• 1
  • 2
2013-11-13, 20:27
Medlem
Photonmans avatar
Tjena Fb:are!

Ni som vet hur det r nr man r riktigt bombad, och man "snear", r det s en schizofren person hela tiden r?

Tnker just p det hr med dopamin haltet, undrar allts om en cannabispverkad person som "snear" har i princip samma verklighet(i 3h) som en Schizofren?

MVH
Citera
2013-11-13, 20:35
Medlem
Smuldegarns avatar
Nej, s r det inte. Det enklaste r att g in p hemsidan www.google.se, klicka p skrutan, sk p schizofreni. Du kommer se en lnk frn Wikipedia, g in p den och ls.

Edit: Jag frskte vara lite smtt komisk men det var tydligen inte ngot som kom fram.
Men jag antog att TS visste hur det var att vara tokbng, och att det enklaste var att ska p Schizofreni och sedan jmfra knslan med det han lste. Knner han igen sig osv.
Senast redigerad av Smuldegarn 2013-11-13 kl. 21:02.
Citera
2013-11-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photonman
Tjena Fb:are!

Ni som vet hur det r nr man r riktigt bombad, och man "snear", r det s en schizofren person hela tiden r?

Tnker just p det hr med dopamin haltet, undrar allts om en cannabispverkad person som "snear" har i princip samma verklighet(i 3h) som en Schizofren?

MVH

Nej. En som snear blir oftast rdd eller arg men r nd sig sjlv, en schizofren har olika personligheter ven om han r rdd, glad, ledsen eller liknande

Allts, man r ju p olika stt som person i alla situationer ven om man r go eller sne.

Citat:
Ursprungligen postat av Smuldegarn
Nej, s r det inte. Det enklaste r att g in p hemsidan www.google.se, klicka p skrutan, sk p schizofreni. Du kommer se en lnk frn Wikipedia, g in p den och ls.

Det enklaste fr dig r att klicka ner trden istllet fr att tipsa om google. Du vill bara ha s mnga inlgg som mjligt skulle jag tippa p
Senast redigerad av SqueezedMelon 2013-11-13 kl. 20:42.
Citera
2013-11-13, 20:45
Medlem
Photonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SqueezedMelon
Nej. En som snear blir oftast rdd eller arg men r nd sig sjlv, en schizofren har olika personligheter ven om han r rdd, glad, ledsen eller liknande

Allts, man r ju p olika stt som person i alla situationer ven om man r go eller sne.

Det enklaste fr dig r att klicka ner trden istllet fr att tipsa om google. Du vill bara ha s mnga inlgg som mjligt skulle jag tippa p
Vad jag har frsttt s betyder inte schizofreni att man r flera personer utan det r ngonting som har pajats i hjrnan, man kan visst vara en person som schizofren.

Min frga var, nr man r Natobombad, r man d som en vanlig schizofren som inte tar sina piller?, DVS. alla ljud man hr och alla ljus man ser och allt gr sakta och man r tung i gonen mm.
Citera
2013-11-13, 20:45
Medlem
Photonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuldegarn
Ondig post, du frstr vl frfan att det inte str i Wikipedia om det jag undrar.
Citera
2013-11-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photonman
Vad jag har frsttt s betyder inte schizofreni att man r flera personer utan det r ngonting som har pajats i hjrnan, man kan visst vara en person som schizofren.

Min frga var, nr man r Natobombad, r man d som en vanlig schizofren som inte tar sina piller?, DVS. alla ljud man hr och alla ljus man ser och allt gr sakta och man r tung i gonen mm.
Stmmer bra det. Schizofreni betyder typ delat psyke, och det misstolkas ofta som att man har tv eller flera personligheter, vilket inte stmmer.

Ett Cannabisrus kan nog delvis anses som ett psykotiskt stadium, det finns helt klart likheter mellan tunga Cannabisrus och Schizofreni. Samma sak med LSD och andra psykedeliska droger, fast dr har vi mycket strre likheter.
Citera
2013-11-13, 20:59
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SqueezedMelon
Nej. En som snear blir oftast rdd eller arg men r nd sig sjlv, en schizofren har olika personligheter ven om han r rdd, glad, ledsen eller liknande.

Nej. Schizofreni r inte dissociativ identitetsstrning, i folkmun kallat personlighetsklyvning, ven om de i filmer oftast portrtteras s. Schizofreni r defekter i perception och/eller verklighetsuppfattningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Shamas
Ett Cannabisrus kan nog delvis anses som ett psykotiskt stadium, det finns helt klart likheter mellan tunga Cannabisrus och Schizofreni. Samma sak med LSD och andra psykedeliska droger, fast dr har vi mycket strre likheter.

Ja allts. Schizofreni kan vl utlsas av drogutlsta psykoser? Det finns vl en del som pekar p att t.ex. Charles Manson r schizofren. Ja, jag vet att han inte bara rkte cannabis, men ni frstr vart jag vill komma
Citera
2013-11-13, 21:59
Medlem
expanders avatar
Schizofreni r en kronisk psykisk sjukdom som innebr att den sjuke drabbas av terkommande psykoser.
En psykos innebr i regel att den drabbade inte kan skilja p verklighet och fantasi/inbillning.

Det r tyvrr en vldigt vanlig missuppfattning att schizofreni innebr att man har dubbla eller fler personligheter. I verkligheten har schizofreni ingenting med dubbla personligheter att gra.

Cannabis kan i sllsynta fall utlsa enstaka psykoser hos personer som inte lider av schizofreni. Detta kallas drogutlst psykos om det intrffar efter berusningen, eller droginducerad psykos om det intrffar under ruset.
Det finns inga data som styrker att cannabis kan orsaka schizofreni. Drogmotstndare frsker dock ofta f oss att tro detta.
Ls om psykoser och cannabis hr: https://www.flashback.org/t969747
Citera
2013-11-13, 22:28
Medlem
datzs avatar
nej verkligen inte . Nr du snear p cannabis s fr du en panikattack
Citera
2013-11-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Nej. Schizofreni r inte dissociativ identitetsstrning, i folkmun kallat personlighetsklyvning, ven om de i filmer oftast portrtteras s. Schizofreni r defekter i perception och/eller verklighetsuppfattningen.

Ja allts. Schizofreni kan vl utlsas av drogutlsta psykoser? Det finns vl en del som pekar p att t.ex. Charles Manson r schizofren. Ja, jag vet att han inte bara rkte cannabis, men ni frstr vart jag vill komma

Du vet icke vad du uttalar dig om.

Fr vrigt skulle jag inte rekommendera cannabiskonsumtion (eller andra droger heller) om man har diagnostiserade personlighetsstrningar.
Citera
2013-11-14, 08:21
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du vet icke vad du uttalar dig om.

Fr vrigt skulle jag inte rekommendera cannabiskonsumtion (eller andra droger heller) om man har diagnostiserade personlighetsstrningar.

D fr du hemskt grna upplysa mig om vart min information brister.
Citera
2013-11-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
D fr du hemskt grna upplysa mig om vart min information brister.

"Nej. Schizofreni r inte dissociativ identitetsstrning, i folkmun kallat personlighetsklyvning, ven om de i filmer oftast portrtteras s. Schizofreni r defekter i perception och/eller verklighetsuppfattningen."

Jag har lrt knna flera schizofrena, s jag frstr inte hur man kan frneka att det r en dissociativ strning. Det r precis vad det r. Personlighetsklyvning r dock ett frvirrande begrepp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in