kvar. Resten av huset känns rätt manligt, med sina nakna träpaneler. När män bygger hus gör dom det så praktiskt som möjligt. Som att skruva upp en hylla i köket enkomt för radion. Och på rätt höjd. Det går inte att ställa radion någon annanstans. På ett bord, eller i fönstret, eller på diskbänken. Nej, den måste vara i öronhöjd på en hylla när man sitter ned vid köksbänkens ena ände. Bara en man skulle tänka så, och bara en man som bor själv och som sitter mycket vid köksbordet och lyssnar på radio.