Det är inte konstigt att folk kallar AF för Arbetsförnedringen. Jag vet vad de talar om nu.
Idag skulle jag lämna in en slags aktivitetsrapport eller fördjupad kartläggning. Efter att ha stått och väntat i en halvtimme kom en kvinna och ropade upp mitt namn. Jag fick prata med henne i ca 10-15 min, hon var fruktansvärt dryg mot mig.
Några utdrag ut våra konversationer:
Hon: Ditt drömjobb är alltså filmrecensent?
Jag: Ja, i stort sett.
Hon: Och hur många sådana finns i Sverige då? 2-3 stycken?
Jag: Eh, nja, några fler kanske...
Hon: Du borde kanske tänka logiskt?
Jag: Eh, ja...
Efter att vi diskuterat mitt jobbsökande:
Hon: Vad ägnar du din tid åt?
Jag: Söker jobb (tror jag svarade så, eller åtminstone vad jag hann svara, minns inte)
Hon: Det var inte det jag frågade. Vad gör du på din tid?
Jag: Eh, tränar.
Hon: Vad?! (med en argsint ton)
Jag: Styrketräning och kondition...
Hon: Vart leder det då?
Jag: Eh... (tänkte svara "bättre kropp" eller något men jag hann inte)
Hon: Får du jobb på det alltså?
Jag: Eh... inte direkt kanske.
Hon: Vad gör du mer då?
Jag: Ser film, lyssnar musik, bloggar...
Hon: Får du jobb på det då?
Jag: Nä…
Hon: Då kanske du ska göra annat?
Jag: Jaha…
Hon ville typ att jag skulle åsidosätta alla mina fritidssysslor och söka jobb 24/7.
Hon ville få det att framstå som att det var helt mitt fel att jag inte får några jobb. Som om de är jättelätt att få jobb och att jag är för efterbliven för att förstå det. Jag har faktiskt sökt skitmånga jobb dessa månader då jag varit arbetslös, men har tappat motivationen, jag söker de jobb som finns, men enligt henne är det inte tillräckligt. Jag fick ingen hjälp eller uppmuntran av henne, inga riktlinjer mot vad jag borde göra mer än "sök fler jobb på fler ställen".
Det var mycket mer alltså, som hon sa som jag blev helt paff av. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag blev i princip utskälld och förnedrad av en ilsken och dryg bitterfitta. Folk brukar beskriva mig som en "tuff tjej" ibland, men jag klarar verkligen inte av när folk skäller på mig sådär, särskilt inte när det är utan anledning. Höll nästan på att börja grina.
Har ni liknande erfarenheter? Dela gärna mer er.
Idag skulle jag lämna in en slags aktivitetsrapport eller fördjupad kartläggning. Efter att ha stått och väntat i en halvtimme kom en kvinna och ropade upp mitt namn. Jag fick prata med henne i ca 10-15 min, hon var fruktansvärt dryg mot mig.
Några utdrag ut våra konversationer:
Hon: Ditt drömjobb är alltså filmrecensent?
Jag: Ja, i stort sett.
Hon: Och hur många sådana finns i Sverige då? 2-3 stycken?
Jag: Eh, nja, några fler kanske...
Hon: Du borde kanske tänka logiskt?
Jag: Eh, ja...
Efter att vi diskuterat mitt jobbsökande:
Hon: Vad ägnar du din tid åt?
Jag: Söker jobb (tror jag svarade så, eller åtminstone vad jag hann svara, minns inte)
Hon: Det var inte det jag frågade. Vad gör du på din tid?
Jag: Eh, tränar.
Hon: Vad?! (med en argsint ton)
Jag: Styrketräning och kondition...
Hon: Vart leder det då?
Jag: Eh... (tänkte svara "bättre kropp" eller något men jag hann inte)
Hon: Får du jobb på det alltså?
Jag: Eh... inte direkt kanske.
Hon: Vad gör du mer då?
Jag: Ser film, lyssnar musik, bloggar...
Hon: Får du jobb på det då?
Jag: Nä…
Hon: Då kanske du ska göra annat?
Jag: Jaha…
Hon ville typ att jag skulle åsidosätta alla mina fritidssysslor och söka jobb 24/7.
Hon ville få det att framstå som att det var helt mitt fel att jag inte får några jobb. Som om de är jättelätt att få jobb och att jag är för efterbliven för att förstå det. Jag har faktiskt sökt skitmånga jobb dessa månader då jag varit arbetslös, men har tappat motivationen, jag söker de jobb som finns, men enligt henne är det inte tillräckligt. Jag fick ingen hjälp eller uppmuntran av henne, inga riktlinjer mot vad jag borde göra mer än "sök fler jobb på fler ställen".
Det var mycket mer alltså, som hon sa som jag blev helt paff av. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag blev i princip utskälld och förnedrad av en ilsken och dryg bitterfitta. Folk brukar beskriva mig som en "tuff tjej" ibland, men jag klarar verkligen inte av när folk skäller på mig sådär, särskilt inte när det är utan anledning. Höll nästan på att börja grina.
Har ni liknande erfarenheter? Dela gärna mer er.
Senast redigerad av Aibell 2013-12-19 kl. 16:35.
Senast redigerad av Aibell 2013-12-19 kl. 16:35.