Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Lavenda, ord har en betydelse, där det inte är möjligt att (som du) "tycka", att något ord bör ges en helt annan betydelse.

Vidskeplighet avser: "föreställningar l. tal(esätt); (om vidskepelse vittnande) berättelser om övernaturliga krafters ingripande i sinnevärlden; om vidskepelse vittnande (magiska) sedvänjor l. bruk".

Det är inte övernaturligt att förkasta, att magiska, rituella besvärjelser ingår i slakten.

Men om du inte tror på "magin" så borde det inte påverka dig heller.
Citera
2013-10-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavenda
Om man stör sig så mycket på att ordet "Bismillah" har uttalats vid slakten för det är faktiskt den ända skillnad på vanlig och halalslaktad kyckling i Sverige så tycker jag man kan välja det vegetariska alternativet.
I Sverige måste bedövning användas vid all slakt även halalslakten.
Halalslaktad kyckling håller ofta bättre kvalitet än annan kyckling i samma prisklass, tycker det är bra dom tänker på matens kvalitet när dom väljer.
Om man nu stör sig så otroligt mycket på att det serveras fläsk några dagar i veckan på skolorna så kan man faktiskt välja det vegetariska alternativet...
Halalslaktad kyckling håller varken bättre eller sämre kvalité än något annat - danskt är danskt -och om du visste det allra minsta om livsmedelsproduktion så skulle du inse hur fånigt ditt uttalande var. Anledning till att kommunpolitikerna vill få dig att tro annorlunda är att de försöker motivera smygislamiseringe i skolan.
/m
Citera
2013-10-15, 18:17
Medlem
Om alla tar ett steg tillbaka och jämkar en smula så kommer vi fram till halalkyckling på fredag och fläsk på onsdag. Tror ni att det kommer fungera? Jag själv är väldigt skeptisk till att man skall ge någon som helst eftergift till valfri religös inriktning. Sverige är ett sekulariserat land, där vi har kastat det religösa oket för ganska länge sedan, varför låter vi oss bära ett annat ok för? De flesta skolbespisningar har ett vegetariskt alternativ till ordinarie rätt, det kan ju fläskvägrarna ta då. Själv föredrar jag nötkött, men bacon kan vara riktigt gott ibland. Finns ju även specialkost till olika allergiker som serveras...
Citera
2013-10-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om man nu stör sig så otroligt mycket på att det serveras fläsk några dagar i veckan på skolorna så kan man faktiskt välja det vegetariska alternativet...
Halalslaktad kyckling håller varken bättre eller sämre kvalité än något annat - danskt är danskt -och om du visste det allra minsta om livsmedelsproduktion så skulle du inse hur fånigt ditt uttalande var. Anledning till att kommunpolitikerna vill få dig att tro annorlunda är att de försöker motivera smygislamiseringe i skolan.
/m

Jo motsäger mig inte att man kan välja vegetariskt om man inte vill äta fläsk, vill man inte äta köttet som serveras halal eller inte är det ett alternativ.
Jag äter bara halalkyckling för den är billig och jag märker att innehållet är bättre, det är ren kyckling inte annan skit iblandat i tex nuggetsen, märker en stor skillnad på smak och konsistens.
Senast redigerad av Lavenda 2013-10-15 kl. 18:32.
Citera
2013-11-04, 13:09
Medlem
SmokeOns avatar
P4 Malmöhus rapporterar att kommunanställda fått ta emot hot efter avslöjandet att kommunen köper in halalslaktat kött:

Citat:
Under hösten har anställda i Svedala kommun på olika sätt fått ta emot hot, sedan det blivit känt att några av de danska kycklingprodukter som sedan 2009 finns i kommunens upphandlingsavtal, är märkta med halalstämpel, vilket innebär de är religiöst godkända för muslimer.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5693907
Citera
2013-11-04, 14:11
Medlem
Moixas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
P4 Malmöhus rapporterar att kommunanställda fått ta emot hot efter avslöjandet att kommunen köper in halalslaktat kött:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5693907

Är det alltså så att de flesta slaktare är muslimer nuförtiden? Som inte utför ritualen till punkt och pricka enligt koranen, men som åtminstone läser en bön till varje kyckling? Och varför i hela friden är just den kycklingen av bäst kvalitet till lägst pris på marknaden om ingenting skiljer arbetsprocessen åt förutom några vidskepliga ord? Anställer företaget muslimer som jobbar svart, månntro?

