Skulle behva lite hjlp till en skoluppgift i Hemkunskap dr jag och en klasskamrat ska skriva om matkulturen i Karibien. Vi har funnit att det r vldigt svrt att hitta fakta om mnet och tnkte att kanske ngon hr skulle kunna bertta lite och/eller tipsa om bra faktasidor!
Rom
Allspice - kallas p svenska Kryddpeppar
Kanel
Kanske ven nn mer stark krydda, cayenne?!
Skulle tro att dom har ngra kryddblandningar, typ Jerks
Sockerrr
Bananer kanske...
Det kan diffa lite frn till men rent generellt r det mycket fisk och skaldjur, bbq och ofta s kallad "slavmat", det vill sga den mat som slavarna fick nja sig med way back in time. Det kan vara mycket dumplings (klimp), krabbklor och exempelvis grisftter, grnsaksrror m.m. Detta r till viss del den vardagsmat mnga ter, och det som visas p Tasteline r vl snarare en tillpiffad bild som kanske inte alltid r helt representativ. Sure, man kkar oerhrt mycket mango och kokosntter p stranden, men i det stora hela ser det karibiska kket ngot annorlunda ut (enligt mig).
Alla lnder r vldigt influerade av indisk eller exempelvis europeisk kultur (genom koloniseringen) och har drfr ett kk som liknar dessa, med alltifrn "curry goat" till bouillabaisse med en karibisk twist. Nstan all mat r en salig blandning av olika lnders kk, vilket ocks r mer knt under beskrivningen cajun och creole. Maten r ofta vldigt kryddstark och i min mening ngot utav det godaste som finns.
Testa googla lite p engelska s ska du se att ni hittar mycket info.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!