Citat:
Ursprungligen postat av rezz
Vad går gränsen för barnporr? ...
Jag sprider inte barnporr, byter inte, fildelar inte och hittar endast barnporr via länkar (till Rapidshare, Deposit Files, Letibit m.fl.) på fria diskussionsforum och på sk. imageboards. Jag trycker aldrig på knappen spara, utan öppna. Jag vet vad hur det sparas ändå av Windows för man kan ju inte se på något innan det laddats ned först. Däremot låter jag alltid bilder och filmer få vara kvar i de temporära katalogerna och gör regelbundna backuper på allt i datorn (vilket heller inte kan vara förbjudet).
Bakgrunden till att förbjuda barnporrinnehav var ju för att förhindra spridning. Spridningsbrottet var svårt att bevisa, därför förbjöd man även innehav.
Jag anser därför att jag inte gjort något brott då det är tillåtet att titta, men inte att spara, vilket verkligen är en luddig lagstiftning. Vad anser rättsväsendet? Anser man ändå att jag sparat det olagliga materialet i alla fall? Kan lagvrängarna hitta något kryphål för uppsåt att spara och skicka mig i fängelse för något jag tror är lagligt?