2014-02-12, 13:45
Medlem
Argh123s avatar
Idiot som jag är så skapade jag en ny tråd
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Vad tycker ni om universitetets upplägg? Tentor kan ligga kvar, men varför måste det vara EN tenta per kurs och varför kan man inte (åtminstone på ordinarie tenta) ha en dugga?
Dessutom förstår jag inte varför det ska vara EN föreläsning (per kurs) per dag och 3 i veckan (90 min pass). I så fall kan lärarna lika gärna lägga upp föreläsning på hemsidan (med bild och ljud) och ta frågor i chatt. Lektioner där man redovisar svar förstår jag ska vara på skolan.

Nä, denna form passar inte mig, så jag kommer hoppa av
Hur ser det ut om man går distans, i synnerhet inom juridik eller ekonomi? Jag är väl medveten om Hermods* tråden
* (FB) Allt om Hermods - diskussioner, frågor och rop efter hjälp
Hur funkar det med exemenation och får skicka in "läxor" under utbildningens gång?
100p är det som 7,5 eller?

MOD, inser rätt snabbt att det är ganska onödigt med en ny tråd.
http://www.distansutbildningar.se/Af...idik_47487.htm det är mycket snarlikt det jag läst tidigare och kuggat pga slarv o tenta ångest till TUSEN!
Citera
2014-02-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldain
Måste få skriva av mig lite.

Hade precis muntlig examination i Hermods för Matematik 4. Uppdragen hade gått rätt bra (D, C, A, B) så jag hade väl siktet inställt på ett C i betyg.

Det börjar med att jag får vänta nästan en kvart över utsatt tid, i Adobe Connect rummet. Får sedan ett meddelande via Novo om att jag missar min muntliga examination. Tydligen fungerar inte programmet som det ska om man går in i rummet innan läraren är där (hjälptexten får en att tro annat). Nåja, nästan en kvart försenade sätter vi igång.

Och det går ju käpprätt åt helvete. Medan läraren tittar på och (något otåligt) trummar med fingrarna samt diskret nämner att vi håller på att dra över tiden, ska jag lösa tal. Blir naturligtvis mer och mer nervös, och gör slarvfel. Slutade med att jag svarade halvt rätt på 2 av 3 uppgifter, och då skulle jag egentligen ha räknat ett antal till.

Det blev ett E i betyg. Rätt så missnöjd, men om man enbart går på den muntliga examinationen borde jag nästan ha fått F, nervöst vrak som jag var. Uppdragen gick ju bra eftersom man kan sitta i lugn och ro och räkna, utan att bli nerstirrad och ombedd att sno sig på (inte olikt ett vanligt prov), till skillnad mot examinationen, men eftersom uppdragen inte utförs under kontrollerade former verkar de ha noll bäring på slutbetyget.

Nu söker jag in med HP, så betyget spelar ingen egentlig roll. Men om man behöver ett bra betyg och vet med sig att man tenderar att bli nervös, skulle jag nog rekommendera att bara införskaffa boken (studieguiderna i Hermods för Matematik 4 var i praktiken bara copy-paste av det som stod i boken), läsa in rubbet på egen hand, och sedan göra en prövning. Skall nog nästan göra en prövning själv, bara för att försöka rädda mitt grovt skadskjutna ego efter denna katastrof...

Jag gjorde precis min muntliga i Matematik 4 det var typ exakt som du beskrev det. Fick ett par uppgifter jag skulle lösa, de var inte speciellt svåra men pga av att det kändes så stressat att lösa uppgifterna utan att få ta lite tid på sig gjorde jag några slarvfel. Uppgifterna jag fick var blandat från alla kapitel, är ganska nöjd ändå men måste vänta på nationella provet innan jag får betyget i kursen.
Citera
2014-02-13, 08:11
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dapperd
Jag gjorde precis min muntliga i Matematik 4 det var typ exakt som du beskrev det. Fick ett par uppgifter jag skulle lösa, de var inte speciellt svåra men pga av att det kändes så stressat att lösa uppgifterna utan att få ta lite tid på sig gjorde jag några slarvfel. Uppgifterna jag fick var blandat från alla kapitel, är ganska nöjd ändå men måste vänta på nationella provet innan jag får betyget i kursen.

Tycker gott att de kunde sätta betyget helt utifrån nationella i de kurser där det numera är obligatoriskt att göra det. En opartisk bedömning utifrån ett riktigt prov måste vara bättre än att lärare kokar ihop ett betyg utifrån hur man löser 3-4 uppgifter medans han sitter och försöker stirra ner en...
Citera
2014-02-13, 11:54
Medlem
Finns det några som läser genom Korr här? Vore kul att prata med klasskamrater.
Citera
2014-02-16, 01:51
Medlem
Någon som har haft muntlig examination på tyska 3? Jag förstår att man kommer tala om de uppdrag/prov man har gjort.. tyska 3 har varit mycket grammatik.. jag har klarat alla prov/uppdrag med ett okej betyg, men om man inte klarar den muntliga, kan man fortfarande klara kursen?

Är det någon som har gjort den munliga delen på tyska 3 och kan tala om på ungefär vad som kommer...

