2013-08-24, 10:51
Medlem
Bernbos avatar
Väldigt besynnerligt. En kvinna skickade in en skrift till tingsrätten i Stockholm och upprättade målet som ett mordmål. Via beslut avskrevs målet. Vad kan det teoretiskt varit för något hon ville säga? Målets nummer är B 7137-08. Har tyvärr inga handlingar att lägga upp, noterade bara när jag satt vid tingsrättens besöksterminal i maj. Det registrerades som ett enskilt åtal.
Citera
2013-08-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernbo
Väldigt besynnerligt. En kvinna skickade in en skrift till tingsrätten i Stockholm och upprättade målet som ett mordmål. Via beslut avskrevs målet. Vad kan det teoretiskt varit för något hon ville säga? Målets nummer är B 7137-08. Har tyvärr inga handlingar att lägga upp, noterade bara när jag satt vid tingsrättens besöksterminal i maj. Det registrerades som ett enskilt åtal.
Möjligen har dödsfallet/mordet skett i ett annat land. Då kan man inte väcka åtal i Sverige, men det finns ju undantag mot denna regeln också. Mest troligt är väl att det är ett uppenbart felaktigt åtal.
Citera
2013-08-24, 19:27
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Möjligen har dödsfallet/mordet skett i ett annat land. Då kan man inte väcka åtal i Sverige, men det finns ju undantag mot denna regeln också.
Just vid så allvarliga brott som mord så går det utmärkt för allmän åklagare att väcka åtal i Sverige, förutsatt att den utpekade mördaren befinner sig i Sverige.
Citera
2013-08-25, 09:51
Medlem
Min tanke är helt enkelt att kvinnan var lite missnöjd över att åklagaren inte väckte åtal, troligen på grund av att det inte fanns tillräckligt med underlag för ett åtal. Därför försökte hon själv.
Citera
2013-08-25, 16:18
Medlem
ormanoffs avatar
Vad finns det för poäng i att sitta här och gissa? Kontakta domstolen och begär ut handlingarna.
Citera
2013-08-31, 18:05
Medlem
Bernbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Vad finns det för poäng i att sitta här och gissa? Kontakta domstolen och begär ut handlingarna.

Jag betackar mig från översittare som dig. Minns den tiden du var moderator. Handlingarna i målet kommer jag titta på när jag ett passande tillfälle kommer.
Citera
2013-09-01, 16:38
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernbo
Jag betackar mig från översittare som dig. Minns den tiden du var moderator. Handlingarna i målet kommer jag titta på när jag ett passande tillfälle kommer.

Det du efterfrågar är spekulationer kring varför personen X ansökt om stämning i form av enskilt åtal för mord gentemot personen Y. Det finns ingen här som kan ge något korrekt svar utan att granska handlingarna i målet; något du tycks förvänta dig att andra ska göra åt dig för att du själv saknar förmåga att ta dig an uppgiften.

(Ja, det var bättre på min tid. Trådar som denna hade exempelvis gått direkt i papperskorgen.)
Citera
2013-09-04, 19:31
Medlem
rent teoretiskt
skulle det kunna ha varit precis va f*n som hellst

iövrigt
håller jag med ovanstående talare
Citera
2013-10-30, 01:20
Medlem
Jag har begärt ut handlingarna och läst dem. Kan lägga upp senare. Det hela är mycket märkligt.

Tingsrätten får in fyra handskrivna A4-sidor på ryska, från en kvinna född 1951 och bosatt i Bagaremossen. De blir översatta och där framgår i fem mycket förvirrade punkter att hon ber domstolen undersöka rykten om att hennes son, född -77, blivit mördad (antagligen hemma i Ryssland), att hon inte längre ska bli kränkt på offentliga platser (affärer, banker, vårdcentraler m.m.), att hon ska återställas den inkomst hon förlorat sen 2005 på grund av Sverige; om det inte går att återställa inkomsten ska domstolen istället ge henne tillbaka hennes bostad i Leningrad och hennes högkvalificerade arbete, och slutligen att den av Sverige tillfogade skadan; "den moraliska och materiella förlusten, i samband med det förstörda livet" ska kompenseras.

Blev upptaget av tingsrätten som mord, man verkar ha bortsett från övriga yrkanden. Talan avvisades eftersom hon inte betalade ansökningsavgiften om 450 kr, trots föreläggande. Jag får känslan av att det handlar om en psykiskt sjuk person. Hennes adress framgår, Nissastigen 19, vet inte om hon bor kvar (detta var 2008). Kanske denna kvinna klingar bekant för någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in