I en tråden om bråket mellan Sveland och Josefsson skrev duqu 2013-03-10
Citat:
Ursprungligen postat av
duqu
Jag vill syna denna "kvinna" mer i sömmarna, något stinker ...:
Hon är mantalsskriven på följande adress:
Maria Sveland: Åsögatan 154 A lgh 1203, 116 32 Stockholm
Men i samma lägenhet, som är en bostadsrätt, finns:
Mari*nne Herl*tz (mamma till Gunilla Herlitz -DN-chefen)
Åsögatan 154 A lgh 1203, 116 32 Stockholm
(Gunilla Herlitz själv bor på Drottningvägen 22, 181 32 Lidingö).
Svelands firma är reggad i Nyköping, så jag förmodar att hennes päron och hon själv är därifrån, sen tittar vi på vad hennes firma tar in:
Antal anställda 1, Nettoomsättning (tkr) 926 , Rörelseresultat (tkr) 113
Årets resultat (tkr) 82Eget kapital (tkr) 132 Rörelsemarginal 12.2%
Avk. eget kapital n/a Soliditet 47.5% Omsättning/anställd (tkr) 926
Resultat/anställd (tkr) 85 Lön/anställd (tkr) 425
Så rätta vad som är fel här men Sveland drar in 425.000 enbart på sitt AB ex lön från DN (såvida hon inte är freelance (men DN får ju inte anställa sådana, se sparpaketet nyligen med 60 som ska sparkas), har då en mysko position på DN (?), bor sen i Herlitz morsas bostadsrätt på Söder, då bör alltså Herlitz morsa ha hamnat på hemmet för hon är 89 bast, föreningen godtar inga juridiska personer vad jag kunde se, varför hyr då Herlitz ut sin morsas kvart till detta snurrhuvud, och vilken typ av avtal har Herlitz med Sveland, det här kan ju faktiskt även sätta Herlitz på pottan nu när hon ska sparka 60 pers på DN, om hon nu har gråa deals med Sveland. Har vi någon DN-mupp som vågar komma fram här (förutom galningen på motor som knivade ihjäl en snubbe på Berns tidigare).
P.S Ashbergs gamla program på 90-talet var "Ikväll", där just de flesta i panelen som kom i bråk med Sveland förekom, utom "granneman" som checkad in hos sankte per sen en tid tillbaka.
Kollar man
ratsit nu så är K*nt
T*ny Gr*n*th och Maria Sveland AB i
lgh 1201, medan Mari*nne Herl*tz finns kvar i lgh 1203.
Gunillas mor verkar heta
K*rin Klämf*ldt, enligt
Vem är vem 1962. Det är troligt att Gunilla är släkt med Mari*nne Herl*tz, men inte som mor och dotter, verkar det som. Mari*nnes efternamn verkar komma från Mari*nnes far, inte genom giftemål, se
ancestry.com Dessvärr är det lätt att blanda ihop de äldre männen Herlitz eftersom många har liknande namn, så jag har inte lyckats reda ut hur Gunilla och Svelands granne Mari*nne är släkt.
Är Sveland den journalistkompis som skulle skriva om JA som AA sov över hos natten mellan torsdagen och fredagen innan besöket hos polisstationen? I så fall blir det extra intressant om hennes kompis granne har en koppling till DNs dåvarande chefredaktör.
Edit 1: Söker man särskilt på lgh 1201 på den adressen kommer ytterligare ett namn upp. Det verkar som om två privatpersoner, en gift T*ny 49 år och en gift Nic*le 30 år, och ett bolag Maria Sveland AB, samsas om lägenheten.
ratsit.
Kan det vara en typ av lägenhet med separat uthyrningsrum som hon hyr av det gifta paret Gr*n*t? (Privatpersoner vars namn nog bör asterixas.) Möjligheten finns i så fall att även Mari*nne Herl*tz hyrt ut ett sådant rum. Någon som vet om det är den typen av lägenheter där? Äldre lägenheter har ibland ett sådant rum med egen ingång, tidigare ofta använt för inneboende tjänstefolk.
Edit 2: Mari*nne verkar vara född -24 (hon är 89 enligt ratsit), och nämns på föregående sida i
Vem är vem 1962, mot slutet av artikeln om Carl Wilhelm Herlitz.
(Jag asterixade Mari*nne Herl*tz namn även i den citerade texten, eftersom regeln om asterixering av privatpersoners namn kanske tillkom efter att den skrevs. Hon bör nog betraktas som privatperson.)