Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-15, 13:04
Medlem
Om man stör sig så mycket på att ordet "Bismillah" har uttalats vid slakten för det är faktiskt den ända skillnad på vanlig och halalslaktad kyckling i Sverige så tycker jag man kan välja det vegetariska alternativet.
I Sverige måste bedövning användas vid all slakt även halalslakten.
Halalslaktad kyckling håller ofta bättre kvalitet än annan kyckling i samma prisklass, tycker det är bra dom tänker på matens kvalitet när dom väljer.
Citera
2013-10-15, 13:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavenda
Om man stör sig så mycket på att ordet "Bismillah" har uttalats vid slakten för det är faktiskt den ända skillnad på vanlig och halalslaktad kyckling i Sverige så tycker jag man kan välja det vegetariska alternativet.

Motivera, varför någon, som principiellt motsätter sig, att vidskepelse (!) införs på svenska (eller danska) slakterier, enl. dig bör förvisas till att äta vegetariskt.
Citera
2013-10-15, 14:36
Medlem
lousys avatar
Nuförtiden är ju köttet vi äter besprutat och belamrat med allsköns ting som kan vara onyttigt för en och ens hälsa. Jag trivs inte med tanken att bara behöva äta Halal men å andra sidan känns det som att debatten borde handla om huruvida matproducenterna sköter köttet på ett bra sätt.
Citera
2013-10-15, 14:51
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lousy
Nuförtiden är ju köttet vi äter besprutat och belamrat med allsköns ting som kan vara onyttigt för en och ens hälsa. Jag trivs inte med tanken att bara behöva äta Halal men å andra sidan känns det som att debatten borde handla om huruvida matproducenterna sköter köttet på ett bra sätt.
Varför ska inte debatten handla om muslimska särkrav och dess religiösa vidskepligheter som aldrig någonsin tidigare haft någon plats eller acceptans i Sverige?
Det är ju exakt vad detta handlar om. Krav på ritualslaktat kött enligt muslimsk tradition, krav på särskild kost i svenska skolmatsalar, krav på särskild klädsel i simundervisning o.s.v.
Är du förståndshandikappad? Ta seden dit man kommer.
Citera
2013-10-15, 15:11
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Varför ska inte debatten handla om muslimska särkrav och dess religiösa vidskepligheter som aldrig någonsin tidigare haft någon plats eller acceptans i Sverige?

Därför att det i sammanhanget saknar betydelse när köttet vi äter innehåller spår av saker och ting som absolut inte bör finnas i köttprodukter. Eller att vi äter kött i tron att det är från ett djur när det i själva verket är från ett annat. Den typen av lögnaktigheter och svineri anser jag vara viktigare att ta itu med så kan man oroa sig för muslimernas märkliga seder efteråt.
Citera
2013-10-15, 15:19
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lousy
Därför att det i sammanhanget saknar betydelse när köttet vi äter innehåller spår av saker och ting som absolut inte bör finnas i köttprodukter. Eller att vi äter kött i tron att det är från ett djur när det i själva verket är från ett annat. Den typen av lögnaktigheter och svineri anser jag vara viktigare att ta itu med så kan man oroa sig för muslimernas märkliga seder efteråt.
Så för att det förekommer svineri, dålig djurhantering, fusk och spår av div. medel ska vi tillsvidare acceptera muslimska seder och låta dem få fäste i Sverige för att någon gång i framtiden ta tag i muslimernas krav på ritualslaktat kött och div. andra särkrav.
Du har bevisat att du är korkat. Tack så mycket.
Citera
2013-10-15, 15:25
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Så för att det förekommer svineri, dålig djurhantering, fusk och spår av div. medel ska vi tillsvidare acceptera muslimska seder och låta dem få fäste i Sverige för att någon gång i framtiden ta tag i muslimernas krav på ritualslaktat kött och div. andra särkrav.

Nej, vi ser till att äta mindre kött, vi ser till att vi köper svenskproducerat i största möjliga mån och inte från "Ahmed på torget" samt överger snabbmat. Nu är detta tyvärr väldigt svårt för en skola som tar vad den får, men det är inte omöjligt.

Citat:
Du har bevisat att du är korkat. Tack så mycket.

För du alltid "diskussioner" på det viset? Måste bli jobbigt i längden för dig...

Och nej det är jag inte; jag behöver inte gå till personangrepp för att föra mina argument, så i sammanhanget är det du som är "korkat".
Citera
2013-10-15, 15:35
Medlem
Passar inte våran mat är de väl för fan bara vara utan.
Fattar inte att folk som levt i svält å krig ska vara så petiga.

Skulle tro man hade ätit vad som helst
Citera
2013-10-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Motivera, varför någon, som principiellt motsätter sig, att vidskepelse (!) införs på svenska (eller danska) slakterier, enl. dig bör förvisas till att äta vegetariskt.

Jag tycker det verkar ganska vidskepligt att hänga upp sig på vad som kan ha sagts under slakten eller åt vilket håll maskinen var vänd åt.
Hänger man upp sig i det är man ju inte bättre än muslimerna.
Vilken kvalitet köttet håller bör få avgöra.
Citera
2013-10-15, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moparlinke
Passar inte våran mat är de väl för fan bara vara utan.
Fattar inte att folk som levt i svält å krig ska vara så petiga.

Skulle tro man hade ätit vad som helst

Så du vill tvinga muslimer att äta griskött?
Citera
2013-10-15, 16:29
Medlem
Mat som serveras i skolor.
Som för alla andra.
Passar de inte så var utan.

Vad de äter hemma är ju en annan sak.
De får väl importera sitt kött.

Är väl inte vårat ansvar att tillgodose muslimer?

Om de har de så hemskt så varför inte åka till nått musseland ?
Citera
2013-10-15, 16:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavenda
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag tycker det verkar ganska vidskepligt att hänga upp sig på vad som kan ha sagts under slakten eller åt vilket håll maskinen var vänd åt.
Hänger man upp sig i det är man ju inte bättre än muslimerna.

Lavenda, ord har en betydelse, där det inte är möjligt att (som du) "tycka", att något ord bör ges en helt annan betydelse.

Vidskeplighet avser: "föreställningar l. tal(esätt); (om vidskepelse vittnande) berättelser om övernaturliga krafters ingripande i sinnevärlden; om vidskepelse vittnande (magiska) sedvänjor l. bruk".

Det är inte övernaturligt att förkasta, att magiska, rituella besvärjelser ingår i slakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in