• 1
  • 2
2014-02-25, 03:11
Medlem
MaxDLs avatar
Elliott, careful with any fish. The fukushima daiichi meltdown - the greatest disaster in human history, which is being covererd up - has killed the pacific ocean. Any fish from the pacific ocean is radiated with cesium and other toxic radiation. I personally avoid all fish, and recommend you do the same, especially tuna. I suggest everyone research the fukushima issue. This is probably new to some people, but be aware, there's massive sea life die-offs. All the sardines have disappeared, the starfish are mass dieing, whales are being bored conjoined, etc. 

Bör vi undvika fisken pga strålning? Käkade idag en burk tonfisk.
Citera
2014-02-25, 04:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Foliehattar bör undvika allt som har med livet att göra, resten av oss äter på för maten kontrolleras.
Citera
2014-02-25, 05:21
Medlem
Var kommer din engelska text ifrån?
Citera
2014-02-25, 06:00
Medlem
Fakta?
Citera
2014-02-25, 06:45
Medlem
kibokos avatar
Fisk som har simmat i någon av reaktortankarna bör undvikas, ja.

Resten...
Citera
2014-02-25, 07:29
Medlem
Man kan köpa billiga(och bra?) geigermätare från Ryssland.

Sen blev mycket riktigt japanerna vilseledda. Så de satte själva ut DIY mätare. Det ska alltså finna beskrivning på hur man själv bygger en geigermätare, med möjligtvis en wifi eller mobilenhet för rapportering? Risken är väl också ganska stor att instruktionerna är på japanska?

Här var en instruktion på hur man bygger en geigermätare för under 30$.
https://www.youtube.com/watch?v=kXtWfD7o-BM

edit:Radiation Monitoring in Japan Goes DIY

Citat:
Pachube’s data is available in real-time, but it is likely not as precise. NPR notes that contamination, poor calibration, and varying levels of background radiation can make it difficult to interpret Geiger counter readings.

Borden says that aggregating radiation data from a number of sensors will allow people to cross-check readings for accuracy and may also inspire a healthy dose of skepticism when it comes to the numbers
Senast redigerad av Sius 2014-02-25 kl. 07:42.
Citera
2014-02-25, 09:01
Medlem
Säger att det inte finns någon studie....http://deepseanews.com/2014/01/is-th...-radiation-no/

Hänvisar till en studie.... http://intellihub.com/dead-sea-life-...ter-fukushima/

En får väl tro vad en vill :/
Senast redigerad av Sinclaire 2014-02-25 kl. 09:04.
Citera
2014-02-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
[IRONI]Köp en till burk och skaka den innan du öppnar den. Då får du homeopatisk utspädning. Lika botar lika.[/IRONI]
Allvar. Undvik solen några minuter så kompenserar du den ökade strålningen från Fukushima.
Citera
2014-02-25, 09:09
Medlem
BajsBabians avatar
Jag tänkte fråga er som kallar dom som är oroliga, för foliehattar, en sak?

Det läcker väl ut tusentals ton radioaktivt vatten rakt ut i havet vid Fukushima varje dag och har gjort så i flera år nu?

Hur länge tar det för en fisk att simma från Fukushimas kust till nordöstra Stilla Havet, där dom bland annat fångar all fisk som dom gör fiskpinnar av på Ica?

Eller har dom byggt en bur runt hela Japan, så att fisken inte kan komma in och ut från kusten?

Jag ser fram emot era svar med mycket stor spänning eftersom ni verkar ha extremt hög intelligens och förstår saker mycket bättre än oss foliehattar.

Tack så länge.
Citera
2014-02-25, 09:13
Medlem
BajsBabians avatar
En sak till, jag har mejlat både livsmedelsverket och EU:s motsvarighet och frågat om dom mäter radioaktiviteten på fisken.

Dom svarade nej med motivationen att det var förbjudet att fiska utanför Fukushimas kust.

Jag följde upp båda mejlen med att fråga om fisken inte kunde simma till och från Fukushima och om det inte fanns någon chans att oseriösa fiskare kunde fånga fisk där och sen märka om den.

Jag fick samma svar på den frågan som på mitt första mejl.

Det är förbjudet att fiska där och vi gör inga tester.
Citera
2014-02-25, 09:14
Medlem
BajsBabians avatar
Jag slutade äta all fisk som är fångad i Stilla Havet efter haveriet och efter "godag yxskaft-svaren" jag fick på mina mejl.
Senast redigerad av BajsBabian 2014-02-25 kl. 09:17.
Citera
2014-02-25, 09:38
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBabian
Det läcker väl ut tusentals ton radioaktivt vatten rakt ut i havet vid Fukushima varje dag och har gjort så i flera år nu?

Hur länge tar det för en fisk att simma från Fukushimas kust till nordöstra Stilla Havet, där dom bland annat fångar all fisk som dom gör fiskpinnar av på Ica?

Nja, totalt har det läckt ut några tusen kubikmeter radioaktivt vatten, men sen stoppade man läckorna och sen har det nyligen börjat läcka ut mindre mängder igen. Men inga tusentals kubikmeter om dagen utan några hundra liter.

Jämfört med hur jävla många miljarders miljarder kubikmeter vatten det finns i hela Stilla Havet så är det mindre än den berömda pissen i Nilen.

Var din fisk så kry att den orkade simma hela vägen ut till amerikanska kusten så kommer du inte dö av att äta en sådan, är snittvärdet av dina fiskar som spelar roll och det kommer vara fortsatt lågt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in