Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-21, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanson
Att bo i hyresrätt är den absolut värsta boendeformen.

Ponera att du bor i 10år i en hyresrätt för 5000kr/mån.

10x12 = 120 månadsbetalningar

120 x 5000 = 600 000kr

Du har alltså pyntat ut 600 000kr och har absolut ingenting för det. Fullständigt bedrövlig investering.

Vänsterpartiet om några borde argumentera för att slopa hyresrätten som kedjar fast "underklassen" och omvandla allt till bostadsrätter inom rimliga prisklasser.

Räntefria bostadslån för människor med låg inkomst exempelvis. Du skulle fortsätta betala 5000kr/mån men åtminstone få något ut av det.

Att argumentera för hyresrätter med bakgrund i att stödja dom som har minst, det är att slå neråt. Du lurar dom som har absolut minst i att göra en katastrofal investering i tron om att den är bra.

Skämmes tamejfan

hehe .... det är ju därför som vänsterpartiet argumenterar för hyresrätter så de kan kedja fast underklassen ..... annars kommer de ju inte att få behålla sina väljare

det finns inget som är så stolligt som (V)
Citera
2013-10-21, 04:11
Medlem
Europes avatar
Jag vill betydligt hellre se att Migrationsverket köper upp villor i de rikaste områdena och fyller dessa till bredden med afghaner, somalier, diverse romer från utanför EU, kurder och syrianer. När jag läste den förrförra rapporten från SCB, så hade SD tämligen jämt stöd i alla åldrar och inkomstklasser, men bland de 20% allra rikaste var stödet noll. Allra helst ska villor köpas (och vid behov nya höghus byggas) så att ett asylboende alltid finns högst 400 meter bort från de dyraste villorna. Allra helst ska man försöka köpa eller bygga asylboende bredvid offentliga politrukers hem. Jag vill gärna även se hela hus köpas upp på lämpliga adresser i Stockholms innerstad och att de packas med dessa asylsökande från bottenvåningen ända upp till vindsvåningarna.
Citera
2013-10-21, 06:24
Medlem
Det enda dumma med det där är att de lappar och affischer jag har sett som bär detta budskap har suttit i söderort och på T-banans gröna linje. Om kampanjen ska ge någon effekt så borde de väl sätta upp lappar och affischer på Djursholm istället?
Citera
2013-10-21, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag vill betydligt hellre se att Migrationsverket köper upp villor i de rikaste områdena och fyller dessa till bredden med afghaner, somalier, diverse romer från utanför EU, kurder och syrianer. När jag läste den förrförra rapporten från SCB, så hade SD tämligen jämt stöd i alla åldrar och inkomstklasser, men bland de 20% allra rikaste var stödet noll. Allra helst ska villor köpas (och vid behov nya höghus byggas) så att ett asylboende alltid finns högst 400 meter bort från de dyraste villorna. Allra helst ska man försöka köpa eller bygga asylboende bredvid offentliga politrukers hem. Jag vill gärna även se hela hus köpas upp på lämpliga adresser i Stockholms innerstad och att de packas med dessa asylsökande från bottenvåningen ända upp till vindsvåningarna.

Min syster och hennes sambo (svenskar) har fått ärva en stor villa i ett av Sveriges rikaste bostadsområden. Den ena är student och den andra har ett jobb som inte kräver utbildning, och jag skulle gissa på att den gemensamma inkomsten efter skatt ligger på runt 18000. De flyttade in förra veckan, och kan konstatera redan nu att deras bankdirektörer till grannar inte är stormförtjusta, om vi säger så. Det ska bli kul att se hur de humanistiska krösusarna reagerar när det riktiga bottenskrapet dyker upp.
Citera
2013-10-21, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
hehe .... det är ju därför som vänsterpartiet argumenterar för hyresrätter så de kan kedja fast underklassen ..... annars kommer de ju inte att få behålla sina väljare

det finns inget som är så stolligt som (V)

Exakt vänsterpartiet behöver de segregerade områden annars skulle de inte finnas i södra halvan av landet.
Citera
2013-10-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Exakt vänsterpartiet behöver de segregerade områden annars skulle de inte finnas i södra halvan av landet.

(V) är det mest korkade du kan välja år 2013. Nu finns det alla möjligheter för alla att skapa sig en lagom stor förmögenhet. Du behöver enbart ett vanligt jobb som undersköterska eller snickare så kan ett par köpa sig ett radhus. Om man därtill haft varsin bostadsrätt i ett antal år innan man slog ihop sina påsar så kan man skaffa sig en 4-5 miljoners villa i en lugn Stockholms förort.

Det enda du behöver göra är att sköta ditt jobb och betala räkningarna i tid så sitter du på minst 1-2 miljoner cash när du är pensionär. Men det här vill ju (V) inte att du skall göra. DU skall hyra hela ditt liv och när du kommer till pensionen räcker inte din pension till att betala den ökade hyran så du tvingas flytta till en mindre ansedd förort där du inte känner någon ...

(V) framtidsvisioner om att alla skall/måste hyra sitt liv skrämmer mig ... om det inte vore för att jag vet att majoriteten av svenskarna aldrig skulle rösta på dem
Citera
2013-10-27, 09:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
(V) är det mest korkade du kan välja år 2013. Nu finns det alla möjligheter för alla att skapa sig en lagom stor förmögenhet. Du behöver enbart ett vanligt jobb som undersköterska eller snickare så kan ett par köpa sig ett radhus. Om man därtill haft varsin bostadsrätt i ett antal år innan man slog ihop sina påsar så kan man skaffa sig en 4-5 miljoners villa i en lugn Stockholms förort.

