2014-01-04, 10:49
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det har du förstås rätt i, men frågan gällde om det var tillåtet att spekulera om en användare som inte outat sig själv (men kanske visat sig vara väl insatt i fallet) är den brottsling eller kändis som diskuteras i tråden.
Jag svarade eftersom det fetade i ditt citat kan misstolkas och tas för absolut sanning. Folk har ibland en förmåga att bara minnas specifika inlägg och sen helt missa helhetsbilden.
Citera
2014-01-04, 11:57
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Det har du förstås rätt i, men frågan gällde om det var tillåtet att spekulera om en användare som inte outat sig själv (men kanske visat sig vara väl insatt i fallet) är den brottsling eller kändis som diskuteras i tråden.

Som jag ser det så har man det inte.
Alla spekulationer och forskningar kring vad en användare som inte outat sig själv har gjort irl är olagligt eftersom det kan röja h*ns identitet vilket är ett brott mot 1.06.
Citera
2014-01-04, 13:27
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag har en fråga på 1.06.

I en aktuell brottstråd finns det uppgifter om ett brev som inkom till en Tingsrätt.
Brevskrivaren är anonym och det finns inget namn på brevskrivaren utan det står undrande som underskrift. I tråden frågar en postare en annan postare om det möjligen är den som skrivit brevet?

Postaren är anonym och brevskrivaren är anonym, så kommer frågan är det en 1.06?

Jag har fått förklarat för mig att i AB&K händer det att man får lov att misstänka postare för brott dessutom.
Så är det en outning att fråga om någon är brevskrivaren som då inte finns ett namn på?
Det fetade:
Svaret är att det kan vara det, men som med de flesta av våra regler så måste bedömning ske från fall till fall.
Grundtipset är att alltid utgå från att det är förbjudet att sammankoppla en användare med något/någon om denne inte på något sätt själv gjort den sammankopplingen.

Vad gäller det specifika inlägget du hänvisar till så är det föremål för omröstning, så svar får vänta till den är klar,
Citera
2014-01-04, 13:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Du är helt rätt ute. Det är inte tillåtet.

Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Som jag ser det så har man det inte.
Alla spekulationer och forskningar kring vad en användare som inte outat sig själv har gjort irl är olagligt eftersom det kan röja h*ns identitet vilket är ett brott mot 1.06.
Korrekt. Undantaget är om väl spridd del av världen utanför flashback outat flashbackanvändaren, t ex massmedia.
Citera
2014-01-04, 14:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du är helt rätt ute. Det är inte tillåtet.

Tack för det klargörandet.

Skyddet för användarnas anonymitet (om de inte outar sig själva) är ju en av Flashbacks grundbultar, så det är bra om det inte finns några otydligheter kring 1.06 eller dess tillämpningar.
Citera
2014-01-04, 14:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Tack för det klargörandet.

Skyddet för användarnas anonymitet (om de inte outar sig själva) är ju en av Flashbacks grundbultar, så det är bra om det inte finns några otydligheter kring 1.06 eller dess tillämpningar.
Istället för att hålla på att argumentera kring vari skadan ligger att sammankoppla ett anonymt konto med en anonym brevskrivare så ska man kanske istället ställa sig frågan varför det finns ett behov att göra kopplingen över huvud taget. Istället för att skriva 'Värst vad du är insatt, är det du själv som skrev brevet?' så behöver man inte göra det krångligare än att formulera om det till 'Värst vad du är insatt, har du några belägg för det du påstår?'. Då kan den man vänder sig till själv avgöra om det är okej att svara 'Det var jag som skrev brevet' eller inte, och då är man inte heller i närheten av 1.06.

Problemet är väl egentligen att folk så gärna vill visa hur förbannat fiffiga de är som kopplar samman konton med alla möjliga personer. Tyvärr är de inte fiffiga nog att inte bryta mot regelverket.
Citera
2014-01-04, 14:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det fetade:
Svaret är att det kan vara det, men som med de flesta av våra regler så måste bedömning ske från fall till fall.
Grundtipset är att alltid utgå från att det är förbjudet att sammankoppla en användare med något/någon om denne inte på något sätt själv gjort den sammankopplingen.

Vad gäller det specifika inlägget du hänvisar till så är det föremål för omröstning, så svar får vänta till den är klar,

Jag förstår detta och jag skulle gärna höra lite om resonemanget kring tolkningen om man anser att det är en 1.06 då en anonym kopplas med en anonym.

Och följdfrågan på det är då när man misstänker en användare i tex en brottstråd pga att den känner brottsoffret, och då gällande tex mord. Så spekulerar man i om denna är tex inblandad. Den behöver inte heller känna till någon eller något så spekulerar man.
I princip kan man ju läsa aktbilagorna i domstolen och sen då spåna och pussla då om det är så att även det ses som en 1.06.