Tack på förhand!
Citera
2014-02-18, 13:20
Medlem
Hur är det med betygen från Hermods, skickas de automatiskt till Antagning.se, eller får man göra det själv?
Citera
2014-02-18, 13:31
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbang
Hur är det med betygen från Hermods, skickas de automatiskt till Antagning.se, eller får man göra det själv?

http://hermods.se/Distansutbildning/Fragor-och-svar/

De skickar betyget till din kommun. I min kommun skickar sedan vuxenutbildningen själva in betyget till antagning.se, oklart om det är så för alla dock, men jag skulle gissa att det fungerar så.
Det är nog bäst att du kontaktar din kommun och frågar.
Citera
2014-02-18, 18:55
Medlem
Karl.pilkington.s avatar
tjena! Jag IIIDSSS ej kolla igenom varje sida så citera mig och svara ni som vet

Vill läsa en busenkel kurs via hermods av olika anledningar som jag inte ids dra upp..

Vad är att rekommendera, hörde av en polare att Geografi 1 var mycket enkel, stämmer detta?

http://www.hermods.se/Global/Kurskat...Norrbotten.pdf

Inga gissningar, vill veta av de som gått eller de som hört från folk som gått.

Naturkunskap 2? Vad tror ni om den? Naturkunskap a och 1b var ju hur enkelt som helst.

Specialpedagogik? Har läst 30 HP pedagogik innan och fick VG på alla kurser så det kanske är enkelt för mig?

mvh

Kalle.pilkington.
Citera
2014-02-19, 01:23
Medlem
Hej!

På måndag ska jag ha en muntlig examination på hermods. Men jag har ingen webbkamera. Någon annan som lyckats komma runt det? Jag har varken jobb eller CSN just nu, så kan inte riktigt gå köpa mig en webbkamera. Har ingen större lust att sitta i cam med någon sliskig gubbe heller för den delen.

Jag är folkskygg och får panikångest bara att tänka på det. Finns det något annat sätt att göra den muntliga examinationen på? T.ex gå till närmaste komvux och kladda på ett papper.

Har lyckats skrapa ihop betyg mellan A och C. Men efter examinationen kommer jag garanterat få F, då jag känner sån press och glömmer bort allting jag läst...

Hur lång tid tar det hela på ett ungefär?

PS. Anledningen till att jag frågar här är pga att deras support suger. Får inga raka svar, samt att det dröjer lång tid att få svar.

Hälsningar
Niveo
Citera
2014-02-19, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niveo
Hej!

På måndag ska jag ha en muntlig examination på hermods. Men jag har ingen webbkamera. Någon annan som lyckats komma runt det? Jag har varken jobb eller CSN just nu, så kan inte riktigt gå köpa mig en webbkamera. Har ingen större lust att sitta i cam med någon sliskig gubbe heller för den delen.

Jag är folkskygg och får panikångest bara att tänka på det. Finns det något annat sätt att göra den muntliga examinationen på? T.ex gå till närmaste komvux och kladda på ett papper.

Har lyckats skrapa ihop betyg mellan A och C. Men efter examinationen kommer jag garanterat få F, då jag känner sån press och glömmer bort allting jag läst...

PS. Anledningen till att jag frågar här är pga att deras support suger. Får inga raka svar, samt att det dröjer lång tid att få svar.

Hälsningar
Niveo

Någon som kan svara på denna fråga?

Nilssons Verkstads AB har sålt rör till ett företag, Schlyter, i Österrike. De har tillverkat rören helt enligt den ritning och de kvalitetskrav som de erhållit av Schlyter. Nu klagar Schlyter på rören och säger att kvaliteten inte är den de tänkt sig och vill inte betala för dem. Eftersom det finns en specifikation i beställningen så anser Nilssons Verkstads AB att de har rätt att få betalt. Vad kan de göra? Vem av de har rätt enligt lagen och vad ska Nilssons Verkstad AB göra om den Österrikiska företaget inte betalar?
Citera
2014-02-19, 07:38
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niveo
Hej!

Hälsningar
Niveo

Förklara situationen för din lärare och fråga om ni inte kan ta det på telefon istället? Om inte så ska väl Hermods ha lokaler i närheten, de brukar tillhandahålla dator med headset och webkamera man kan boka (annars kan du höra med din kommun om du kan få låna en dator på någon gymnasieskola).
Ja, det är lite ångestladdat med muntlig examination men ibland måste man tyvärr göra saker man inte vill.

Examinationen brukar ta 20-30 minuter.
Citera
2014-02-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldain
Förklara situationen för din lärare och fråga om ni inte kan ta det på telefon istället? Om inte så ska väl Hermods ha lokaler i närheten, de brukar tillhandahålla dator med headset och webkamera man kan boka (annars kan du höra med din kommun om du kan få låna en dator på någon gymnasieskola).
Ja, det är lite ångestladdat med muntlig examination men ibland måste man tyvärr göra saker man inte vill.

Examinationen brukar ta 20-30 minuter.

Jag gjorde det. Det finns en vuxenutbildning i min kommun, men det ville sig icke. Jag läste om folk som hade fått gå till lokalen och skriva slutprovet. Men webcam osv var obligatoriskt, om jag inte kunde visa läkarintyg.

Aja, får väl bita ihop och skriva fusklappar på datorn. Det ska bli spännande.

Tack för svaret iallafall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in