2013-11-06, 11:54
Medlem
Hej

Har en imac 27tum summer 2010 modell och vill göra den snabbare. Just nu har den

Intel core i3 "duel core" 3,2gh
1tb vanlig hårdisk "ingen ssd"
Radeon 5670 512mb video minne
12gb ram minne "har själv köpt 8gb

Vad mer kan jag göra för att göra den snabbare. Hörde att man kan byta hårdisken men jag vill gärna behålla optiska läsaren för jag bränner en hel del fortfarande musik till bilen. Går det att byta ut 1tb hårdisken och tillsätta platsen med en ssd istället

Går det att byta Grafik kort?

Vad kostar arbetet med att byta till ssd och grafik kort?

Tack på förhand
Citera
2013-11-06, 12:04
Medlem
Ja, du kan byta din mekaniska disk till en SSD.
Köp en extern disk om du vill ha mer lagring.

Grafikkort går inte att byta. SSD klarar du själv med lite vana, annars kan du lämna in till första bästa lämpliga butik.

SSD priser hittar du på diverse sidor, t.ex inet.se
Citera
2013-11-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Ja, du kan byta din mekaniska disk till en SSD.
Köp en extern disk om du vill ha mer lagring.

Grafikkort går inte att byta. SSD klarar du själv med lite vana, annars kan du lämna in till första bästa lämpliga butik.

SSD priser hittar du på diverse sidor, t.ex inet.se

ok tack! Jag har hittat en 250gb ssd för cirka 1600kr men på ett ungefär kostar det att byta?
Hur mycket tror du affären tar för arbetet

Tack
Citera
2013-11-06, 13:01
Medlem
hakro807s avatar
Jag skulle ringt runt till några auktoriserade apple-reparatörer för att fråga hur mycket de tar för jobbet. Varför låter snillena på FB spekulera då du på några minuter kan ha ett exakt svar.

Om jag var du skulle jag ersätta dvd-läsaren med en vanlig 2.5-tums hårddisk och stoppa i en SSD på ~250GB. Dvd-läsaren stoppar du i ett usb-chassi (kostar typ en hundralapp) så kan du använda den till fler datorer också. Det är bara att inse att det kommer bli allt ovanligare med dvd-brännare på bärbara datorer så bara att börja anpassa sig direkt.

https://locate.apple.com/se/sv/
Kolla länken ovan för att hitta ett service centre.
Senast redigerad av hakro807 2013-11-06 kl. 13:04.
Citera
2013-11-06, 19:03
Medlem
Även om du väljer att låta en verkstad sköta hårdvarubiten så tycker jag du ska fixa mjukvarubiten själv. Dvs. att du skapar antingen ett bootbart USB-minne med OS X eller klonar hela hårddisken till en extern. Finns många guider om det.
Citera
2013-11-06, 20:49
Medlem
dannywtfs avatar
Klona disken är inte speciellt svårt och vore jag dig skulle jag försöka att byta disk själv eller eventuellt höra med någon datakunnig kompis som kan hjälpa dig. Det är ofta inte så svårt, men känner man att man inte vill prova finns det andra som kan ha de rätta handlagen. Datorn kommer att kännas som ny efter att du har satt in en SSD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in