Ja, fallen finns ju nu, så det blir kanske inte från fall till fall.
Det är oerhört många krimtrådar som spekulerar om postare kan vara inblandade i ett brott.
Kopplar man anonym postare till en akt i domstolen så bör ju även det vara 1.06 eller?
Citera
2014-01-04, 16:02
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jag förstår detta och jag skulle gärna höra lite om resonemanget kring tolkningen om man anser att det är en 1.06 då en anonym kopplas med en anonym.

Och följdfrågan på det är då när man misstänker en användare i tex en brottstråd pga att den känner brottsoffret, och då gällande tex mord. Så spekulerar man i om denna är tex inblandad. Den behöver inte heller känna till någon eller något så spekulerar man.
I princip kan man ju läsa aktbilagorna i domstolen och sen då spåna och pussla då om det är så att även det ses som en 1.06.

Ja, fallen finns ju nu, så det blir kanske inte från fall till fall.
Det är oerhört många krimtrådar som spekulerar om postare kan vara inblandade i ett brott.
Kopplar man anonym postare till en akt i domstolen så bör ju även det vara 1.06 eller?
Det får vi som sagt återkomma med när omröstningen är avgjord.

Om någon säger sig känna ett brottsoffer har denne själv gjort en sammankoppling, det kan man därmed få nämna och dra slutsater av.
Om någon däremot inte alls sagt något om att denne känner brottsoffret har ingen egen sammankoppling gjorts och då får man se upp så att inte man bryter mot 1.06.
Citera
2014-01-04, 22:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det får vi som sagt återkomma med när omröstningen är avgjord.

Om någon säger sig känna ett brottsoffer har denne själv gjort en sammankoppling, det kan man därmed få nämna och dra slutsater av.
Om någon däremot inte alls sagt något om att denne känner brottsoffret har ingen egen sammankoppling gjorts och då får man se upp så att inte man bryter mot 1.06.

Det betyder att den som känner någon i en tråd ska helst inte nämna det för den kan bli utsatt för misstanke om brott? Det va ju inte bra och det kan betyda att ingen vill prata.
Det finns exempel på såna inlägg och efter detta så är den som berättar att den känner någon eller känner till någon, så kan den vara misstänkt sen för mord. Och 1.06 är ur spel för den som känner någon i tex en brottstråd.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-04 kl. 22:24.
Citera
2014-01-04, 23:53
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Det betyder att den som känner någon i en tråd ska helst inte nämna det för den kan bli utsatt för misstanke om brott? Det va ju inte bra och det kan betyda att ingen vill prata.
Det finns exempel på såna inlägg och efter detta så är den som berättar att den känner någon eller känner till någon, så kan den vara misstänkt sen för mord. Och 1.06 är ur spel för den som känner någon i tex en brottstråd.
Att misstänka någon för brott innebär inte att man gör en sammankoppling per automatik, och vad gäller att bli misstänkt för brott är inget som reglerna förbjuder.

Om du skriver något på Flashback kan jag uttrycka misstanke om att det du just skrev bryter mot lagen.
Citera
2014-01-04, 23:55
Moderator
^Eazs avatar
Regel 1.06 är djävligt enkel faktiskt.

Ge fan i att spekulera om användare X kan Y (oavsett om Y är namngiven eller inte).

Förstår faktiskt inte tjusningen med att försöka kartlägga användare, om det så är att koppla ihop en användare med ett anonymt brev eller att koppla ihop användare med ett konto eller en person.

Kan det vara för att jag inte skriver i ABoK som jag inte ser tjusningen i det eller är det så att folket i ABoK har en perversion i att försöka kartlägga eventuella meningsmotståndare?
Citera
2014-01-05, 00:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Att misstänka någon för brott innebär inte att man gör en sammankoppling per automatik, och vad gäller att bli misstänkt för brott är inget som reglerna förbjuder.

Om du skriver något på Flashback kan jag uttrycka misstanke om att det du just skrev bryter mot lagen.

Det är inte brott i den meningen jag menar utan brottet som tråden/trådarna handlar om. Och angående de som är misstänka, häktade, fällda, osv.

Lite enkelt så är frågorna om 1.06 två stycken.
1.06 koppling postare till okänd brevskrivare från FUP, domstolens papper-.
1.06 koppling postare till misstänkte gm eller andra inblandade, som ämnet handlar om från FUP domstolens papper.

Med andra ord så ska man kanske inte tillåta att man spekulerar överhuvudtaget om ingen har outat sig själv. Och det har ju förekommit att man tillåtit såna spekulationer. Det va dit jag ville komma.

Och det är inte korrekt anser jag att man drar kopplingar även om det är någon som känner någon person i fallen för då tiger dom hellre än att misstänkas vara inblandade. Pusslet kan ju vara att man läser domstolspapper och pusslar i identiteter då.-
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-05 kl. 00:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in