2008-07-25, 10:56
Medlem
rezzs avatar
Vad går gränsen för barnporr? Spelar det någon roll om det är en gubbe på 50 eller en pojke på 21år som kollar på småflickor på internet?

Kan man surfa på nätet utan att bli klassad som peddo?

Var går gränsen för barn till modell? 15år? Ibland kan det faktiskt vara svårt att gissa åldern..
Citera
2008-07-25, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Vad går gränsen för barnporr? Spelar det någon roll om det är en gubbe på 50 eller en pojke på 21år som kollar på småflickor på internet?

Var går gränsen för barn till modell? 15år? Ibland kan det faktiskt vara svårt att gissa åldern..

Du är rolig du.

Barnporrsbrott räknas det som om personen i fråga inte är (byx(?))myndig. Då oavsett ålder på den som kollar på dem. Och det är klart att man inte blir klassad som peddo om du surfar porr. Vem gör inte det?

Vad gäller modeller kan du vara modell som spädbarn. Vad tror du att de spädbarn som gör reklam för kläder på H&M kallas?
Citera
2008-07-25, 11:04
Medlem
clayfurs avatar
Citat:

1. Gränsen går (eller gjorde det tidigare) vid hur pass utvecklad modellen är.
2. Det spelar ingen roll om det är en 50årig gubbe eller en 21årig man. Det händer ibland att 15åringar döms för barnporrbrott. Att titta på barnporr på nätet är ok så länge du inte laddar ner dem, men vad jag vet så sparas det kopior i din cache av sidor du har surfat till, så du borde kunna dömas för barnporrbrott även om du bara har surfat in på någon pedosajt.
3. Ja visst. Du kan läsa e-post, nyheter och spela spel utan att vara pedo för den skull.
Citera
2008-11-15, 22:49
Medlem
girlsinmydreams avatar
Var går gränsen för olagligt sparande av barnporr?

Citat:
Vad går gränsen för barnporr? ...
Jag sprider inte barnporr, byter inte, fildelar inte och hittar endast barnporr via länkar (till Rapidshare, Deposit Files, Letibit m.fl.) på fria diskussionsforum och på sk. imageboards. Jag trycker aldrig på knappen spara, utan öppna. Jag vet vad hur det sparas ändå av Windows för man kan ju inte se på något innan det laddats ned först. Däremot låter jag alltid bilder och filmer få vara kvar i de temporära katalogerna och gör regelbundna backuper på allt i datorn (vilket heller inte kan vara förbjudet).

Bakgrunden till att förbjuda barnporrinnehav var ju för att förhindra spridning. Spridningsbrottet var svårt att bevisa, därför förbjöd man även innehav.

Jag anser därför att jag inte gjort något brott då det är tillåtet att titta, men inte att spara, vilket verkligen är en luddig lagstiftning. Vad anser rättsväsendet? Anser man ändå att jag sparat det olagliga materialet i alla fall? Kan lagvrängarna hitta något kryphål för uppsåt att spara och skicka mig i fängelse för något jag tror är lagligt?
Citera
2008-11-15, 23:24
Bannlyst
Gränsen går exakt vid diskrepansen mellan din egen betydelselöshet i sammanhanget och makthavarnas godtyckliga maktutövning. När maktens män och kvinnor får för sig att du skall straffas då tar man fram lagboken och söker efter ett sätt att sätta dit dig. Så enkelt är det.
Citera
2008-11-15, 23:53
Medlem
Imirons avatar
Jag trodde det var olagligt att ha porrbilder på datorn när de medverkande är under 18. Är nästan säker på att det är 18 som gäller där och inte 15.
Citera
2008-11-16, 04:14
Medlem
Exaktes avatar
"Med barn avses en person vars pubertetsutveckling inte är
fullbordad eller som, när det framgår av bilden och
omständigheterna kring den, är under 18 år."

Det vill säga, är personen 16 och utvecklad, och åldern inte framgår, så begår du inget brott.
Citera
2008-11-16, 09:07
Medlem
Vad händer om jag som 18 åring har bilder på mig och min flickvän på datorn? Om hon är 16-17 dvs. Skulle det vara olagligt? Jag sprider det ju inte men jag innehar ju det.

Samma sak om båda skulle vara 16-17. Skulle det vara olagligt?

Är med mer olagligt för en person som är 51 att ha naken bilder på sin partner som är mellan 15-17 år än vad det är för en som är typ 18-25?

Eller om vi säger att en 15 årig grabb har filmat med mobilen när han har sex med sin 14 åriga flickvän. Skulle det vara olagligt? Det lär ju vara ganska vanligt idag.
Citera
2008-11-16, 09:17
Medlem
kafkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Vad händer om jag som 18 åring har bilder på mig och min flickvän på datorn? Om hon är 16-17 dvs. Skulle det vara olagligt? Jag sprider det ju inte men jag innehar ju det.

Samma sak om båda skulle vara 16-17. Skulle det vara olagligt?

Är med mer olagligt för en person som är 51 att ha naken bilder på sin partner som är mellan 15-17 år än vad det är för en som är typ 18-25?

Eller om vi säger att en 15 årig grabb har filmat med mobilen när han har sex med sin 14 åriga flickvän. Skulle det vara olagligt? Det lär ju vara ganska vanligt idag.

Svaret är, så vitt jag förstått det hela, Ja.
Citera
2008-11-16, 13:21
Moderator
blomvattnares avatar
Om vi skruvar till frågeställningen ännu ett snäpp...

Vad händer om en 14-årig flicka lägger ut nakenbilder på sig själv då?

* borde hennes vårdnadshavare ha förhindrat det? Juridiskt sett alltså, i denna frågeställning glömmer vi det moraliska, det är en annan fråga.

* kan hon på något sätt förbjudas att lägga ut dessa bilder? Om hon gör det ändå - vad händer med henne eftersom hon ju inte är straffmyndig?
Citera
2013-10-27, 15:00
Bannlyst
Eftersom FBs moderatorer gillar att låsa nya sådana här trådar som skapas fortsätter jag i denna:

Är play-kitty.info barnporr? Det rör sig alltså om modellbilder:

- inget helnaket
- inga andra personer på bilden förutom flickan
- föräldrarnas närvaro och tillåtelse under fotograferingen
- inga poser som ska föreställa sexuella rörelser (typ doggystyle, sexakter eller liknande)

De själva hävdar att de har lagen på sin sida, men då tar de ju hänsyn till amerikansk lag. Begår jag brott enligt svensk lag om jag kollar på bilder på den sajten? Play-kitty.info är inte blockerad av svenska ISP eller av polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in