Det enda du behöver göra är att sköta ditt jobb och betala räkningarna i tid så sitter du på minst 1-2 miljoner cash när du är pensionär. Men det här vill ju (V) inte att du skall göra. DU skall hyra hela ditt liv och när du kommer till pensionen räcker inte din pension till att betala den ökade hyran så du tvingas flytta till en mindre ansedd förort där du inte känner någon ...

(V) framtidsvisioner om att alla skall/måste hyra sitt liv skrämmer mig ... om det inte vore för att jag vet att majoriteten av svenskarna aldrig skulle rösta på dem
Bostäder kan absolut inte tappa i värde? Eller hur?
Citera
2013-10-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Min syster och hennes sambo (svenskar) har fått ärva en stor villa i ett av Sveriges rikaste bostadsområden. Den ena är student och den andra har ett jobb som inte kräver utbildning, och jag skulle gissa på att den gemensamma inkomsten efter skatt ligger på runt 18000. De flyttade in förra veckan, och kan konstatera redan nu att deras bankdirektörer till grannar inte är stormförtjusta, om vi säger så. Det ska bli kul att se hur de humanistiska krösusarna reagerar när det riktiga bottenskrapet dyker upp.
Tja, om grannarna inte är så förtjusta handlar det nog om att dom missköter fastigheten eller inte klarar av att uppträda som folk.

Vad är ett rikt bostadsområde? Där nettotillgångarna är höga antar jag. Men vilka tillgångar har du räknat med, och hur får du fram den informationen.
Citera
2013-10-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
"Sluta skylla segregationen på oss invandrare. Bostadssegregationen är i första hand ett problem för de rika kommunerna. Genom att enbart bygga villor och bostadsrätter utesluts många av oss från de områdena. Det är dags för de rika kommunerna att börja ta ansvar för integrationen genom att öppna upp för fler boende. Bygg fler hyresrätter i Stockholms rikaste kommuner, skriver Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm. "
Nu bygger inte kommuner villor, så redan i inledningen är han förvirrad.

Och att människor bygger villor när dom väl kan komma över en tomt är för att man gillar den boendeformen.

Sedan bygger inte kommunen bostadsrätter heller.

Kommunerna bygger öht inte bostäder. Däremot kan kommunen äga ett bostadsföretag. Det i sin tur kan köpa bostäder och hyra ut. Men det som framkommit i diskussionerna kring varför det byggs så lite hyresrätter är att de kommunala bostadsbolagen inte kan bygga mer på grund av sin belåningsgrad. För att kunna beställa nyproduktion (eller köpa befintliga bostäder) behöver dom ta ut högre hyror för att amortera ned skuldnivån. Och där blir det stopp från HGF.

Således, vill man se mer hyresrätter från allmännyttan så accepterar men hyreshöjningar så de får råd att beställa nyproduktion.
Och går hyrorna upp så stiger direktavkastningen så då blir det intressant även för privata att bygga hyresrätter.

Sedan undrar jag vad men menar med en rik kommun? Att kommunens nettotillgångar är i övre kvartil?
Citera
2013-10-27, 10:58
Medlem
Fromlandss avatar
Självklart ska inte det kommunala självstyret minska, utan snarare öka.
Riktig demokrati är när besluten som rör närområdet och kommunen fattas av dess invånare och inte från verklighetsfrånvända byrokrater i centrala Stockholm.

På så sätt kan kommuner utvecklas och kommuninvånarna lär sig ta ansvar och ser en tydlig koppling mellan vilka som styr i kommunen och hur den sköts och utvecklas. Vill kommuninvånare i en kommun satsa hela budgeten på ett enormt parkeringshus så får dom göra det (och ta konsekvenserna) en annan kommun lägger extra pengar på skolan och snöröjning och prioriterar bort annat. En kommun säljer mark billigt mot löfte att det byggs tusentals hyresrätter medan andra vill behålla Br och villakaraktär och anlägger istället golf och tennisbanor centralt. Osv osv..

Detta kommer att leda till att kommuner finner sin egen särart och utvecklas och prioriterar olika och får olika trevliga karaktärer.

Det vore väldigt tråkigt om alla kommuner såg likadana ut där folket inte har något att säga till om - allt styrs ändå via tvångsmedel från riksdag och regering i Stockholm.
Citera
2013-10-27, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vad är ett rikt bostadsområde? Där nettotillgångarna är höga antar jag. Men vilka tillgångar har du räknat med, och hur får du fram den informationen.

Beskrivningen skiftar, men i det här fallet så räknar jag området som rikt för att samtliga villor är bostadsrätter och kostar över 10 miljoner. Jag vet inte vad det är för information du syftar på, men om det är grannarnas arbete du menar så har jag ju givetvis fått den genom systern som har talat med grannarna.
Citera
2013-10-27, 11:57
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Vem är det som ska betala byggandet av alla dessa hyresrätter? Folk på vänsterkanten brukar utgå från att det finns en oändlig kassa att ta ifrån och är kassan tom så är det bara att höja skatten eller låna pengar nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in