Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-11, 19:29
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
OK, 75 år då. Kalhygget är inget värt som det står.

vem tror du är sugen på att arrendera något i 75år när den ev vinsten kommer då? lek att den yngsta intresserade är 25, då kommer han vara 100år vid avverkning eller ska han sälja avverkningen alt. belåna den efter 50år?

jag tycker inte att det låter som en bra ide men vem vet, du kanske är ett geni som förstår sig på det hela mkt bättre än mig?
Citera
2013-09-11, 20:57
Medlem
brevlunds avatar
Man kan väl ha marken till att jaga på? Ytan blir ca 126x126 m om den är rektangulär, perfekt storlek att ha full koll på från ett torn i mitten
Citera
2013-09-11, 22:52
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Man kan väl ha marken till att jaga på? Ytan blir ca 126x126 m om den är rektangulär, perfekt storlek att ha full koll på från ett torn i mitten

En av de grundläggande principerna för seriösa jägare är att man inte skjuter mer än vad marken man jagar på kan bära. Den principen innebär alltså att man skall ha en population som är tillräckligt stor på marken för att bära en årlig avskjutning utan att populationen blir mindre. Vad tror du egentligen att en kalhuggen markplätt på knappt 1,6ha kan ha för population av jaktbart vilt?

En eller annan kråka eller skata man man naturligtvis knäppa, en och annan hare bör väl också gå bra, men så himla mycket mer bör man nog inte skjuta. Skall man räkna marken som en procentuell del av en populations större habitat och bortser från andra regleringar så kan man kanske skjuta en älgstackare nån gång vart 200:e år, eller nåt sånt! (nu har jag inte orkat kolla den siffran, men det bör inte ligga alltför långt ifrån sanningen).

Tyvärr torde marken vara mer eller mindre värdelös om den inte går att stycka av till tomtmark, och om det inte finns någon granne som gärna vill införliva den med sin mark av ett eller annat strategiskt skäl.

Å andra sidan, vad är "skadan" av att ha marken kvar, om den ändå närmast saknar monetärt värde?
Citera
2013-09-12, 21:37
Medlem
DenimDudes avatar
Marken i sig är inte värd många kronor... Och det är möjligen nån av de andra markägarna som gränsar mot denna yta som kan vara intresserade. Säg att du vill ha 10k eller nåt för marken och se om de nappar?

Nån skrev att dessa skulle kunna utnyttja skattesituiationen i att köpa denna mark, men det är inte längre möjligt sålänge inte nya skiftet blir större än 400 hektar (rationaliseringsförvärv)
Citera
2013-09-12, 21:57
Medlem
Baalzamons avatar
Hur ligger marken, avskilt eller nära hus och annat? Finns det någon väg fram eller är det helt avskilt? Vad är det för mark, berg, myr, skogsmark eller vad? Om det är en bit mark ute i skogen i Norrbotten där det nyligen avverkats gissar jag att värdet ligger i storleksordningen 10.000kr
Citera
2013-09-13, 09:44
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2013-09-13, 11:42
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenimDude
Marken i sig är inte värd många kronor... Och det är möjligen nån av de andra markägarna som gränsar mot denna yta som kan vara intresserade. Säg att du vill ha 10k eller nåt för marken och se om de nappar?

Nån skrev att dessa skulle kunna utnyttja skattesituiationen i att köpa denna mark, men det är inte längre möjligt sålänge inte nya skiftet blir större än 400 hektar (rationaliseringsförvärv)

nja det finns fotfarande skatteförmåner så länge du har ett jordbruk (dvs företag) jag vet att man kan dra av på skatten om man avverkar samma år men mer än så har jag faktiskt inte koll på (regler ändras hela tiden).

oavsett så är det ju svårt att hitta någon som vill bruka knappt två hektar friliggande avverkad mark så markgrannarna är de enda som borde vara intresserade så länge det inte finns tomt möjligheter.
Citera
2013-10-09, 21:20
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man säljer inte mark, man arrenderar ut en avverkningsrätt på 50 år. Finns kontrakt för sådant. Hör med LRFs jurister om de har färdiga avtal.

I Sverige!

Man arrenderar inte ut rätten till virke på rot i Sverige. Helt fel.

Dock kan man sälja en avverkningsrätt, den gäller dock maximalt i 5 år, praxis 3 år.

Jordabalken.
Citera
2013-10-14, 02:17
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roboz
norrbotten morjärv ligger de i köpte de bara för att tomten ligger 100 m från älven men vill inte ha kvar skogsmarken

Skosmark i norrland utan avverkningsbar skog och utan andra värden betalas med ca 5000:- /ha.

Behåll den, kanske kan vara bra till något senare. Du kan dock vara skyldig att återplantera skog.

/capmac
Citera
2013-10-14, 08:45
Medlem
Moll-Es avatar
Jag hade behållt och återplanterat marken, nästan 1.6ha är ju inte en farlig stor ytan att hålla reda på själv samtidigt som man får något att pyssla med. Planterad och med växande skog skulle jag säga att marken tillför mer värde för stugan än vad du får om du säljer iväg den "oplanterad".
Citera
2013-10-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Jag hade behållt och återplanterat marken, nästan 1.6ha är ju inte en farlig stor ytan att hålla reda på själv samtidigt som man får något att pyssla med. Planterad och med växande skog skulle jag säga att marken tillför mer värde för stugan än vad du får om du säljer iväg den "oplanterad".

Håller med den senaste talaren. Behåll marken, sätt granplantor se det växa och i takt med det ökar värdet när du en gång ska avyttra den. Se det som en långsiktig investering.
Citera
2013-10-14, 12:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Skosmark i norrland utan avverkningsbar skog och utan andra värden betalas med ca 5000:- /ha.

Behåll den, kanske kan vara bra till något senare. Du kan dock vara skyldig att återplantera skog.

/capmac

Man bör kontrollera om skogsmarken ingår i tomtfastigheten (då behöver man kanske inte återplantera). Är tomten en lantbrukstomt så måste man nog återplantera skogen. Men eftersom TS ärvt skogen ihop med tomten så räknas den sannolikt inte som skogsmark.

Måste man återplantera så har man en dryg kostnad som gör att värdet blir noll på en så liten skog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in