Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Happ. Vad skall man svara p denna trd? Vad vill du egentligen framfra? Skall frska gra ett debattinlgg p ett bra stt.
(1) Tentor och duggor
Det r bra att ha en tenta per kurs. Genom att ha en avslutande tenta kan studenterna gna tiden t att studera infr seminarierna eller anvnda tiden fr sjlvstudier, istllet fr att duggor och liknande kommer och avbryter det flyt som man har under en kurs. Frga: Varfr vill du att man ndrar p detta system?
(2) Frelsningar
Det r betydligt enklare fr lrarna att samla alla i en sal fr att kra sina frelsningar, istllet fr att chatta (!) med studenterna via internet och ngon typ av webbinterface. Jag frstr att det kan vara s vid distansstudier, men d brukar ju nstan allting ske via just distans. Sker jag en kurs eller ett program som inte ges p distans s vet jag att jag frvntas nrvara vid seminarier, men att frelsningarna inte r obligatoriska. Man behver ju inte g om man inte vill.
(3) Pongen
Eh? 7,5 hp r just 7,5 hp. Vad skulle det annars vara?
(4) Avslut
Det r helt och hllet frivilligt att studera p universitetet. Passar inte undervisningsformen r det enkelt att ska sig till ett annat lroste som har en undervisning som passar herrn. Det gr ocks utmrkt att studera via distans. Fr oss andra r dagens system bra och behver inte ndras p.
1) 7,5 pongare kan jag frst att det r en tenta, men 15 tycker jag ska delas in i tv tentor, dr man behver f godknt i bda. Jag tror ven det vore mer rttvist om man fick pong fr tidigare gjorda saker. Inne p duggor och s vill ag lgga till labbar. Labbar i mitt fall skulle vara rttsfall.
2) Frelsning, de senaste frelsningarna har varit mycket prat runt om mnet frn studenter. Drfr hade jag uppskattat om lraren spelade in ett pass. Givetvis s fr de som uppskattar att sitta med "live" gra det (men inga frgor) och s kan studenter efter att lyssnat p frelsningen stlla frgor. Mejla eller skicka i chatt.
3) 15 HP kan behllas, men som jag var inne p - uppdelad tentamen.
4) Avslut, givetvis bra att avsluta med tenta, men med tanke p att rttningen tar s lng tid hade det lugnat studenter om fler test gjorts tidigare. Och s tycker jag tentaperioden r vldigt fattig. Det r studentkrer som fr i uppgift att hjlpa studenter, knns som lrarna inte gr ngonting.
S r det vl att plugga p universitet. Lrare skiter fullstndigt :/
Edit: Ja men bra att LTH iaf gr skillnad. Rtt mig om jag har fel, men civ. ingenjr satsas det ganska mycket p? Knns som min utbildning satsas det inte ett skit. Inte konstigt att de had s lg antagning. //Rttsvetare. Skiter i universitet o har Hermods