Religiösa tvång på befolkningen, oavsett hur triviala de kan tyckas vara, är inte en bra utveckling för ett sekulariserat samhälle. En liten ökad kostnad för sekulariserad mat är bättre i längden för att visa att religiösa i Sverige får lära sig att hålla sitt dumma skit för sig själva. Om inte muslimer kan äta den maten så instämmer jag i brevens budskap att de kan dra åt helvete.
Citera
2013-11-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
P4 Malmöhus rapporterar att kommunanställda fått ta emot hot efter avslöjandet att kommunen köper in halalslaktat kött
Säkert överdrivet-politiker intygar att man fått många positiva reaktioner ang kycklingarna. Varför skulle dom ljuga?
Citat:
Jag vill också nämna att våra politiker fått många positiva mejl om hur vi hanterar situationen,

Halalmärkt kyckling innebär att produktionsbandet vänds mot Mecka vid tillverkningen. En muslim läser en bön.

http://www.skanskan.se/article/20131...nalt-halalkott
Citera
2013-11-04, 18:13
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moixa
Är det alltså så att de flesta slaktare är muslimer nuförtiden? Som inte utför ritualen till punkt och pricka enligt koranen, men som åtminstone läser en bön till varje kyckling? Och varför i hela friden är just den kycklingen av bäst kvalitet till lägst pris på marknaden om ingenting skiljer arbetsprocessen åt förutom några vidskepliga ord? Anställer företaget muslimer som jobbar svart, månntro?

Religiösa tvång på befolkningen, oavsett hur triviala de kan tyckas vara, är inte en bra utveckling för ett sekulariserat samhälle. En liten ökad kostnad för sekulariserad mat är bättre i längden för att visa att religiösa i Sverige får lära sig att hålla sitt dumma skit för sig själva. Om inte muslimer kan äta den maten så instämmer jag i brevens budskap att de kan dra åt helvete.

Så är det. Köper du halalmärkt mat så stöder du automatiskt en process som innebär att jobben är reserverade för enbart muslimer.
Citera
2013-11-04, 18:44
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebountyhunter
Fan. Jag orkar inte mer sånt här!
Varför ska en del särbehandlas medan de bara gapar om att INTE särbehandlas????

Kanske ska man försöka anpassa sig till omgivningen istället för att tvinga omgivningen att anpassa sig?

Muslimer som anpassar sig?
Är det några som är oanpassningsbara, krävande o jobbiga så är det fan musslorna.
Fick jag bestämma skulle de sparkas ut med sitt jävla halalkött tillbaks till öknen..
Citera
2013-11-04, 18:46
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain_Napalm
Om alla tar ett steg tillbaka och jämkar en smula så kommer vi fram till halalkyckling på fredag och fläsk på onsdag. Tror ni att det kommer fungera? Jag själv är väldigt skeptisk till att man skall ge någon som helst eftergift till valfri religös inriktning. Sverige är ett sekulariserat land, där vi har kastat det religösa oket för ganska länge sedan, varför låter vi oss bära ett annat ok för? De flesta skolbespisningar har ett vegetariskt alternativ till ordinarie rätt, det kan ju fläskvägrarna ta då. Själv föredrar jag nötkött, men bacon kan vara riktigt gott ibland. Finns ju även specialkost till olika allergiker som serveras...

De jävla kravmaskinerna kunde anamma en helt vegetarisk kost isåfall!
Och nej, jag tror inte din idé funkar, inte när det gäller muslimer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in