Citat:
Ursprungligen postat av
system
Du kan anvnda Time Machine utan ngra extra prylar frutom en extern hrddisk. Plugga in den i din dator och en frga om den ska anvndas som Time Machine-skerhetskopiering br dyka upp. Svara d ja.
Nufrtiden kan du ven alternera mellan olika ml fr dina skerhetskopior. Se bara till att koppla in dem med med jmna mellanrum eller ha dem alltid tillgngliga (via valfritt grnssnitt, som USB/FW/TB eller via Airport Extreme alt. Time Capsule).
Time Capsule antar jag funkar likadant som Air Port Extreme med ansluten extern disk, och d kan den isfall partioneras fr att anvndas fr olika ndaml. (S har jag iallfall jag gjort med min externa som r kopplad till min Extreme.)
Men fr skerhetskopiering d. Sjlv anvnder jag jag TM-kopiering till tv skivor - en som r USB-kopplad till min Air Port Extreme och en som jag USB-ansluter med jmna mellanrum.
Drutver kr jag totalkloning till tre olika diskar via Carbon Copy Cloner. Ett program som r vrt varje krona d det gller backup och versionshantering av dokument och innehll. Kanske inte ngot fr den totala blondinen, men fr den mrkblonde br det inte vara ngra svrigheter. (Och om jag mste vlja mellan TM eller CCC s blir det CCC sju dagar i veckan.)
Str mellan massa olika val nu.
Time Capsule r trevligt d jag fr en router + hrddisk + kan koppla i hrddisk via usb + apple (alltid enkelt att anvnda med osx och stilrent).
Har ej router nu s det r ett +
Men om jag skulle flytta till boende som inte har ethernet jack s mste man ha modem tex? d rcker ju inte time capsule? Och va jag vet fr man idag ibland me sig modem/router i ett av leverantrer, d e ju time capsule en "ondig" router.
Synology eller Qnap NAS lsningar, dr kan man ocks byta diskar , vilket ej fr i time capsule. Men d mste man ha en router, dvs jag mste skaffa en i nulget (kommer iaf bo ett par mnader till i lgenhet med ethernet, kr just nu med direkt kabel till datorn.
Synology e ju billigare men d tillkommer router kostnad. Hde helst haft hrddisk, router och modem i 1, vill inte ha en pryl fr varje grej.