Citat:
Ursprungligen postat av
Lazybones
I sommar planerar jag att se mer av mitt eget land och väljer att fokusera på de platser som ingen normalt tipsar om. Förhoppningsvis blir det en turné som innefattar campingplatser, hotell, restauranger, badplatser, evenemang hela städer eller byar. Allt är av intresse så länge det är sunkigt, äckligt nedgånget ofärdigt, trashigt eller allmänt vidrigt. Beskrivningar och bilder av platserna mottages tacksamt. Slå mig med häpnad!
Du vet nog redan att t ex Ullared ger dig en full load av guilty pleasures.
Så, jag skulle rekommendera att åka lite planlöst runt i delar av landet dit få turister åker, typ Västmanland. En gång råkade jag t ex hamna på knuttefest i utkanten av Avesta. Det var soft och allt, men jag brukar alltid associera den natten med popgruppen Drängarna. Om du har bil så kan du dra upp till Borlänge efter det, för det är en hemsk stad där många blir kroniskt deprimerade efter bara några dagar. Även Sandviken är deprimerande, men jag rekommenderar handyxa och/eller pepparspray i bältet i så fall eftersom jag var på vippen att bli rånad den enda gången jag var där.
Norröver tycker jag nog att du har mindre att hämta. Små orter i Norrlands inland av typen Dorotea eller Jokkmokk är nog alldeles för "vänliga" för att vara lämpliga för din tripp. Plus att det finns för många möjligheter där för jakt, fiske, klättring och liknande.
I söder finns det för mycket folk för att det ska bli riktigt sunkigt. Kanske att delar av Västergötland och Småland kunde passa in på din kravspec (tänker på kanske Falköping eller Hult även om jag aldrig varit där). Men det blir för lite "överlevnadskänsla" ifall du befinner dig typ 100 km från Göteborg, Malmö eller Linköping. Så Västmanland/Dalarna/Gästrikland är nog vad jag hade tagit som bas ifall jag ville bli deprimerad över mitt eget land