• 1
  • 2
2014-01-13, 21:55
Medlem
Rauno1s avatar
funderar på att köpa en begagnad macbook för ca 4000 istället för att köpa en helt ny pc laptop i samma prisklass, är helt ointresserad av datorer i största allmänhet och vill bara ha något stabilt att surfa med och fixa lite med foton.

något jag bör tänka på för att minimera risken att slänga pengarna i sjön såattsäga
Citera
2014-01-13, 22:25
Medlem
Batteriet är väl i regel det man skall tänka på, framförallt på Air serien då de är lite mer meckiga att byta ut. Utöver det så är det som vanligt, jämföra prestandan mot vad man förväntar sig etc.
Citera
2014-01-13, 23:11
Medlem
omjagvarenturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
funderar på att köpa en begagnad macbook för ca 4000 istället för att köpa en helt ny pc laptop i samma prisklass, är helt ointresserad av datorer i största allmänhet och vill bara ha något stabilt att surfa med och fixa lite med foton.

något jag bör tänka på för att minimera risken att slänga pengarna i sjön såattsäga

Svårt att säga. Beror helt på vilken modell osv. Alla modeller har olika bulletiner.
Citera
2014-01-14, 00:27
Medlem
MADs avatar
Det är egentligen bara batteriet som blir kasst snabbt. Kolla dock strömsladden jag har bytt många pga att sladden gått sönder i änden. Det är relativt enkelt att byta batteri i samtliga modeller om du har rätt skruvmejselar. Finns utförliga videos på Youtube. Välj en modell från 2009 och framåt innan dess är de väl till åren. Att uppgradera minne till 4GB samt att sätta i en SSD disk är också ett bra sätt att få en äldre dator lite piggare.
Både batteri och sladd är dyra om du ska ha original. Batteri går på 1000 kr och uppåt beroende på modell.
Citera
2014-01-14, 01:02
Medlem
Man ska inte glömma valet av modell: Macbook air eller pro?

På MBA så tipsar jag om att lyxa till upp i 4-5k klassen för att få en i5a med SSD och 4gb ram. Håller en längre period och känns lite fräschare än gamla core 2 duo processorn.

Edit: Köper du den över internet så rekommenderar jag paypal eller liknande som ger skydd. Bör kollas upp i förväg. Apple produkter är kriminellas favoritvaror.
Senast redigerad av Skrotnisseochhansvanner 2014-01-14 kl. 01:49.
Citera
2014-01-14, 01:22
Medlem
Förstås att den är begagnad och inte har någon garanti kvar.
Händer det något är det du som betalar.
Citera
2014-01-14, 01:43
Medlem
Originalskivor måste följa med vid köp! (inga skivor = stulen)
Citera
2014-01-14, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Apple levererar inte längre operativsystem och annan programvara på skiva, det sköts via App Store.
Citera
2014-01-14, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Samt inköpskvitto/kopia på faktura.
Citera
2014-01-14, 10:22
Medlem
kolla ifall det sitter mycket skit i magneten där man stoppar i laddarn min håller på och glappar nu blir förbannad när den håller på och dummar sig
Citera
2014-01-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Förstås att den är begagnad och inte har någon garanti kvar.
Händer det något är det du som betalar.

+1 på denna.

Om du får pilla lite på den innan du köper, så kan du skriva in serienumret här: https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do så står det när garantin tar slut

Hursomhelst borde det ju stå i annonsen när garantin tar slut, för det är en ganska viktig grej med appleprylar
Citera
2014-01-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Apple levererar inte längre operativsystem och annan programvara på skiva, det sköts via App Store.
Nu rörde det sig om en MacBook TS skulle köpa, mig veterligen så fanns det ingen MacBook som levererades utan skivor.
Hur det är med Apples andra datorer kan jag inte svara på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in